Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Ska byta växellådsolja och bakaxelolja på pappas 940 Classic 98 med lättrycksturbon.
Det är manuell växellåda och jag tänkte fylla med Redline MTL GL4 70w80 och 75w90 GL5 i bakaxlen.
Vad jag läst mig till så bör det inte vara någon limited slip bakaxel på denna, Stämmer det?
Nu har jag inte kollat hur det ser ut under bilen men det är väl bara att lossa bakaxelkåpans nedre skruv för att tömma ur oljan?

Bilen är ganska törstig då den drar strax över litern på motorväg och jag tänkte göra följande för att försöka minska förbrukningen något.

Nya tändstift och luftfilter
Byta 5W40 motoroljan till 0W30
Göra rent LMM och spjällhuset
Byta den gamla växellådsoljan till Redline MTL
Justera däcktrycket

Bilen har gått 12000 mil finns det något annat bra sätt man kan försöka få ner förbrukningen på?
Lossa alltid påfyllningspluggen först! Inte så kul stå där med ingen olja och det går ej lossa påfyllningspluggen. På min 740 gick ej bottenpluggen lossa på lådan så fick suga ur oljan och fylla på :roll:
På Volvos rekommendationer har jag vanlig 75W90 GL5 i min 1041 axel och den fungerar. Slungdiff behöver ingen speciell olja enligt den kunnigaste på verkstadsgolvet som jobbat där i 100 år.... Så jag köpte min olja på volvo till bakaxeln :-)-)

Tappa ur oljan i bakaxeln gör du genom lossa nedersta bulten :D
White skrev:Byt inte till 0W-30 på en B230 är min rekommendation, dom trivs inte så bra med för tunn olja!
Kollade oljerekommendationen på Castrols hemsida och där stod 5w30 som första val, Vilken viskositet rekommenderar du istället?
Dehär med att man skall tömma bakaxeloljan med den understa skruven, kommer oljan ur hålet då eller det läcker ut mellan bakaxeln och difflocket? Behövs det ingen ny packning till difflocket om man lossar den understa skruven?

Tänkte byta oljan i axlen på min 945a med! -98 classic ftt, som verkar sakna urtappningsplugg. (inne på volvo hade dom aldrig hört talas om att man kan ta ur den understa skruven till difflocket för att tömma)

Mvh
White skrev:Byt inte till 0W-30 på en B230 är min rekommendation, dom trivs inte så bra med för tunn olja!
exakt kör med 5w-40 10w-40 eller på sommaren även 15w-40 undvik 30 då den är rent för tunn till en rödblockare
loweann skrev:Dehär med att man skall tömma bakaxeloljan med den understa skruven, kommer oljan ur hålet då eller det läcker ut mellan bakaxeln och difflocket? Behövs det ingen ny packning till difflocket om man lossar den understa skruven?

Tänkte byta oljan i axlen på min 945a med! -98 classic ftt, som verkar sakna urtappningsplugg. (inne på volvo hade dom aldrig hört talas om att man kan ta ur den understa skruven till difflocket för att tömma)
Oljan rinner ur skruvhålet. Man behöver ingen ny packning. Det står uttryckligen att man ska göra så i Volvos egna handböcker.
Till bakaxeln.

Bilen ska helst stå plant ex på en lyft.

Spruta lite rostlösare eller krypolja vid påfyllningspluggen. Är det en fyrkantskalle som på 740 tar du en skiftnyckel modell lite större så lossar den på ett kick. Den undre pluggen är som en vanlig oljeplugg, men jag tror att den även har en magnet så torka bort ev spån som kan sitta fast på den. Finns det inge spån alls så är det bra.
Skruva sedan tillbaka bottenpluggen och fyll på tills oljan börjar rinna över, här råder det dock delade meningar om man ska stänga plugghålet direkt eller om man ska låta det rinna ut lite först.
Biltema har en oljepump som även fungerar som oljesug för ca 100kr. Det underlättar då det är trångt.
Vissa oljemärken har även en liten pip men jag tyckte det gick lättare med en lite pump.

Motorolja:
För en B230 motor i bra skick duger 5W-40 utmärkt, bränslebesparingen kommer inte märkas med en 0W-30. Dock finns risken istället för att bilen börjar dra olja eller blir för varm.

Vill du spara in på bränsle så se över;
Bromsarna så att de inte ligger ann alls. Hjulen ska snurra lätt.
Kolla tändsystemet, hur ser stift, kablar, rotor, fördelarlock ut.
Kolla felkoder.

Sist men inte minst, en B230F drar ca 1l/mil i 130km/h sänker du farten till 110km/h så hamnar du runt 0.9. eller 0.85 i bästa fall om du planerar ordentligt.

/// Waiz

Edit;

Såg att trådstarten var gammal, men oljepluggen till bakaxeln sitter längst ned, underifrån, gör rent med en stålborste så ser du den.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]