Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assar63
En undran som dyker upp i bilbytartider rör en feature som ett par säljare vill framhålla och heter "Hill Descent Control".
Dessa hävdar att du sänker vridmomentet när den kopplas in i ettans växel. Detta för att minska risken för att spinna loss när det är dålig markfriktion.
Hur skall jag bedömma värdet av denna funktion?
Är det värt att begränsa urvalet till dessa exemplar eller är funktionen överreklamerad?

// Assar
Användarvisningsbild
av svergie2
Ur instruktionsboken: "HDC kan liknas vid en automatisk motor- broms. När gaspedalen släpps i utförsbackar bromsas bilen i normala fall av att motorn eftersträvar låga varv på tomgång, s.k. motor- broms. Men ju brantare vägbana och ju mer last som finns i bilen desto fortare rullar bilen trots motorbroms. För att då sänka hastigheten måste föraren hjälpa till med färdbromsen. HDC gör det möjligt att i branta utförslut öka/minska hastigheten, med foten på enbart gaspedalen, utan att använda färdbromsen. Gaspedalens känslighet blir mindre och mer exakt genom att pedalens fulla utslag bara kan reglera motorns varvtal inom ett begränsat varvtalsområde. Bromssystemet bromsar självt och ger bilen en låg och jämn hastighet, varvid föraren helt kan fokusera på styrningen."

"Funktionen fungerar endast med växel 1 eller backen R – med automatisk växellåda visar kombiinstrumentet då tecken 1 eller R"

"HDC tillåter bilen rulla i högst 10 km/h framåt med motorbroms och 7 km/h bakåt. Med gaspedalen kan dock valfri hastighet väljas inom växelns fartregister. När gaspedalen släpps, bromsas bilen snabbt ner igen till 10 respektive 7 km/h, oavsett backens lutning och utan att färdbromsen behöver användas. När funktionen arbetar tänds bromsljusen automatiskt. Föraren kan när som helst bromsa eller stanna bilen genom att använda färdbromsen."

Används främst när du ska ner för backar (Hill Decent) och används väl bara när man kör "off road". :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Vridmomentet i sig självt begränsas inte, men HDC begränsar hur mycket du kan gasa, så effektuttaget begränsas i alla fall. Detta sker genom en annan mappning av gaspedalen. Man måste helt enkelt trampa längre ner för att få samma resultat.

Jag använder HDC stup i kvarten, eftersom jag ofta kör med släp. Varje gång jag ska backa med släp åker HDC på. Det gör det betydligt lättare att precisionsmanövrera, om jag exempelvis ska backa till något fast föremål och stanna där, eller liknande. Det är ju bara ett elektroniskt hittepå, men känslan blir nästan densamma som med en riktig mekanisk lågväxel.
Hur Volvo sedan gör med fyrhjulsdriften när HDC är igång har jag inte lyckats få klarhet i. Enligt f.d. Haldex är det förberett för i deras styrenhet att man kan dra åt fyrhjulsdriften mer redan innan något hjul börjat slira på en yttre signal, som exempelvis HDC. Såvitt jag har förstått utnyttjas detta i Land Rover Freelander, bilen som funktionen egentligen togs fram för. Sen fick XC70 ärva den, eftersom Volvo och Land Rover då låg under samma paraply. Om det är så borde bilen alltså ha lättare för att komma igång från stillastående, inte på grund av begränsat vridmoment utan på hårdare åtdragning av lamellkopplingen i förebyggande syfte. Men jag har inte träffat någon som verkligen vet hur det här fungerar i en Volvo.

Däremot har jag kört fast i en mjuk åker, gjorde två försök att backa utan HDC, kopplade in HDC och kom loss. Men det kan ju vara ren slump.

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
Assar63 skrev:Är det värt att begränsa urvalet till dessa exemplar...
Bilar som har HDC är XC-modeller med AWD. Men det har du kanske redan insett?
av Assar63
apersson850 skrev:Bilar som har HDC är XC-modeller med AWD. Men det har du kanske redan insett?
Japp!
Siktar på en XC70 AWD D5.
Finns detta på alla XC-modeller med AWD?
Anledningen till att jag frågar är att ett par jag tittat på där det inte angavs verkar ha det.

// Assar
av Assar63
apersson850:
Vad jag förstår på dig är det mycket praktiskt med släp.
Bilen jag skall köpa avser jag att använda som dragbil till husvagn.
Campingar kan ibland vara lite småhala och småtrånga.
Tror att HDC får hamna på sjätte plats i hirearkin AWD, D5, krok, under 10000 mil, nivåreglering

// Assar
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min XC70 ville jag ha en bra dragbil som också fungerade som en vanlig personbil. Inte någon Dodge RAM 1500 eller så, alltså, även om den drar bra. Mina campingar är ofta tillfälliga i samband med idrottsevenemang, och skulle ibland passa som enklare körövning för terrängfordon. Här är en bild på den första campingen vi hamnade på efter det att XC70:n levererades.

Bild

Funktioner som jag ville ha var dessa (utan att ha någon direkt prioritering; jag köpte ju ny bil, så det var bara att specificera så länge börsen räckte till):
  • Dragvillig motor med sansad förbrukning (innebar diesel, och D5 var ju piggast)
  • Automatlåda med oljekylning
  • Fyrhjulsdrift
  • Rejäla speglar, gärna elmanövrerade och med vidvinkel vid båda sidor
  • Bra markfrigång
  • Demonterbar dragkrok
  • Nivåreglering
  • Backkamera
Hill Descent Control hade jag inte ens tänkt på då kunde vara bra. Det upptäckte jag senare. Mig veterligt finns det på alla XC-modeller med AWD. Ser du själva bilen så finns det en knapp för funktionen i så fall. Den sitter näst längst ner till höger i den här bilden (ovanför knappen för Parkeringssensorerna).

Bild
Användarvisningsbild
av EjS
Assar63 skrev:apersson850:
Vad jag förstår på dig är det mycket praktiskt med släp.
Bilen jag skall köpa avser jag att använda som dragbil till husvagn.
Campingar kan ibland vara lite småhala och småtrånga.
Tror att HDC får hamna på sjätte plats i hirearkin AWD, D5, krok, under 10000 mil, nivåreglering

// Assar
Köp till mover på husvagnen!
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]