Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tvätt med diskmaskinstablett gör man ju bara om kylsystemet är grumligt och behöver tvättas. Om kylarvätskan är någorlunda klar och utan partiklar trots att den är gammal, så behövs inga "tvättmedel" inför ett byte.
Diskmaskinmedel och tvättmaskinspulver innehåller till största delen kaustiksoda, så det kan vara valfritt vad man använder. Det är väl just det enkla handlaget som har gjort diskmaskinstabletter så populärt.
Oavsett vilken tvättmetod eller medel man väljer vid behov så är sköljningen efteråt viktig. Vänta inte med återfyllningen efter tvättningen. Det finns inget korrosionsskydd i systemet i det läget och en liten vattenvolym kan börja angripa en metallyta på ett kritiskt ställe om det får stå kvar. Jämför med hur bromsskivorna ser ut efter ett regn om bilen står stilla. I fallet med bromsskivorna poleras ju det bort så fort man kör och bromsar. I kylsystemet kan man inte polera på insidan av motorn. Där är korrosionsskydd det enda som gäller och det finns i glykolen.

För att få maximalt fungerande frysskydd med glykol skall man blanda glykol och vatten 50/50. Det är så att om man börjar med låg inblandning av glykol i vattnet så sänker man fryspunkten på vattnet. Tänk en termoterskala. Ökar man glykolinblandningen så sjunker fryspunkten ännu mer, eller neråt om man vill säga så. Men mer än 50/50 skall man inte blanda för då vänder fryspunkten uppåt igen och det blir ju som "bortkastat". Om jag minns rätt (?) så är fryspunkten -35 ~~ -37°C vid en blandning på 50/50 glykol och vatten. Och det är alltså max kallt. Nu är det emellertid så att även om det blir kallare så fryser inte vätskan till en stenhård klump. Det blir en issörja med lite blandat vätska och mindre isklumpar. Så i praktiken är man skyddad några streck till neråt på skalan. Det finns helt säkert en nedre gräns någonstans, men jag vet inte var den går.

Det vanliga är ju att man köper 4 - 5 flaskor glykol eller en 5-litersdunk, beroende på vad systemet rymmer. Det skall man då blanda med lika mycket vatten och det gör man ju enklast i någon större balja eller dunk. Har man köpt literflaskor blir det ju enkelt. Töm i en flaska glykol i kylsystemet. Fyll upp den tomma flaskan med vatten och häll i systemet. Fortsätt så med nästa flaska, och nästa och nästa. Detta blir säkerhetsmässigt också en bra metod. Det är ju alltid svårt att tömma en flaska helt. Det blir alltid en bottensats kvar. Späder man då ut den satsen med en liter vatten och häller i motorn, så har man ju fått ur den mesta glykolen. Och glykol är ett "potent" gift. Så se till att glykol inte hamnar på fel ställe. Gammal glykol lämnar man till kommunernas miljöstationer. I många fall är det en bensinstation.

Mycket att skriva om det här. Men möjligheten att köpa färdigblandat finns ju och det underlättar om man t.ex inte har lokal eller annat för sin glykolhantering.
av Schmoyoho
Tack för tipsen :)

Angående 50/50 dock så läste jag något intressant häromdagen i en instruktionsbok till en tio år gammal saab. Man rekommenderande en 60/40-blandning glykol resp. vatten för frysskydd ner till -50°. Första gången jag hört det. Men för mycket glykol borde väl vara bättre än för mycket vatten antar jag, eller blir det samma effekt med issörja oavsett?
av Knota
På Volvos kylarvätska rekommenderar man 50/50, ska räcka till -37 C.
Man kan dock blanda 55/45, vilket skall klara -45 C.
Vid mer koncentrerad blandning än så blir fryståligheten sämre igen.
Kokpunkten (108 C) lär ju ändras om man frångår 50/50-blandning, men jag vet inte hur mycket.
av rid54
Problemet med vatten, det stora problemet, är att det utvidgar sig när det stelnar (fryser). Det är bara ett annat ämne som gör det (Gallium, tror jag), alla andra krymper. Även glykol. Så om kylvätskan är ren glykol och fryser så sprängs inte motorn (men det är ju inte bra i alla fall).
Användarvisningsbild
av Sceptic
JanEkstrand skrev:Hej

Har en V70 D3 2011.

Enligt serviceboken står det att kylarvätskan skall vara av typ rekommenderad av Volvo.
Vad är det??
Har Mekonomen något motsvarande?
Skall montera en motorvärmare så efter det behöver det fyllas på med nytt. Kan man blanda med det som blir kvar i motorn?

Jan
Vill man vara säker på att det är rätt kylarvätska så tar man ut en flaska på Volvo
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]