Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Det är något skumt i denna tråden. Det är massor med referenser till att 5-serien, A6, E.klasse har lika trångt bagage och dessa förare är nöjda. Men de ligger ju och harvar på plats 15-25 i försäljning. Med det är väl ändå inte hit volvo vill gå från sin 1a plats med V70/XC70,
I det svenska perspektivet har du förstås rätt. Vill man försvara referenserna handlar det väl om hur det ser ut i ett internationellt pespektiv. Sedan har ju nuvarande E-klasse Touring (den nya varianten är inte släppt än) större bagage än de de flesta, inklusive V70 II, även om skillnaden jämfört med V70 II inte är så stor i praktiken som man kan få intryck av om man bara tittar på de VDA-siffror som normalt publiceras. Så de olika "fintyskarna" spelar i det här avseendet inte riktigt på samma planhalva.
av andersuw
EjS skrev:Volvo har ju gjort väldigt tydligt i och med lanseringen av S90 att de anser att avståndet mellan framaxeln och torpedväggen/instrumentbrädan ska vara så långt som möjligt för att signalera premium. Thomas Ingenlath har specifikt påpekat detta. Det ger kort överhäng fram och lång motorhuv vilket bilar med raka sexor eller åttor har. Hur relevant det är med en tvärställd fyra kan man diskutera :)
Om den långa motorhuven bara är en fråga om att frammana någon slags premiumbild och denna bild dessutom bygger på tankekedjan stor huv = stor motor = premium så är det ju i mina ögon lite tragikomiskt. Volvo borde snarast i eget intresse framhäva att premium inte nödvändigtvis innebär en stor (och törstig) motor. Att försöka hänga på ett tåg man inte längre är med på blir bara fånigt. "Small is beautiful" borde vara Volvos devis på motorsidan.
EjS skrev:Om du kollar runt i bilen finns ju massor elektronikmodul. Det kan få plats var som helst så länge de är på CAN (är det power elektronik ska det så klart vara nära konsumenten.
Här är jag inte säker på vad du menar. Visst, det finns många elektronikmoduler och visst, dessa tar lite plats. Men modulerna är inte särskilt stora, har knappast blivt större med tiden och är inte sådär jättemånga fler än de var redan i en välutrustad V70N. Så jag betvivlar att behovet av plats för dem spelar någon större roll i det här sammanhanget.
EjS skrev:Förutom ger det ju krockskydd - också för dom du råker crasha med.
Ja detta är väl det bärande argumentet i så fall.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
800serien skrev:En liten överdrift kan det ha varit. :) Men i förhållande till ytterstorleken är dagens bilar små på insidan.
Ja det håller jag med om. Gissningsvis kan det handla om ökade krav på ljudisolering och krockskydd.
800serien skrev:V70N har mindre än 855/V70, V70II mindre än V70N och nu V90 mindre än V70II. Så sett till bagageutrymme så har utvecklingen gått käpprätt åt hvete. :D
Nja, riktigt så enkelt är det inte. V70N har definitivt större lastutrymme än 855/V70 och det anmärkningsvärt nog trots att V70N är någon centimeter kortare på utsidan. Det beror nog till viss del på att V70N är bredare utvärtes, kanske också på att den är högre. Men även på längden är lastutrymmet i V70N något större än det i 855/V70.

När det gäller V70 II kontra V70N är lastutrymmets storlek väldigt lika. Men det här fallet stämmer ändå bra med den allmänna tendensen eftersom V70 II är klart längre och bredare på utsidan, kanske också lite högre, utan att för den skull vara större på insidan.
av andersuw
mikeS80 skrev:Efter att ha sett V90 live kan jag bara konstatera att V90 utseendemässigt ser riktigt bra ut.

.....

I baksätet sitter man bra om man är två personer, men för tre skulle jag säga att man sitter bättre i en V70 då dess baksäte är rakare som möjliggör att man kan fördela bredden jämnare mellan tre personer. I V90 är det mer fokus på ytterplatserna som är placerade mer mot mitten av kupén där de som åkt i baksätet i en BMW 5-serie kommer att känna igen sig.
Ett par frågor till dig och andra som haft möjlighet att se V90 live, vilket jag själv ännu inte haft tillfälle till.

1. Av nedanstående bild får jag intrycket att kardantunneln där bak är väldigt hög och troligen också bredare än bilden ger intryck av mot bakgrund av vad jag vet om bredden på tunnelkonsolen mellan framsätena. Så funkar det överhuvudtaget för någon annan än ett rätt litet barn att sitta på mittplatsen, särskilt med tanke på vad du säger om att ryggstödets utformning också innebär att baksätespassagerarna s.a.s. trycks ihop mot mitten?
Bild

Edit: Hittade ytterligare en bild där man också kan få ett bättre grepp om hur bred kardantunneln är.
Bild

2. Av nedanstående bild (från svenska AMS) får jag möjligen också intrycket att lastytan inte blir helt plan när baksätet fälls. Men det kanske är en synvilla. Så hur är det egentligen med detta?
Bild
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
KrilleW skrev:
andersuw skrev:
mikeS80 skrev:Volvo har gjort ett vägval genom sin design och skapat en bil som mer påminner om en bil med motor och växellåda placerad i längdled än den bil med tvärställd motor som den i grunden faktiskt är.
Ja så är det onekligen. Frågan är hur man egentligen kan förklara den långa motorhuven. Såvitt vi vet är det ju knappast aktuellt att knöa in en V8 där fram längre och inga andra utrymmeskrävande motorer heller, särskilt inte om det är utrymmet i bilens längsled vi talar om. Är den långa motorhuven bara en fråga om design? Eller handlar det också om ökad krocksäkerhet (längre deformationszon)? Eller finns det någon tredje bra förklaring?
Jag läste en artikel för något år sedan eller två angående det här med långa motorhuvar. Handlade främst om tyska bilar i premiumsegmentet. Anledningen skulle vara att det är premium och för att bilen skall se mer maffigare ut. Jämför man Audi och VW som delar det mesta så ser man att motorhuvarna är betydligt längre på Audi än VW. Detta styrker väl den teorin något även fast det delvis också handlar om längsmonterad motor. Personligen tycker jag bara det är onödigt trams, då bilens storlek är begränsad så hade man allt kunnat disponera det där bak istället för att halva bilen är en enda stor motorhuv. Återkommer om jag hittar artikeln.
Ja gör gärna det. Vore intressant att veta mer om hur snacket går i det här avseendet.

Apropå flera av de saker vi diskuterar så hittade jag en i mitt tycke intressant "designstudie" publicerad i kommentarspalten till en artikel i Teknikens Värld:

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-offi ... bi-263275/

Formgivaren kallar den "V90 - V70L edition" och den rymmer följande förändringar i förhållande till den faktiska V90:
* Rejält omvinklad D-stolpe
* Något omvinklad A-stolpe
* Kortare "premiumsnitt" bakom framhjulen
* Förlängt utrymme för baksäte och bagageutrymme

Här är V90ns faktiska design (hämtad får "Bygg Din Volvo") kontrasterad med den designstudie jag talar om. Vad säger du/ni?

Bild
Bild
av Gorban
andersuw skrev: Apropå flera av de saker vi diskuterar så hittade jag en i mitt tycke intressant "designstudie" publicerad i kommentarspalten till en artikel i Teknikens Värld:

http://teknikensvarld.se/volvo-v90-offi ... bi-263275/

Formgivaren kallar den "V90 - V70L edition" och den rymmer följande förändringar i förhållande till den faktiska V90:
* Rejält omvinklad D-stolpe
* Något omvinklad A-stolpe
* Kortare "premiumsnitt" bakom framhjulen
* Förlängt utrymme för baksäte och bagageutrymme

Här är V90ns faktiska design (hämtad får "Bygg Din Volvo") kontrasterad med den designstudie jag talar om. Vad säger du/ni?

Bild
Bild
Bilen på den nedre bilden ser helt enkelt inte klok ut. Det ser ut som om en glad amatör hade varit framme med pennan. Den hade förmodligen inte blivit någon försäljningssuccé alls. Läser man vad utländsk media skriver om V90 så här långt så är de fullkomligt lyriska. Man talar om den snyggaste kombin någonsin osv. Men jag kan hålla med dig om att det verkar som om Volvo har gjort ett vägval och satsat på en livstilskombi mer än en bil som är så praktisk som möjligt och lastar maximalt. Deras uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt och jag tror nog att försäljningen kommer att gå rätt bra, minst sagt.

Som andrabil kör jag BMW 1-serien sedan många år. Det är den enda bil i golfklassen som är bakhjulsdriven. Det medför längsmonterad motor och växellåda vilket ger lång motorhuv, förarplatsen hamnar långt bak och benutrymmet i baksätet blir litet. Inte heller bagaget är särskilt stort. Men bilen får snygga linjer och väghållningen är fantastisk. Modellen är en försäljningsframgång för BMW. Min poäng är att man kan sälja en hel del på bara design och att framkalla en känsla hos köparen. För övrigt då blir nästa generation 1-serie framhjulsdriven.
av andersuw
Gorban skrev:Bilen på den nedre bilden ser helt enkelt inte klok ut.
Hehe. Är inte helt överraskad över att just du tycker så. ;-) Men smaken är som baken (i detta fall kanske bokstavligen) och det skall bli intressant att höra vad andra tycker.
Gorban skrev:Det ser ut som om en glad amatör hade varit framme med pennan. Den hade förmodligen inte blivit någon försäljningssuccé alls. Läser man vad utländsk media skriver om V90 så här långt så är de fullkomligt lyriska. Man talar om den snyggaste kombin någonsin osv. Men jag kan hålla med dig om att det verkar som om Volvo har gjort ett vägval och satsat på en livstilskombi mer än en bil som är så praktisk som möjligt och lastar maximalt. Deras uppgift är att tjäna så mycket pengar som möjligt och jag tror nog att försäljningen kommer att gå rätt bra, minst sagt.

Som andrabil kör jag BMW 1-serien sedan många år. Det är den enda bil i golfklassen som är bakhjulsdriven. Det medför längsmonterad motor och växellåda vilket ger lång motorhuv, förarplatsen hamnar långt bak och benutrymmet i baksätet blir litet. Inte heller bagaget är särskilt stort. Men bilen får snygga linjer och väghållningen är fantastisk. Modellen är en försäljningsframgång för BMW. Min poäng är att man kan sälja en hel del på bara design och att framkalla en känsla hos köparen. För övrigt då blir nästa generation 1-serie framhjulsdriven.
Man kan säkert sälja en hel del på design i vissa fall. Frågan är dock om det är rätt väg för Volvo att gå, särskilt vad gäller just V90. Den yttre skönheten har väl sällan eller aldrig varit Volvos starkaste försäljningskort och kanske allra minst så när det gäller den stora kombimodellen. Vem har köpt en V70 II därför att de tycker den är vackrast bland bilar (eller i vart fall stora kombibilar) på utsidan? I vart fall inte jag. ;-)

Det problem jag kan se när det gäller Volvos positionering av V90 som en "livsstilskombi" är att de riskerar att helt eller delvis alienera sin trogna kundkrets i segmentet "stor kombi", inte bara i Sverige utan också utomlands. Frågan är om de kan vinna så många nya kunder att det övertrumfar de förluster vägvalet kan föra med sig i den redan etablerade kundkretsen.

Sedan vill jag tillägga att jag alls inte tycker det är fel att Volvo intresserar sig för den yttre formgivningen och bättrar sig i det avseendet. Det är tvärtom helt rätt. Jag tycker V70 II är något av ett bottennapp när det gäller den yttre estetiken (den inre är en annan sak) och det är ju glädjande att se att man nu lyckats åstadkomma något avsevärt mer tilltalande. Det är bara synd att det i vissa avseenden inneburit att form fått gå före funktion. Jag tror att man på den punkten skulle ha kunnat hitta en bättre avvägning där man kunnat dra till sig en del nya kunder utan att för den skull riskera förluster bland de gamla.
av bjorn_and
AndreasThn skrev:Nedre bilden såg inte klok ut, ser ut som en likbil...
Föredrar den nedre helt klart. Det som tydligen kallas "premiumsnitt" ser betydligt mer proportionerligt ut i mina ögon t ex.

Men det spelar ju ingen roll nu, bilen ser ut som den gör.. Vissa gillar, en del gillar inte, inget att uppröras över egentligen. Marknaden får avgöra om det var bra eller dåligt, inte vad några eldsjälar på ett volvoforum tycker när det ändå är för sent att påverka något.

Själv måste jag inte köra Volvo nästa gång det är dags att byta bil, även om jag kanske hade föredragit det, det finns mycket annat att välja på.

Björn
av mikeS80
andersuw skrev:
mikeS80 skrev:Efter att ha sett V90 live kan jag bara konstatera att V90 utseendemässigt ser riktigt bra ut.

.....

I baksätet sitter man bra om man är två personer, men för tre skulle jag säga att man sitter bättre i en V70 då dess baksäte är rakare som möjliggör att man kan fördela bredden jämnare mellan tre personer. I V90 är det mer fokus på ytterplatserna som är placerade mer mot mitten av kupén där de som åkt i baksätet i en BMW 5-serie kommer att känna igen sig.
Ett par frågor till dig och andra som haft möjlighet att se V90 live, vilket jag själv ännu inte haft tillfälle till.

1. Av nedanstående bild får jag intrycket att kardantunneln där bak är väldigt hög och troligen också bredare än bilden ger intryck av mot bakgrund av vad jag vet om bredden på tunnelkonsolen mellan framsätena. Så funkar det överhuvudtaget för någon annan än ett rätt litet barn att sitta på mittplatsen, särskilt med tanke på vad du säger om att ryggstödets utformning också innebär att baksätespassagerarna s.a.s. trycks ihop mot mitten?
Bild

Edit: Hittade ytterligare en bild där man också kan få ett bättre grepp om hur bred kardantunneln är.
Bild

2. Av nedanstående bild (från svenska AMS) får jag möjligen också intrycket att lastytan inte blir helt plan när baksätet fälls. Men det kanske är en synvilla. Så hur är det egentligen med detta?
Bild
Man kan lugnt säga att ”kardantunneln” minst sagt är framträdande i V90 vilket innebär att en vuxen som sitter på mittplatsen måste placera sina fötter på var sin sida denna. Jag är en person som notoriskt testar mittplatser och min slutsats är att även detta även kommer att påverka komforten för de personer som sitter på centrerade ytterplatserna om man sitter tre i baksätet I en större omfattning än för t.ex. V70. Min bedömning är att V90 i det närmaste får betraktas som strikt 4-sisig för vuxna likt min A7:a. Att just ”kardantunneln” är framträdande i V90 är väl en konsekvens av placeringen av batteripacken för elektrifierade modeller.

När det gäller om lastytan blir helt plan vid fällning har jag inte i detalj undersökt detta men mitt intryck är att i just denna detalj så skiljer det inte särskilt mycket jämfört med dagens V70.

Nedanstående bild ger en hyfsad bild över både lastutrymme och baksätes design med i det närmaste två separata stolar bak. Notera även hur mycket som blir kvar i vänsterkant efter fällning vilket ger en illustration om centeringen av ytterplatserna.
Bilagor
volvo-v90-2017-038.jpg
volvo-v90-2017-038.jpg (834.33 KiB) Visad 532 gånger
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER