Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja tror inte det motorfästet men kan tålas att titta över,

Känns nästan som det är nåt på högersida, klonkar ifrån högersida, bsmannen påpeka något på högersida o då vibbarna i ratten vid lätt inbromsning om allt hör ihop på nåt sätt, känns så iaf men inte den blekaste vad det är,

Bilen har rullat 15000 snart
Vanligt fick det bli, hade inte tillräckligt med förtroende för Four-C

/ A
av JLGA
Blåser liv i en gammal tråd här då jag fått ett liknande problem med min V70 MY10.
Jag har sedan några månader tillbaka ett tydligt knarrande ljud, som verkar komma från höger fram någonstans.
Ljudet uppstår vid minsta ojämnhet i vägbanan, och det låter som gummiknarr. Dessutom avtar ljudet tillfälligt efter att jag tvättat bilen och spolat underredet.
Min lokala volvoverkstad var övertygade om att ljudet kom från bussningarna i hjälpramen fram. Dom tog in bilen och slipade av och fettade in bussningarna. Men den åtgärden gjorde ingen skillnad.
Efter en hel dag på verkstan, där dom kollade över alla övriga bussningar, så gissade man till slut att det var höger främre stötdämpare som troligen behövde bytas.
Stötdämparbyte är en affär på ca 3000 kr/sida, så jag avvaktade lite, då jag kände att jag inte riktigt ville hålla med verkstan om att ljudet kom från stötdämparen.

Det har gått ett tag sen dess och missljudet har fortsatt. Men nu i dagarna har jag låtit en mekonomenverkstad titta på bilen. Dom ställer sig också tveksamma till att ljudet kommer från stötdämparen. Men efter att dom tittat närmare på bilen så konstaterar dom att ljudet inte går att framkalla när bilen står i verkstan, det hörs endast när bilen körs på vägen. Därför kan dom inte riktigt säga var problemet ligger.
Finns det möjligtvis någon här på forumet som har en gissning?
Alla gissningar emottages tacksamt!! (H)
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag har bytt mina bussningar som håller krängningshämmaren fram, de var tysta när det var blött och de gnirkade när man körde över hastighetsbulor tex.
Nu har det varit tyst därefter.
av JLGA
LeifA skrev:Jag har bytt mina bussningar som håller krängningshämmaren fram, de var tysta när det var blött och de gnirkade när man körde över hastighetsbulor tex.
Tack för svaret :)
Kan du precisera lite mer exakt vilka bussningar du bytte?
Verkar inte lätt att hitta bilder på annat än stabstagen, men jag antar att du tänker på bussningarna till tvärgående krängningshämmarstag?
Användarvisningsbild
av LeifA
JLGA skrev:
LeifA skrev:Jag har bytt mina bussningar som håller krängningshämmaren fram, de var tysta när det var blött och de gnirkade när man körde över hastighetsbulor tex.
Tack för svaret :)
Kan du precisera lite mer exakt vilka bussningar du bytte?
Verkar inte lätt att hitta bilder på annat än stabstagen, men jag antar att du tänker på bussningarna till tvärgående krängningshämmarstag?
Det är 2 gummibussningar som sitter runt kräningshämmaren,sitter nära styrväxeln.
av JLGA
Verkstan är lite tveksam till att problemet ligger i bussningarna till krängningshämmaren, eftersom ljudet bara hörs när man kör med bilen, och inte när man försöker framkalla ljudet då bilen står stilla.
Men jag antar att dessa bussningar är ganska enkla och "billiga" att byta, så man kanske ska byta dom som en chansning.

Förb... irriterande fel detta, eftersom det knarrar ordentligt vid varje ojämnhet man kör över. Men trots det så finns det ingen seriös verkstad som kan avgöra var felet ligger :???:
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]