Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mitroken
Tja

Ska köpa mig en Volvo V70 2013 diesel automat, det är bestämt
Problemet är att jag inte bestämt mig om jag ska ha en d2 eller d3?

D2 har 114 hk - och min rädsla är att det är för klen motor för en sådan tung bil? dvs att bränsleförbrukningen kommer vara hög?
Vill gärna veta vad förbrukningen komma ligga på vid stadskörning för en normal körning.

D3 har 136 hk - vad har den för förbrukning?

Är det stor skillnad mellan dem?

Vilken rekommenderas? Kommer köra privat med den som en lugn person, dvs kommer inte ha gasen i botten, vill den ska ha så låg förbrukning så möjligt samtidigt som man ska kunna köra om någon tant som kör 80 på en 110 väg!

Hur är det med partikelfilter, har för mig att jag läst någonstans att d2 behöver inte bytas men att d3a behöver?
av mattish
Hej, har haft en D2 2013 aut fram till för en vecka sen då jag lämnade den för försäljning på någon auktionssajt.

Det är en bra bil, något undermotoriserad för hastiga fartökningar på landsväg, men annars fullt tillräcklig.
Man lär sig planera sin omkörning och slår sig till ro då man gärna undviker de där idiotomkörningarna som man faktiskt inte alltid behöver göra.

Det var ganska sällan jag saknade prestanda, det jag saknade som mest var dragvikt. Dvs. tillåten dragvikt. Bilen orkade utan problem att dra en bit över 1300kg som är gränsen. Min vagn vägde närmare 1500kg visade det sig. Tråkigt att Volvo valde att begränsa den så hårt, men det handlar väl om att få sälja fler bilar med onödigt stora motorer.

D3 med 136hk har jag aldrig kört. Förmodligen ett bra alternativ, men tråkig automatlåda jämfört med powershiften.

D2 har inget partikelfilterbyte! Eller ja, den dagen det går sönder måste det bytas, men inget intervall likt den gamla 1,6d.

Min statistik på förbrukning ser du nedan, tryck på bilden. Vi kör mestadels sträckor under/runt 20km, inte optimalt. Allt är inräknat sen bilen var ny, långresor, autobahnresor och släpkörning..

http://www.fuelly.com/car/volvo/v70/2013/mattish/137005
av Mitroken
Tack för ditt svar Mattish

Då får det luta mot en d3a isåfall? Tror förbrukningen kommer vara densamma?
Vad tror du d4an ligger på?
Användarvisningsbild
av Perra83
Mellan D3 och D4 skiljer nog inte förbrukningen något i praktiken. Båda är 2L 5-cyl motorer.
Köp en D4 om du hittar en fining.
av Mitroken
Intressant Perra83.
Berätta gärna hur du tänker
Jag tänker att d3 har mindre motor än d4, eller är det som du säger att de är lika stora men med olika antal hk?
av mbc
Jag köpte nyligen en v70 d3-13 automat.
La in polestar nästan direkt, då får den exakt samma prestanda som en d4, som ni sa innan det är samma motor annan mjukvara (på fwd-13 iallafall).
Volvos utsläpp och förbrukningssiffror är identiska på d3 och d4 iallafall på -13, det har nog ändrats en del mellan årsmodellerna.
Innan jag köpte provade jag d2 automat i några dar och det var inget för mig, väldigt trött och begränsad dragvikt.
Jag kör oftast lugnt men vill kunna köra om säkert och få upp farten på motorvägspåfarterna mm utan att planera innan.
Min snittförbrukning hittils är ca 0,65 då med dieselvärmaren inställd varje morgon.
Lite landsväg men mest motorväg i ca 120-130 km/h, i princip ingen stadskörning alls.
av Mitroken
mbc; Drar bilen mer soppa när dieselvärmaren är på? Jag tänker ju då använda den enbart då det är kallt ute bara, dvs inte varje dag.
hur ser din förbrukning ut vid stadskörning?
Om det är så som de flesta säger att det inte är någon skillnad på d3 och d4 då kan man lika gärna köpa en d4a? För priset är densamma enligt blocket och de modeller jag kollat
av andersuw
Mitroken skrev:Drar bilen mer soppa när dieselvärmaren är på?
Jag tror det är vanskligt för oss alla att bedöma, särskilt som det bränsle som dieselvärmaren drar inte ingår i den förbrukning som färddatorn redovisar. Å ena sidan drar värmaren förstås bränsle. Å andra sidan blir motorn fortare varm om värmaren används vilket minskar motorns förbrukning. Jag skulle tippa på att det snålaste alternativet totalt sett trots allt är att inte använda värmaren. Å andra sidan mår både du och motorn bättre om du använder den när det är kallt och merförbrukningen är troligen liten.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan bistå med lite erfarenheter av V70 D3. Hade en MY13 i tre år (Bytte nu i nov/dec.).

Den var dock manuell, så förbrukningen är kanske lite lägre. Totalt hamnade jag på ca 0,6l/mil över hela perioden, då med lite husvagnsdragande på sommaren och användning av förvärme via dieselvärmaren på vintern.
http://www.fuelly.com/car/volvo/v70/2013/joel80/163614

Jag körde med auto-värme av då jag ville ha ner förbrukningen och det med mitt körmönster inte gjorde speciellt stor skillnad. Jag kollade motortemp via obd-läsare och mobilapp både med och utan hjälpvärmaren och det skiljde nån minut/ett par km på hur snabbt den kom upp i värme. Men då körde jag landsväg/motorväg, det kan vara så att om man har mycket stadskörning med stillastående så tar det några minuter till att komma upp i värme.

Körde man landsväg i 80-90km/h gick den väldigt snålt. Hade några resor i inlandet som på färddatorn landade på runt 4.2-4,3l/100km. Färddatorn visade ganska konstant 10% för lite.. aningen mindre på sommaren, troligen p.g.a att jag körde värmaren på vintern.

Om du jagar förbrukning och har det som viktigaste punkt skulle jag skippa automat, men välja en D3a eller D4a.
Du bör tänka på att det är en väldigt liten del i kostnaden att köra som kommer från bränsleförbrukningen. Kostnaderna för värdeminskning, däck, service, skatt, försäkring överstiger vida de kilometerkostnader man har för bränsle.
Fast det är rätt kul att veta att man kan köra med låg förbrukning.. att komma över 100 mil per tank är grymt skönt! :D
av Mitroken
joel80 skrev:Jag kan bistå med lite erfarenheter av V70 D3. Hade en MY13 i tre år (Bytte nu i nov/dec.).

Den var dock manuell, så förbrukningen är kanske lite lägre. Totalt hamnade jag på ca 0,6l/mil över hela perioden, då med lite husvagnsdragande på sommaren och användning av förvärme via dieselvärmaren på vintern.
http://www.fuelly.com/car/volvo/v70/2013/joel80/163614

Jag körde med auto-värme av då jag ville ha ner förbrukningen och det med mitt körmönster inte gjorde speciellt stor skillnad. Jag kollade motortemp via obd-läsare och mobilapp både med och utan hjälpvärmaren och det skiljde nån minut/ett par km på hur snabbt den kom upp i värme. Men då körde jag landsväg/motorväg, det kan vara så att om man har mycket stadskörning med stillastående så tar det några minuter till att komma upp i värme.

Körde man landsväg i 80-90km/h gick den väldigt snålt. Hade några resor i inlandet som på färddatorn landade på runt 4.2-4,3l/100km. Färddatorn visade ganska konstant 10% för lite.. aningen mindre på sommaren, troligen p.g.a att jag körde värmaren på vintern.

Om du jagar förbrukning och har det som viktigaste punkt skulle jag skippa automat, men välja en D3a eller D4a.
Du bör tänka på att det är en väldigt liten del i kostnaden att köra som kommer från bränsleförbrukningen. Kostnaderna för värdeminskning, däck, service, skatt, försäkring överstiger vida de kilometerkostnader man har för bränsle.
Fast det är rätt kul att veta att man kan köra med låg förbrukning.. att komma över 100 mil per tank är grymt skönt! :D

Just nu kör jag en rishög med manuell växellåda. Är medveten om att automatlådan förbrukar mer bränsle än manuell och det är helt ok. Men vill inte ha en automat d3a som har en förbrukning på 0.8/mil - 0.9l/mil stadskörning.
Skillnadnen i skatt mellan en d2 och d3/d4 är på ca 1500kr resp 3300kr så det är inte hela världen.
Sen har jag i tankarna att när jag säljer bilen i framtiden så är en d3/d4 mer attraktiv än en d2 om jag inte misstar mig.
Helförsäkring landar på ca 550 kr/mån hos länsförsäkringar på en d3/d4 och en d2 landar den på ca 400kr
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]