NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAAB_91
Förmodligen en sensor i förarstolens sittdyna som känner av om föraren kissar på sig av den upphetsande körupplevelsen. Om den ger utslag så går kupéfläkten upp på fullvarv för att ventilera ut fukten. :D
(F'låt, jag kunde inte låta bli)

Skämt åsido, jag har också sett tillbehöret och inte ens Volvohandlaren visste var det var för pryl........så frågan kvarstår.

Hälsningar

SAAB_91
Användarvisningsbild
av Varti
:lol: :lol:
av CANBus
det är en sensor som lägger i startspärren så ägaren inte ska kunna åka när det duggregnar...då det finns risk att bilen börjar rosta...
av SAAB_91
hebbe skrev:hej

va inne å kolla på nya V50 på http://www.volvocars.se och såg att man kunde beställa fuktsensor, den kostade 750:- vad är det för något?????
Volvo svarar så här:

"Fuktsensorn mäter luftfuktigheten I bilen så man kan styra AC:n för att slippa imma på rutorna.
Att bara mäta temperaturen räcker inte riktigt hela vägen."

MVH

SAAB_91
av Daddan
Trodde det var för att inte artister ska avända modellbeteckningen som namn. De vill slippa fler som E-type :D
av Kevlar
SAAB_91 skrev:

va inne å kolla på nya V50 på http://www.volvocars.se och såg att man kunde beställa fuktsensor, den kostade 750:- vad är det för något?????
Volvo svarar så här:

"Fuktsensorn mäter luftfuktigheten I bilen så man kan styra AC:n för att slippa imma på rutorna.

MVH

SAAB_91
Verkar vara tramsigt att lägga detta som ett tillbehör. Hur många tycker det är fräckt att lägga pengar på klimatregleringen?

Eller så ser man det som ännu ett ställe för säljaren att kunna mjölka pengar av kunden.

Om det nu är så förträffligt med fuktgivaren, varför inte slänga med den i bilen som orginal och stolt kunna visa upp texten "NU med nyutvecklat styrsystem för inneklimatet i bilen, vilket höjer säkerheten och komforten till nya oanade höjder, blaa, blaa,blablbla..."

Hade vart kul att se säljstatistiken efter ett år för denna givaren. Har en känsla av att den blir ett tillbehör, likt tiduret till dieselbilarna á 1750:-, där säljaren "tvingar" på människor saker: "-Alltså, vi säljer Inga bilar utan detta tillbehöret i princip!" och "Detta är inget att snacka om - klart du ska ha en fuktgivare - det ärändå inga pengar"!
Användarvisningsbild
av poseidon
Kevlar skrev:
SAAB_91 skrev:

Volvo svarar så här:

MVH

SAAB_91
Verkar vara tramsigt att lägga detta som ett tillbehör. Hur många tycker det är fräckt att lägga pengar på klimatregleringen?

Eller så ser man det som ännu ett ställe för säljaren att kunna mjölka pengar av kunden.

Om det nu är så förträffligt med fuktgivaren, varför inte slänga med den i bilen som orginal och stolt kunna visa upp texten "NU med nyutvecklat styrsystem för inneklimatet i bilen, vilket höjer säkerheten och komforten till nya oanade höjder, blaa, blaa,blablbla..."

Hade vart kul att se säljstatistiken efter ett år för denna givaren. Har en känsla av att den blir ett tillbehör, likt tiduret till dieselbilarna á 1750:-, där säljaren "tvingar" på människor saker: "-Alltså, vi säljer Inga bilar utan detta tillbehöret i princip!" och "Detta är inget att snacka om - klart du ska ha en fuktgivare - det ärändå inga pengar"!
Fast mitt tidur har jag aldrig ångrat att jag betalde extra för. Skrapade inte rutorna en ända gång i vintras. Skönt men kanske inte miljövänligt.
En fuktsensor skulle jag aldrig betala för, man ser ju om det blir kondens på rutorna då får man väl dra på lite extra på ACn, har dock inte upplevt detta annat än då man satt sig i bilen med blöta kläder efter regnskur typ.
av Addekarlsson
Hade det gått att koppla in fuktsensor i min 960, så hade jag gjort det utan att tveka en sekund. Verkligen avskyr att ha imma på insidan av rutorna, vilket det ofta blir vintertid på bilar med ecc. Framför allt på rutorna bak.

Så jag förstår mycket väl att dom tagit fram produkten, men som redan sagts, det skulle sitta original, inte vara ett tillbehör...

Mvh/ Adde
av Kevlar
Jag har heller aldrig ångrat tiduret, men det var för att jag visste med mig att jag hade behov av det, då jag står utan garage. Det jag menade var att jag avskyr när saker som borde vara org. utr. istället återfinns i tillbehörslistan. Folk som inte vet bättre kanske tror på säljaren när han/hon säger att de "måste" ha ett tidur, fastän bilen alltid står i uppvärmt garage eller en fuktgivare trots att de aldrig kör när det är dåligt väder :lol:

Jag ser lätt nyttan med fuktgivaren och hade nog inte tvekat,Men, den skulle varit org. Konstigt att Volvo inte ser nyttan i att ha en hög org. utr. nivå... 750:- är inte mycket att tjafsa om, men guld värt när kunderna talar med annat folk om "-hur jäkla bra vår volvo är när det är fuktigt ute - aldrig imma på rutorna!"

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.