Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
Jsg har en 855 96:à med 20v 2,5l motor.
Den går som en klocka men så helt plötsligt så när jag kom hem med bilen och öppnat garaget och skulle köra in så började den rycka. Tomgången är ibland jämn och ibland ojämn och lägger jag i fram eller back så rycker den.
Jag öppnade motorhuven och hör att det tickar ifrån tändspolen. Skall det göra det?
Det är orginal tändspole och tändkablar men fördelaren är bytt nyligen. Stiften och soppatorsk är 5år men bilen körs endast 500mil/år.
Bilen har gått 24 000 mil. Jag skall testa igen när den kallnat för ibland kommer elfel när delarna blir varma har jag vart med om genom åren å så klart så har jag besiktning 09.30 imorgon. Tacksam för snabbt svar så kanske ja hinner till Biltema och köpa en tändspole om det är felet.
av Mattson
Glömde skriva att varvar jag upp den till 1500 varv så går den jämt men det är endast tomgång den gör så
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej jag tror inte att tändspolen ska ticka, var försiktig ifall du rör tändspolen när bilen är igång det kan vara en spricka i den så att den överleder strömmen till dig och det känns rejält. Annars så kan det vara tändkablarna också inget ovanligt att det är överslag i halsen på dom ner mot tändstiften ryck upp dom och kolla ifall du ser något bränt.
av Mattson
Jag har aldrig tänkt på om tändspolen låter på en bil men på en mc, moppe eller utombordsmotor vilket borde vara likadan princip så är dom ju tysta. En röra tändspolen gör ja ej. Har testat att pilla på en moppetändhatt när den hängde sig på full gas och de inte fanns nån dödarknapp och full broms med växel i inte fungerade att döda den så testar jag aldrig att röra sådan el igen. De gjorde ont i armen en lång stund. De låter väl inte så mycket ifrån spridarna när du står borta vid tändspolen med huvudet? Då kanske du har nått fel där om de låter så mycket?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om det tickar i tändspolen så tycker jag att det låter som överslag detsamma händer om du lossar på en tändkabel ifrån fördelaren då hör du ett smattrande/tickande ljud och det är gnistan som hoppar. Tyvärr så är väl tändspolen rätt så dyr till din bil vad jag har för mig :???:
av Mattson
Den kostar 650kr och en sats med tändkablar 650kr så de blir en sådan beställning ifrån skruvat. Ja kollade på Biltema men där vågar ja inte köpa tänddelar för när jag köpte bilen hade den tidiagre ägaren bytt till Biltema rotor och fördelade och några år efter så smälte den. Nu säljer dom Borsch men tändspole å tändkablar är Biltemas egna å då köper ja de inte. Ja testa nu när den va kall å de klickar fortfarande. Ja testar å besiktiga den imorgon å ser va dom säger. Det är ju original som sitter där så de e ju inte så konstigt om dom är slut.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror faktiskt att jag inte har hört någon nackdel med biltemas tändkablar och tändspole men är du osäker så är det bättre att köpa av ett känt märke :)
av NilsO
Att det tickar från tändspolen är absolut ett tecken på överslag där. Det kan bero på två ganska olika saker:

(1) Fel i själva tändspolen eller tändkabeln i närheten, dvs i princip dålig isolering, spricka eller skavd ledning, etc.

(2) Glapp eller avbrott senare i tändsystemet, t ex i fördelaren, i någon tändkabel eller något eller några tändstift. Om strömmen inte kan ta vägen genom gnistgapet i ett av tändstiften blir spänningen alldeles för hög, och det slår en gnista på det "lättaste" stället, som ofta är i tändspolen.

Så det behöver inte vara just spolen det är fel på.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]