Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ofta funderat hur det egentligen är tänkt att man ska göra när man monterar batteriet på 940. Det känns alltid som att det är något jag missar. Ska det vara sådär bökigt?

Antingen måste man ju sätta dit batteriet när den långa "skruven" och klämman redan är på plats. Eller sätter man först dit batteriet och sedan skruven och klämman. Inget av detta är särskilt enkelt, och mina händer kommer verkligen inte åt att passa in skruven och klämman när batteriet också är där.

Hur gör ni? Hur är det tänkt att man ska göra?
Det är väl samma som Fiat och andra bilar från södra Europa, när batteriet är slut är resten av bilen det också......... :lol: :roll:
Skämt åsido, jag funderade på det också bytte batteri på min 740 tidigare i vinter. Det beror nog på batteriet, hur det är utformat. Jag hade ett Biltema fritidsbatteri (88Ah samma storlek som 60Ah) innan och det hade jag ett litet h--e med att få fast, "klackarna" stämde inte riktigt. Nu monterade jag ett "vanligt" bilbatteri (Biltemas rek. till min 745-a) och det var inga problem. "klacken" mot hjulhuset passade som "handsken" och det var bara att lägga det andra fästet på plats och skruva i skruven, hjälpa till lite för att hålla den på plats och sedan "dra fast". Det var "rena barnleken" mot det andra batteriet, fast dom såg "i princip" likadana ut i fästet. Trångt är det, men med rätt utformning på batteriet så funkar det. Sedan (när batteriet var monterat) tänkte jag att man kanske skulle sätta en mutter på undersidan lilla fästet så man kan lyfta den långa skruven så fästet sitter kvar på den. Det borde vara lättare att montera då, då behöver man bara se till att "putta" det fästet mot batteriet (lång mejsel, kvastskaft??) och dra fast. Detta är bara spekulation, har inte provat.

Mvh
Lennart
White skrev:Det ska sitta en o-ring på skruven som förhindrar klämman från att åka av.
:lol: Då var jag inte helt fel ute med muttern som skulle håla kvar fästet. En gummiring där har jag aldrig sett.

Mvh
Lennart
White skrev:Batteriet skall på plats INNAN man skruvar dit skruven och klämman. Det ska sitta en o-ring på skruven som förhindrar klämman från att åka av.
Ah! Ja, jag tänkte att det var något jag missat, och jag har sett den o-ringen på sprängskisserna, men inte fattat vad det var för något. Den har inte funnits kvar på någon 940 jag sett. Trevligt när sådana små mysterier får sin lösning. Tack!
Man vet aldrig... men nu när du förklarat hur det är tänkt att fungera kan jag ju roa mig med att tänka ut en egen lösning. Original-o-ringen verkar ju inte hålla något vidare.

Här är ett utsnitt ur sprängskissen för 940 med batteriet på vänster sida (turbo). O-ringen, nr 6, är ju ritad på fel ställe där, så inte helt lätt att begripa utifrån bilden vad den är till för, jag trodde snarare det var någon slags bricka.
batteri 940.png
batteri 940.png (64.61 KiB) Visad 3260 gånger

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)