Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Det är så att jag måste köpa en ny katalysator och jag har tittat på lite begagnade sådana men är inte säker på vilken som passar. Jag tycker att alla ser lite olika ut, speciellt rören som går ut efter katalysatorn. Bilen jag har är en 244 från sent 1988, alltså en 88B. Passar katalysatorn som syns om ni klickar på länken nedan?

https://bildemo.markesdemo.se/pi/Volvo/ ... /image.jpg
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
På 740 skiljer det mellan -88A (lambdan i grenröret) och -88B (Lambdan i katen), förmodar att det är samma på 240. I så fall måste du ha till en som är -88B eller nyare (kolla var Lambdan sitter). Bockningen på röret ut från katen skiljer på 240 och 740, så det är kanske kat från 740 du sett med annan bockning. Det finns en grövre modell också (turbo och 16Vmotorn) till 740, förmodar att 240 med turbo också då har grövre kat. Dom svarar säkert på detta om du mailar till skroten. Jag har några ggr varit i kontakt (via mail, och även telefon) med Fjärås Bildemontering (styrservo, ABS grejer), och dom har svarat senast dagen efter på mail.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Bilen står inte hos mig just nu men jag åkte till den idag och kollade under och katalysatorn som jag länkade till först passar nog inte. Den som sitter på bilen nu är en mindre, rund med lambdasonden i katalysatorn. Ni ser hur jag menar på bilden nedan. Denna katalysator kanske passsar bättre: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -30254106/

Bild

En fundering till: visst ska det inte se ut som på bilderna nedan? Det är röret som går direkt ut från katalysatorn och vidare till den första ljuddämparen. Det ser ut att vara skarvat av tidigare ägare och jag har för mig att röret från katalysatorn ska gå direkt till första ljuddämparen utan några skarvar mitt på. Jag ska nämligen byta hela avgassystemet men hade tänkt spara katalysatorn men detta har lett till lite problem.

Bild

Bild
av Tilly
Ja, den andra du länkade till ser mer ut som en katalysator till 240. Den skall i alla fall vara cylinderformad. 1987 års modeller har inget uttag för lambdasonden i katalysatorn vilket 1988 och framåt har. Sedan kan anslutningarna mot främre rör skilja lite mellan årsmodellerna också men inte mer än att det går att få till det ändå. Bockningen av röret är lika på alla modeller med katalysator sålda i Sverige. Turbomodellen hade aldrig katalysator i Sverige.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaren! Då är jag med på noterna. Ska bara hitta en duglig katalysator nu.

Visst är det så att på årsmodell 88B måste katalysatorn sitta där men behöver inte fungera?
av Rådlös
Jag kan inte alla detaljer om detta, men skulle säga: Möjligen tvärtom!
Alltså så som jag har uppfattat det, i och med "-88 B-modellen" måste du ha en fungerande katalysator. Hade det däremot varit en -88 A, alltså en tidig -88 så kanske den inte behöver fungera?

Det var så här att årsmodell -88 hade LH 2.2 (om vi håller oss till Volvo 200-serien) men lagkravet på katalysator fanns inte då. Det kom i och med halvårsskiftet 1988, 1 juli. Därför blev alla nya bilar därefter utrustade med katalysator och LH 2.4 och Lambdastyrning. Dom bilarna heter i vardagsspråk -88 B, eller sen -88. I praktiken var dom egentligen en årsmodell 1989. Det vanliga är ju inom bilindustrin att årsmodellbytet kommer i september varje år. Nu kom det 1 juli i stället för att "tajma" med lagkravet. Lagändringar i Sverige sker vanligtvis vid hel och halvårsskiftet. Undantag har förekommit, men det är just undantag.

För att "krångla till det ännu mer" så är det så att det finns och fanns, bilar med katalysator som är äldre än halvårsskiftet 1988. Men det beror på att köparen som beställde bilen valde frivilligt att den skulle ha katalysator. Det var alltså inget krav på katalysator då.

Därför tror jag att du måste ha en fungerande katalysator!
av Amarace
Krav på katalysator gäller från Årsmodell 89, 88b och äldre behöver inte fungerande katalysator, men OM det sitter katalysator på 88b o äldre så får man inte ta bort den dock, däremot måste den som sagt inte fungera.

Det är alltså Årsmodellen som styr, inte datum för när bilen registrerats/tagits i bruk.
av Tilly
Egentligen så måste ju katalysatorn fungera på alla bilar som haft det från början, oavsett årsmodell. Dock så är inte utsläppskraven på bilar innan 1989 högre än att en någorlunda frisk B230F klarar det ändå, även om katalysatorn är rensad eller trasig. Och bilprovningen har ju ingen möjlighet att plocka isär den och se efter om det finns någonting inuti den. De kan ju bara kontrollera avgasvärdena.

Från och med 1989 så är däremot kraven såpass hårda att knappast någon motor klarar dem utan att katalysatorn fungerar.

Kontentan blir ju precis det som Amarace säger men det står ju inte skrivet någonstans att man uttryckligen får plocka ur innehållet ur katalysatorn på äldre bilar.
av Amarace
Det mäts inga värden där katalysatorn påverkar på 88 o äldre, det är endast CO som mäts, därav att det inte är krav på fungerande katalysator även om den måste sitta där.
(I teorin däremot ska den ju fungera, men då det inte mäts så kan dom ju inte se hur funktionen är på den)
Användarvisningsbild
av lennarte
Även om just katalysatorn inte fungerar så måste ju allt annat i fungera annars fungerar inte motor som den ska. Har man då en fungerande kat så ser man på värdena (jag brukar skriva upp dom) att/om motorn fungerar Ok. Sedan tycker ju jag att det "känns" bättre att köra en bil med så låga värden som möjligt (det är ju bra för bensiförbrukningen också). Sist photade jag avgasmätaren,
Avgasvärden.2.jpg
Avgasvärden.2.jpg (75.68 KiB) Visad 5902 gånger
Så är det lättare att "komma ihåg". Jag har ju en 745-a -88B där jag under några år hade höga värden, och då även hög bränsleförbrukning. Under dom åren låg CO på mellan 1,5 och 2,5 med fungerande katalysator, och det var ju godkänt med dom regler som gäller för denna bil men skyhögt över vad som det ska vara på en bil med katalysator. Dom sista åren har det legat ungefär som på bilden och förbrukningen är (tycker jag) "normal". 1,1 l/mil med dubbade interdäck, takräcke på, 100 kg verktyg bak, då och då med släp, bara korta sträckor, ibland "tung" gasfot och 159 hk 16V motorn.

Mvh
Lennart

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]