Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Är det såhär den blir när membranet är färdigt?
Går att hålla den igång med halvgasningar. men fullgas får den inge soppa (smäller å bluddrar) å tomgång går knappt.

Lämnade bilen att imma av rutorn på insidan i 20 minuter med choken ute litegran så den skulle hålla varven på ca 1200. När jag kom ut och sköt in choken så tog det 10 sekunder innan den började såhär.
Tog loss de 3 skruvarna och lyfte av locket med den långa fjädern så jag fickut trottel och nål. såg membranet lite tillbucklat ut på ena sidan precis där det är böjt att gå måt locket och täta.. därför jag misstänker det. men har väldigt lite erfarenhet av förgasare.

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är fullt möjligt att det är så. När det blir en skada (läcka) på membranet är ju trottlen mer eller mindre stängd hela tiden. Det behöver inte vara ett stort hål, ofta är det i kanterna det spricker. Kolla när du montera det nya att klackarna hamnar rätt i urtagen, annars blir det inte bra.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
okej. näst intill sämsta möjliga tid att det hände nu. får hoppas och be att det finns ett nytt att få tag på imorgon...

Iaf. när jag ändå ska skruva med den. vad är grundpositionen för 8mm skruven i botten? drar man åt den helt och öppnar 2 varv som man brukar göra med motorcyklar och skotrar typ?

sen. kan man på något enkelt ställa ner trotteln litegranna?
tänker kanske ge mig på det om man ändå ska dona med den.. men kan ju ingenting om det, så rör inte om jag inte vet hur jag ska gå tillväga först..
Och eftersom jag ska bort, och tjejen skulle haft bilen dom 4 dagarna, vill jag inte göra något tok i blindo som sätter henne i skiten senare..
Användarvisningsbild
av lennarte
I så fall tycker jag, rör ingenting annat så länge. Byt membranet och se till att det är olja i behållaren, och se till att membranet blir rätt monterat. Har sett många felmonterade under åren..

Mvh
Lennart

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]