Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ja det tror jag. Det är inget normalt slitage eller något som man rimligen ska behöva förvänta sig i förhållande till ålder och mil.
Användarvisningsbild
av frasse4
Visst ta upp det med säljaren, men dolt fel kan du nog inte få det till. Du kan ju se om växellådan läcker. Du hade väl även möjlighet att läsa servicehistoriken innan köp? Man har ju fortfarande undersökningsplikt på det man köper...
av Alexas
Såhär står det om bilköp från bilhandlare:

"Du förväntas inte själv som konsument göra en noggrann undersökning av bilen, men det är ändå viktigt att du provkör en begagnad bil, går igenom serviceboken, varudeklaration och dokumentation. I varudeklarationen står detaljer om bilens säkerhet, skick och eventuella fel, och den fungerar som en säkerhet både för köparen och säljaren. Var noga med att få en skriftlig kopia på den.

Om bilen inte är i det skick som står i avtalet eller de handlingar som överlämnats, eller från vad säljaren lovat, så betraktas det som ett fel som säljaren är ansvarig för."

Om det i varudeklarationen står att växellådans skick motsvarar bilens ålder/mil och det är ett oljeläckage som är ett uppenbart fel som inte ska finnas där efter 14000 mil så får säljaren stå för det. Solklart!
av Alexas
frasse4 skrev:Visst ta upp det med säljaren, men dolt fel kan du nog inte få det till. Du kan ju se om växellådan läcker. Du hade väl även möjlighet att läsa servicehistoriken innan köp? Man har ju fortfarande undersökningsplikt på det man köper...
Tänkte du att man som köpare ska lyfta bilen, skruva av skyddskåpan och inspektera växellådan själv? En varudeklarerad bil ska hålla vad som sägs i deklarationen.

Som köpare förväntas man provköra bilen och anmärka på eventuella fel som du visuellt kan se/höra/känna. Som till exempel klonkadet jag hörde. Skicket på lacken är en annan typiskt sak du förväntas ha kollat själv. Det förväntas inte/krävs inte av dig som köpare att du hissat bilen och kontrollerat växellådans skick innan köp. Säger varudeklarationen att den motsvarar skicket efter bilens liv så är det det som ska gälla.
av Lövet
Exakt. Som privatperson ska du inte behöva göra någon teknisk inspektion alls. Det är därför vi har varudeklarationen.
Användarvisningsbild
av frasse4
Javisst, men varför frågar du om åsikter om du tycker dig veta svaret? Du skriver ju själv att man ska läsa servicehistoriken. Sedan är såklart varudeklarationen den viktigaste delen del av kontraktet att åberopa. Men jag skulle kolla först med säljaren. Åtgärdar hen felet är det ju ett ickeproblem. Annars är det fritt att lägga energi på att driva frågan vidare ;)
av Alexas
Sådär nu har jag slängt iväg ett mejl till bilhallen med krav på åtgärd på samtliga punkter dvs. växellåda, hastighetsmätare och jag tog med däcken också. Däcken är varudeklarerade som normalt skick. Snedslitna och olämpliga däck för AWD kan inte anses vara normalt, enligt mig. Får se vad de tycker :)
av Alexas
Sådärja har nu pratat med chefen på bilhallen i Hässleholm. Dem åtgärdar oljeläckaget i växellådan (görs på aukt. verkstad enligt mina önskemål) och de betalar för fyrhjulsinställningen eftersom de gamla sommardäcken va snedslitna :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Toppen!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]