Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
3 sidor pajkastning, sidospår och analyser av andra skribenter är nu borttagna. Håll er till ämnet V90 och enbart det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:
VolvoB20 skrev:
Derank skrev:Och den kommer att kunna klämmas in hos tjänstebilsåkarna.
Som jag skrev i andra tråden, i tolv år har jag åkt ett antal V70/XC70 tjänstebilar, alla med D5, AWD, helläder och lite lull-lull, för svensson normen 7,5 basbelopp, + 1,0 basbelopp till utrustning som krok o vinterdäck. Tror ni man kommer matcha det med V90?
Med D5 AWD är det nog tyvärr bara att glömma att den kommer kvala in under 7,5 pbb.
Ja det ska bli intressant att se om tjänstebilsflottans Svensson-förare accepterar att gå över till att köra manuellt och utan AWD, eller om de går över till V60 och andra märken. Framtiden får utvisa hur det går.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Ja det ska bli intressant att se om tjänstebilsflottans förare accepterar att köra manuellt och utan AWD, eller om de går över till V60 och andra märken. Framtiden får utvisa hur det går.
Om V60 växer till sig lite skulle jag inte förvåna mig om den stora bulken förflyttar sig till den istället. Och det har väl Volvo sagt att den ska?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Ja det ska bli intressant att se om tjänstebilsflottans förare accepterar att köra manuellt och utan AWD, eller om de går över till V60 och andra märken. Framtiden får utvisa hur det går.
Om V60 växer till sig lite skulle jag inte förvåna mig om den stora bulken förflyttar sig till den istället. Och det har väl Volvo sagt att den ska?
Om man vågar ha lite rakare bakruta på V60 blir det ju kanske till och med rymligare än V90 och det skulle ju sitta fint när det är dags att byta bil nästa gång :D då väljer jag V60 direkt.
av Lövet
Den skulle må bra av lite mer utrymme i baksätet också. Jag har ju haft 3st så visst funkar det även med barnstolar men det är något mindre än vad jag tycker är optimalt. V90 har jag inte sett i verkligheten än men S90 är verkligen enorm. Vet inte om jag vill ha så stor bil.
Användarvisningsbild
av V9097
VolvoB20 skrev:Ja det ska bli intressant att se om tjänstebilsflottans Svensson-förare accepterar att gå över till att köra manuellt och utan AWD, eller om de går över till V60 och andra märken. Framtiden får utvisa hur det går.
Det är jag också nyfiken på. Jag tror personligen att V90 D3 AWD och D4 AWD kommer sälja som smör, dock får man vänta till v46.
av mikeS80
Synd att denna tråd, under en tid, spårade ur för sakfrågan är riktigt intressant. Efter att ha sett V90 live kan jag bara konstatera att V90 utseendemässigt ser riktigt bra ut. Volvo har nu en bil som utseendemässigt, precis som med XC90, står sig väldigt bra i konkurrensen.

Volvo har gjort ett vägval genom sin design och skapat en bil som mer påminner om en bil med motor och växellåda placerad i längdled än den bil med tvärställd motor som den i grunden faktiskt är. Volvo har med V90 skapat en längre bil än tidigare V70 men samtidigt har man gjort den lägre. Den påminner lite i sin karaktär om min pendlingsbil som är en Audi A7 som är lång och relativt låg.

Konceptet straffar sig även hos V90 när det kommer till utrymme både avseende kupé och bagage. I baksätet sitter man bra om man är två personer, men för tre skulle jag säga att man sitter bättre i en V70 då dess baksäte är rakare som möjliggör att man kan fördela bredden jämnare mellan tre personer. I V90 är det mer fokus på ytterplatserna som är placerade mer mot mitten av kupén där de som åkt i baksätet i en BMW 5-serie kommer att känna igen sig…

I första anblicken ter sig bagageutrymmet, precis som i A7:an, utrymmesmässigt vara hyfsat rymligt. Det är först när man börjar lasta som man kommer att stöta på problem. För en barnfamilj är utrymmet under insynsskyddet normalt tämligen ointressant då detta brukar vara det första som ryker när man lastar första gången… Normalt gäller att få lastförskjutningsskyddet på plats och sedan gäller lasta ända upp mot taket. Jag tror att många kommer att stå med snopen min när man första gången gör detta med sin nya V90… Jag tycker att Volvos egen film, enligt bifogad bild, ger en föraning om hur mycket bagage man kan få in i en V90.

För egen del skulle V90 kunna ersätta min A7:an som pendlingsbil men som familjebil skulle den innebära för många utrymmesmässiga kompromisser. Som sådan har Volvo endast alternativet XC90 då den utrymmesmässigt är väl paketerad. Valet skulle då bli en 5-sitsig XC90 för den har 5 vettiga sittplatser (efter lite ombyggnad av det hårda armstödet i mittplatsen…) och ett stort bagageutrymme.
Bilagor
V90.JPG
V90.JPG (123.42 KiB) Visad 467 gånger
av andersuw
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:
Om man vågar ha lite rakare bakruta på V60 blir det ju kanske till och med rymligare än V90 och det skulle ju sitta fint när det är dags att byta bil nästa gång :D då väljer jag V60 direkt.
Jag tror tyvärr inte man kan hoppas särskilt mycket på det. Hur skulle det funka marknadsföringsmässigt att ha en mindre kombi som utrymmesmässigt slår den större på fingrarna? Och i det marknadssegment där V60 hittills sökt konkurrera är väl inte lastkapaciteten det främsta försäljningsargumentet direkt?

Även om bilen skulle öka i längd till runt 470 cm, som 855 och V70N, tror jag också det blir svårt att ut samma innermått som i dessa äldre modeller. Bilarna har på sistone tenderat att växa mer på utsidan än på insidan och jag misstänker att förklaringen handlar om ökade krav på krocksäkerhet och ljudisolering, möjligen också plats för permanent utrustning av olika slag. När jag jämför min V70 -02 med min V70 -15 konstaterar jag att de är väldigt lika ifråga om innermått. Men den nyare bilen är 11 cm längre, 6 cm bredare och också en bit högre.
av BiTu
Spoiler »
Men man får väl ändå in en barnvagn?
av Lövet
BiTu skrev:
Spoiler »
Men man får väl ändå in en barnvagn?
Självklart. Det går även i gamla V60. Däremot blir det inte alltid så mycket plats över till annat. Jag har haft småbarn samtidigt som alla mina V60is. Den är dock inte optimal för ändamålet, bagaget är något för litet och dörröppningen bak är något för liten så det blir svårt att trixa in en unge i baksätet om de sitter i bakåtvänd stol. När båda sitter i vanliga framåtvända stolar och barnvagnar är ett minne blott kanske det blir V60 dags igen för mig. Sannolikt en facelift men med gamla femman i så fall :)
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]