Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
He he....Många av svaren var väl ungefär av den typen jag förväntade mig från team D5. :lol:

Nåväl, om jag säger så här. Jag kommer absolut inte att trimma,jag var lite mer nyfiken på om någon hade gjort det och om någon visste grundpelarna i trimmet och om soppa förbrukningen ökar. Nu kom ju ett svar som säger att turbotrycket förblir oförändrat, och att istället det är soppan man spelar med.

Att åka till fjällen tungt lastad med stor takbox i normal trafikrytm och förbruka 0.514 liter per mil i genomsnitt känns ok för mig.

Hade jag velat lägga 50.000-60.000 SEK mer i inköpspris för en D5 av samma årsmodell, och betala 5.500(?) i årsskatt i stället för 0 kr så hade jag ju gjort det....
Leafs skrev:He he....Många av svaren var väl ungefär av den typen jag förväntade mig från team D5. :lol:

Nåväl, om jag säger så här. Jag kommer absolut inte att trimma,jag var lite mer nyfiken på om någon hade gjort det och om någon visste grundpelarna i trimmet och om soppa förbrukningen ökar. Nu kom ju ett svar som säger att turbotrycket förblir oförändrat, och att istället det är soppan man spelar med.

Att åka till fjällen tungt lastad med stor takbox i normal trafikrytm och förbruka 0.514 liter per mil i genomsnitt känns ok för mig.

Hade jag velat lägga 50.000-60.000 SEK mer i inköpspris för en D5 av samma årsmodell, och betala 5.500(?) i årsskatt i stället för 0 kr så hade jag ju gjort det....
Ett mer gångbart alternativ idag är kanske att byta upp sig ett par årsmodeller och få en VEA-motor med 181 hk och 400 Nm med samma låga/obefintliga skatt och förbrukning. Om man vill kan man sedan förstås skrämma upp den till 200 hk och 440 Nm via Polestar med oförändrad förbrukning (i alla fall på papperet) samt bibehållen laglighet och bibehållna garantier/maskinskadeförsäkringar. ;-)
av Leafs
Javisst, gärna för mig. Men då snackar vi ett inköpspris på 250.000 antar jag. Inte läge för att byta nu, kommer att köra min nuvarande bil i minst 2 år till, förmodligen 3år till.
Leafs skrev:Javisst, gärna för mig. Men då snackar vi ett inköpspris på 250.000 antar jag.
Ja, jag misstänker att du måste upp i det häradet i det här läget, särskilt som flertalet av de bilar som nu säljs inte hunnit rulla särskilt långt.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
Leafs skrev:Javisst, gärna för mig. Men då snackar vi ett inköpspris på 250.000 antar jag.
Ja, jag misstänker att du måste upp i det häradet i det här läget, särskilt som flertalet av de bilar som nu säljs inte hunnit rulla särskilt långt.
Har precis fått mitt BSR installerat 2,4 d (175 hk) 2010 Såklart mycket piggare,tycker även att den går mjukare vid gaspådrag.Förut så ryckte det lite tyckte jag,efter att man släppte gasen helt ochla på gas igen.Men får se efter längre tids användning.
original turbotryck räcker bra,det är mera bränsle som ska dit.
uppåt 140hk borde vara rimligt i hållbarhetssynpunkt
tmchiptuning lovar just 141 hk/340Nm. :)
Ett mer gångbart alternativ idag är kanske att byta upp sig ett par årsmodeller och få en VEA-motor med 181 hk och 400 Nm med samma låga/obefintliga skatt och förbrukning.
Ja hade jag kunnat bytt så hade det absolut blivit en sådan idag. Men har sagt upp lottoprenumerationen ,så jag får vänta :)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]