NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu vid 12400mil har jag återigen fått den mycket välkända upplysningen "Motorsytem service erfodras" :oops:

Bilen går precis som vid tidigare tillfällen ner i någon form av felsäkert läge och går med begränsad effekt! Man borde ju iofs inte bli förvånad, men blir ändå irriterad.

Bilen har även de senaste månaderna bråkat vid start, bilen startar alltid men vid ca 1/5 av starterna så går den orent och reagerar ej på gas, då får man starta om bilen ibland flera gånger för att sedan starta och gå bra(eller ja, som den ska).
Kan inträffa när som, ej beroende på temperatur, fukt, eller annat.

Bilen har varit inne för detta men inga felkoder fanns lagrade och fungerade ju självfallet vid verkstadsbesöket.

Målet nu är att få ordning på varningarna och sälja den så snabbt det bara går, har ägt och brukat en hel del biler och kan tråkigt nog bekräfta att detta är bland de sämsta bilarna kvalitetsmässigt jag ägt.

Livet är för kort för att åka V50 :D
Har nyligen sålt vår v50-09 som vi haft i 5år/10000mil.
Enda problem vi haft var EGR ventil som vi fick ny av volvo.
Men då har vi haft en 1,6d.
Väldigt nöjda men den blev för liten till slut, nu kör vi v70.
Stefan1985 skrev:Nu vid 12400mil har jag återigen fått den mycket välkända upplysningen "Motorsytem service erfodras" :oops:

Bilen går precis som vid tidigare tillfällen ner i någon form av felsäkert läge och går med begränsad effekt! Man borde ju iofs inte bli förvånad, men blir ändå irriterad.

Bilen har även de senaste månaderna bråkat vid start, bilen startar alltid men vid ca 1/5 av starterna så går den orent och reagerar ej på gas, då får man starta om bilen ibland flera gånger för att sedan starta och gå bra(eller ja, som den ska).
Kan inträffa när som, ej beroende på temperatur, fukt, eller annat.

Bilen har varit inne för detta men inga felkoder fanns lagrade och fungerade ju självfallet vid verkstadsbesöket.

Målet nu är att få ordning på varningarna och sälja den så snabbt det bara går, har ägt och brukat en hel del biler och kan tråkigt nog bekräfta att detta är bland de sämsta bilarna kvalitetsmässigt jag ägt.

Livet är för kort för att åka V50 :D
När det gäller V50 överlag så verkar det som en del har tur och har få fel under en lång period medans andra har otur med mängder av fel. Svårt att peka på vad detta kan bero på.

Vår V50 2.0D har just passerat 10 år och står på 12800 mil. Det som vållat mest problem och "Motorsystem serv..." är tryckgivaren till partikelfiltret. Det är många som fått byta den. Jag är inne på 3e givaren nu och fick betala det senaste bytet c 1900kr. Första gick på avgasgarantin. Vad jag har läst om "Motorsystem serv..." och "Limp home" för 2.0D så är det uteslutande fel i systemet med partikelfiltret och då i regel fel på berörd tryckgivare. Detta fel kan komma och gå för att till slut bli permanent. Det kan vara kondens i rör/slangar som ger felaktigt mätvärde till tryckgivaren, eller ett relativt nytt partikelfilter som inte renas bra pga att Eolys inte pumpas ut i bränsletanken.

När det gäller startsvårigheterna i kombination med problem att gasa så borde felet ligga i Y-förgreningens spjäll där nåt av spjällen fastnar varvid motorn inte får någon luft. Detta fel ger ingen felkod! Det kan även bero på EGR ventil som fastnat i öppet läge, men ger i regel felkod.

I övrigt har jag fått byta slit detaljer såsom främre fjädrar + stötdämpare, bromsskivor och belägg runt om, vindruta. En generator (försäkringsärende) samt 2 bilbatterier. Att man får byta batterier beror ju iregel på att man kör mycket med dieselvärmaren via timer/direktstart.

Nästa fel jag väntar lär bli nåt hjullager med tanke på miltalet.

Skall man ha driftsäker problemfri V50 så är väl bensinalternativen samt D2, D5 de bästa valen. Även D3 och D4 lär vara bra val, har aldrig läst om problem med dessa här på forumet. När det gäller slitagedelarna så är det nog likartat oavsett motor.
Min V50 D2 MY11 är jag överlag nöjd med. Att dessa kan upplevas vara dåliga bilar är nog väldigt individuellt...

Har dock bytt:
Spindlar/bärarmar hö/vä fram pga glapp/slitage
Däck några ggr såklart inkl. hjulinställning
Bromsklossar bak en gång, fram två ggr (skivorna är aldrig bytta)
Tryckgivare till p-filtret är bytt 1 ggr (vid ca 8000 mil)
Kopplingen byttes på garantin pga haveri (vid ca 6000 mil)
Batteri en ggr pga flitigt användande av värmaren
Renoverat värmaren mellan jul och nyår 2015

Den är nu drygt 5 år/17300 mil gammal och går bara bättre och bättre, men det vore kul med ngt nytt snart såklart :-)-)
Tryckgivaren som byttes i februari i år höll 8 månader :-(O)

Fanimej kasst att Volvo debiterar kunder för sån skit produkt. Nu fick jag dock ny på garanti , men det känns inte rätt att slumpen verkar avgöra hur länge de håller då den första och andra höll c 5 år och 5-6 tusen mil vardera, den 3e som byttes idag höll som sagt 8 månader och knappt 800 mil..... nu är man inne på 4e givaren på c 11 år.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]