Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
XC90_Executive skrev:Trist!! :x

Tyvärr är det ju massa folk ute på vägarna som verkligen, verkligen inte borde...
Håller med. Men det är inte bara äldre förare. Statistiken vittnar om det. :wink:
Jag spolade av bilen på lunchen idag och undersökte lite närmre för att se var han träffat..

Den första är rätt uppenbar...
Bild

Det här är svårare att se, men den svarta plasten är repad:
Bild

Fälgen repad:
Bild

Och en rätt ytlig repa på dörren.. svår att se på bilden kanske men den är där kameran/mobilen är i spegelbilden.
Bild

Får kolla ännu mer ingående på skadebesiktningen när man har bra ljus.. Det är inga jätteskador i allafall, men bakskärmen kommer ju behövas bytas ut, och som minst viss polering av dörren.. och då också Ditec både där det poleras och på den nya bakskärmen.
*Byte underdel spegel.
*Lack fälg.
*Lack dörr, ser ut som att det gått igenom både klar och baslack!?
*Plastreparation/lack stötfångare bak.
*Rikt/lack bakskärm, skadan är egentligen inte allvarlig och rikt är i de flesta fall billigare än ett byte. Rostmässigt är det alltid bättre att inte röra för mycket i karossen.
*Innerskärm byte?
*Meryta på bakdörr.
*Fyrhjulsmätning.
*Ditec på berörda delar.

Gissningsvis en reparationskostnad kring 25-30 000:- i det man kan utröna från bilderna.
Har tydligen en dålig vecka!
"Körde på" ett rådjur på väg hem idag! Hann tvärnita så pass att jag/rådjuret bara snuddade vid bilen.. Man ser vart det har släpat hoven i fronten. Jag har foilerat fronten, så det är ingen lack skadad utan endast folien som "repats" och tappat lystern. Hm..

Och det absolut värsta med det hela är att kameran av nån anledning inte spelade in! Jag tror jag kommit åt sladden så den inte satt i ordentligt eller nått sånt... FAAN! Jag ville se hur jag reagerade, alltså hur snabbt och om jag kunde ha undvikit det om jag agerat annorlunda. Körde i ca 45km/h (40-sträcka) så det gick inte speciellt fort.
Bild

Bild

Som sagt.. inte min vecka det här.
Man vågar väl inte ens höra av sig till försäkringsbolaget om det här.
Användarvisningsbild
av SvenB
Måste du inte höra av dig till polisen angående rådjuret?
joel80 skrev:Har tydligen en dålig vecka!
"Körde på" ett rådjur på väg hem idag! Hann tvärnita så pass att jag/rådjuret bara snuddade vid bilen.. Man ser vart det har släpat hoven i fronten. Jag har foilerat fronten, så det är ingen lack skadad utan endast folien som "repats" och tappat lystern. Hm..

Och det absolut värsta med det hela är att kameran av nån anledning inte spelade in! Jag tror jag kommit åt sladden så den inte satt i ordentligt eller nått sånt... FAAN! Jag ville se hur jag reagerade, alltså hur snabbt och om jag kunde ha undvikit det om jag agerat annorlunda. Körde i ca 45km/h (40-sträcka) så det gick inte speciellt fort.
Bild

Bild

Som sagt.. inte min vecka det här.
Man vågar väl inte ens höra av sig till försäkringsbolaget om det här.
Men vafaaaaan
Ja så kan man säga.. SvenB, då rådjuret knappast kan ha blivit skadad trodde jag man inte behövde det? Bör jag ringa ändå kanske? Var en timme sen det hände...

Edit:
Jag ringde... Jag hade inte en tanke på att man ju egentligen måste det, även om man är "säker" på att djuret inte skadades.
Dom skulle skicka ut en viltvårdare och kolla ändå...
Tack Sven.
Nu får du fasen ställa bilen och promenera resten av veckan!
Mmm.. faan..

La upp bakåtkameran här om nån vill se... Det rådjur som sist springer över vägen "igen" var det som jag touchade.
Fortfarande sjukt besviken på att frontkameran inte gick..
[youtube]oPE8XpQoWmA[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=oPE8XpQoWmA
Det är bra att du rapporterade det. Även om det "bara" är en lätt touch kan det ge upphov till komplicerade benbrott eller andra skador. Då är det bäst att ett eftersöksjägare kontrollerar det hela.

Det är också lagkrav på att rapportera alla viltkollisioner mot rådjur etc.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 32
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]