Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jakobsson
Hade samma problem med min torkare bak på min v70n 02.

Fick tag på en beg för 500spänn. Blev lite orolig att det skulle vara något fel på den men den fungerade och gör det fortfarande.

Lämnade min gamla motor till en kompis som gav sig f*n på att få igång den och tro det eller ej men det fick han. Har nu en extra he he
Användarvisningsbild
av camaro69
jakobsson skrev:Hade samma problem med min torkare bak på min v70n 02.

Fick tag på en beg för 500spänn. Blev lite orolig att det skulle vara något fel på den men den fungerade och gör det fortfarande.

Lämnade min gamla motor till en kompis som gav sig f*n på att få igång den och tro det eller ej men det fick han. Har nu en extra he he
Ja så svårt är det inte. Man behöver inte vara rymdingenjör för att fixa. Oftast är det salt, vatten och skit som kommit in så att axeln kärvar eller så är det kabelstammen vid gångjärnet som pajat.

Om man inte har fem tummar mitt i handen så är det en baggis att fixa.

:D
Användarvisningsbild
av jakobsson
jo det va troligen salt som hade kommit in emellan axeln och plasthöljet som torkararmen sitter på.
av cHeLo
wooxer skrev:Hej!
Är det vanligt att en torkarmotor för bakrutan på en V70N -04 bara slutar att fungera?
Min gav upp idag och hängde sig mitt på rutan, har aldrig haft några problem med den tidigare!

Någon som har tips om vad som kan ha hänt med den eller det är bara till att skruva isär skiten och köpa nytt??
Ynkligt om det inte håller mer än 3 år isf!

Tacksam för svar!
Mycket vanligt fel på de modellerna,har hänt mig också.Har ringt och pratat med nån snubbe på Volvo-verkstad och han svarade jävligt ärligt till mig:
Själva motoraxeln kärvar eftersom Volvo har blandat två olika material vid tillverkning av motoraxeln och cillindern som axeln går igenom, så det uppstår snabbt korision och det medför ansträngning av motor vilken pajjar till slut.Starkt jobbat Volvo :(
av dahl
Som sagts tidigare detta är ett mycket vanligt fel!
av Mikael-71
Precis som tidigare nämnt så pajar de ofta på grund av skit, salt o fukt. Tog inte ens 1 timma o fixa min. Jag borrade dock inte ur skiten utan tog en liten tandborst likande o rengjorde axelhålet i plasten och fin smärgelduk till axeln. Fyllde på med vanligt kullager fett.

Den började att bli seg till att sedan stanna mitt på rutan. Var 100% att motorn hade brunnit men den var helt utan symptom på överhettning.

Mikael
av fat
Åtminstone på gång.. Armen fastnar en bit upp, sen hörs ett svagt återkommande metalliskt ljud som tyder på att något försöker dra den vidare. När jag hjälper den på traven går det att få tillbaka den till ändläget, men det går inte helt lätt och det känns ungefär som att något plötsligen "hakar i" och så går den typ av egen kraft (tror jag) tillbaka till ändläget. Inte helt säker dock som sagt.

Hur som helst, jag hoppas på att en rengöring som nämnt ovan skulle kunna göra susen. Är dock ungefär så långt ifrån en bilmekaniker man kan komma och undrar om någon som har gjort ingreppet har tid och lust att ge nån slags steg för steg-beskrivning for dummies av demontering utav armen? ;)

Mvh Mattias
av wooxer
Jag körde i en omgång 5-56 runt axeln och då funkade armen i ett par dagar sen satt skiten fast igen!
Blir till att riva ner den och smörja upp den ordentligt!
av fat
fat skrev:Åtminstone på gång.. Armen fastnar en bit upp, sen hörs ett svagt återkommande metalliskt ljud som tyder på att något försöker dra den vidare. När jag hjälper den på traven går det att få tillbaka den till ändläget, men det går inte helt lätt och det känns ungefär som att något plötsligen "hakar i" och så går den typ av egen kraft (tror jag) tillbaka till ändläget. Inte helt säker dock som sagt.

Hur som helst, jag hoppas på att en rengöring som nämnt ovan skulle kunna göra susen. Är dock ungefär så långt ifrån en bilmekaniker man kan komma och undrar om någon som har gjort ingreppet har tid och lust att ge nån slags steg för steg-beskrivning for dummies av demontering utav armen? ;)

Mvh Mattias
Kanske förresten ska nämna att bilen då är en V70N 2.5T -04..
av ted.k
Börja först med ett försök att lossa torkararmen, den kan ibland sitta ordentligt fast.
Vik upp plasthöljet över muttern, dra ur spolmunstycket med en tång eller nått, lossa muttern lite grann så den är jäms med röret, ta sedan en polygrip under torkararmen och över muttern klämm växelvis på båda sidor, finns små klackar på torkararmen.
Har du tur lossar den lätt. Sen kan du lossa panelen på insidan 4 torksskruv och dra loss panelen sitter med klipps, lossa sedan elkontaktstycket till motorn , spolarslangen, tre skruv och dra ut motorn.
Lossa torkssruvarna på locket 7 st tror jag. Nu kan du börja att putta och slå ur axeln plastdrevet skall du hälst inte ta ur för om du flyttar och ändrar läget på det så ändrar du läget där tokaren stannar, lycka till
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26
AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]

plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]

Motorhuvsjustering

Rostlagning av innerskärm med fäste till[…]