Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 -15 med bara drygt 500 mil på mätaren där jag fått lite problem med läderklädseln på framsitsarna. Lädret har töjt sig eller stoppningen gett sig (vet inte vilket) en smula vilket gör att skinnet inte längre sitter tajt utan veckar sig lite (vilket i sig inte är särskilt snyggt) och dessutom börjar rynka sig i vecken (vilket är ännu fulare och kanske i slutänden riskerar att helt förstöra ytan). Problemet finns främst i sitsarnas ytterkant, d.v.s. den kant som är närmast dörren. Det är inte oväntat värst på förarsidan men börjar komma även på passagerarsidan.

Min Volvo ÅF tog bilder på problemen när jag hade bilen inne på verkstaden för andra åtgärder för några veckor sedan och skickade bilderna till VCC i Göteborg. Jag har nu fått besked om att klädseln på framsitsarna skall bytas ut på garantin. Tid för detta är inbokad i början av april.

Så långt är allt gott och väl. Men jag är förstås orolig för att problemet snart kommer tillbaka, särskilt som det uppstod efter så lite användning (bara 500 mil). Är det någon som har varit med om något och liknande och kan berätta om sina erfarenheter? Vilka åtgärder vidtogs närmare bestämt för att få rätsida på det hela? Hjälpte det i det långa loppet? Är det något man själv kan göra för att minimera risken för nya problem utan att för den skull gå till några överdrifter ifråga om skyddsåtgärder eller användning? Jag tänker exempelvis inte sätta dit någon överdragsklädsel. ;-)

Tilläggas bör att klädseln är av det mest exklusiva slag Volvo kan erbjuda, det vill säga Inscription ventilerat softläder. Närmare bestämt har jag den klädsel som syns på bilden nedan (och som inte visar min bil utan är hämtad från en Volvobroschyr). Men det är ju fullt tänkbart att ungefär samma problem kan uppkomma även på den vanliga läderklädseln så alla erfarenheter som kan ha bäring på problemet är välkomna.

Bild

EDIT: Har nu hunnit fixa lite bilder på problemet. Så här ser det ut på förarstolen när man tittar på den från passagerarsidan.

Bild

Ser man den från den sida där man själv stiger in ser det inte fullt lika illa ut.

Bild
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
StefanN skrev:Bild?
Befogad fråga. :oops: Har ingen men skall försöka fixa det å det snaraste.
StefanN skrev:Jag har lite skrynkel på min Inscription men den har ju gått 12 000 mil så jag tycker den fortfarande känns fräsch.
Ja, jag såg i din garagetråd att du också har Inscription och det är åtminstone ett hoppingivande tecken att din fortfarande ser rätt fräsch ut. Å andra sidan är det ju tänkbart att man ändrat klädselns/sätenas utformning lite sedan 2011. Har du någon koll på detta?
StefanN skrev:Bild på mina rynkor.
Tack! Har nu lagt in några egna bilder i mitt första inlägg. Problemet verkar lite likartat men det är ju en sak om det ser ut så efter 12000 mil och en annan om det gör det redan efter 500.

Det man också kan se är att veckigheten/rynkigheten i ytterkant av förarstolen framstår väsentligt tydligare om man kikar på den från passagerarsidan än om man tittar på den från förarsidan. Jämför din egen bild i tråden med den i din garagetråd här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1045843

Det är i och för sig bättre än det omvända. ;-)
De finare versionerna av läder har detta beteendet, sovereign hide som det kallas hos Volvo är mycket mjukare/tunnare än ett vanligt klassiskt Volvo-läder. Dem "gamla" varianterna känns mer som plast/färg på ytan och är tjockare.
StefanN skrev:Våra ser ju ganska likartade ut, och skinn är ju ett "levande" material så viss form av anpassning blir det ju.
Ja det får man räkna med. Dock tycker jag anspassningen gått lite väl fort och långt i mitt fall. ;-) Det tycker uppenbarligen min Volvo ÅF också (trots att jag inte köpt bilen hos dem) och troligen också VCC (eftersom det blivit OK därifrån att byta på garantin). Jag befarade att jag skulle mötas av kommentarer i stil med att "det ligger inom felmarginalen" eller "det får man räkna med". Men ingen har till min förvåning sagt något sådant. Snarare har alla, inklusive de killar som jobbar med rekonditionering av interiörer på äldre bilar, kommit med kommentarer av typen: "Nej men så där skall det ju inte se ut."
least skrev:De finare versionerna av läder har detta beteendet, sovereign hide som det kallas hos Volvo är mycket mjukare/tunnare än ett vanligt klassiskt Volvo-läder. Dem "gamla" varianterna känns mer som plast/färg på ytan och är tjockare.
Att det är helt olika läderkvaliteter är jag väl medveten om. Jag har haft två Volvo med vanlig läderklädsel tidigare (855 -94, V70 -02) så jag har inga problem att jämföra. Inscriptionlädret är så kallat semianilin (bara en tunn ytbehandling) medan den vanliga läderklädseln är täckfärgad. Och det är ju ingen tvekan om att det förstnämnda är mycket skönare att ta på och också att titta på så länge det ser ut som den borde. Men jag tycker inte det borde innebära att det töjer sig så mycket som det gjort här (eller att stoppningen bort ge med sig så mycket om nu problemet ligger där).

Sedan kallar inte Volvo sitt finaste läder "sovereign hide" längre. Det begreppet ligger längre tillbaka i tiden och det kan också ha varit en lite annan kvalitet och kanske annan leverantör på den tiden.
Spelar det någon egentlig roll vad Volvo kallar sitt finare läder idag? De är av samma typ oavsett namn. Och inom P3-plattformen har det hetat sovereign hide, så namnet är fortfarande giltigt beroende på vilken årsmodell som du kör.

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?