Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freda155
Hallå,

Första inlägget. Jag har sökt en del men mitt specifika problem verkar inte vanligt.

På farsans V70N D5 -04 beter sig handbromsen märkligt. Vänstersidan har slutat ta. Tar man av skivan och drar åt handbromsen fullt (med justermuttern vid spaken dragen i botten) går det att hänga tillbaka skivan utan problem...

Under mittkonsolen ser man att blocket mellan spakens vajer och de två bakre vajrarna är sned, och när man drar i spaken är det bara vänstersidans vajer som rör sig. Tar man isär allt beter sig båda vajrarna som om de vore nya. Backarna och skivorna är relativt nybytta och övrig hårdvara ser fin ut.

-Kan backarna ha blivit felvända? Jag funderade på det, men då skulle inte hålen till fjädrarna stämma. Eller?
-Kan den fasta delen som backarnas bakre klackar vilar på plötsligt slita ner sig?
av v70t4y2000
Kolla så att handbromsviren är hel ... samt att den sitter där den skall i båda ändar.
Låter som ena sidan hoppat ur...eller tom gått av

Viren skall sitta ned till höger på bilden.
v70 handbroms bak.jpg
v70 handbroms bak.jpg (7.94 KiB) Visad 3671 gånger

Handbroms schematic V70 -04
v70 -04 handbroms.JPG
v70 -04 handbroms.JPG (52.64 KiB) Visad 843 gånger
av freda155
Vajrarna är som sagt okej och sitter som de ska.

Finns det höger och vänster eller upp och ner på backarna?
av v70t4y2000
Ja..
nr 15 på bilden skall sitta i den bredaste slitsen i backen....men jag tror inte det går att sätta fel.
Rör sig backarna överhuvudtaget på den sida som inte funkar ?

Du får jämföra med den sida som fungerar....Fungerar andra sidan ?
Vad menar du med "och när man drar i spaken är det bara vänstersidans vajer som rör sig"

Om inte båda virarna sitter i så går ingen sida.
Om viren inte är isatt på höger sida så går inte vänster heller...o tvärtom
Nr 8 skall dra lika mycket.
av freda155
Det är det som är skumt, bara vänstersidans vajer rör sig. Men bara högersidan tar - och låser på snö/grus. Tyvärr kan jag varken ta bilder eller filma fenomenet nu.
av freda155
Backarna rör sig på vänstersidan, men greppar alltså inte trumman. Läser man vidare härifrån blir det tungt och detaljerat:

Nu med sprängskissen – TACK för den :) – kan jag utveckla vad jag tidigare skrev: "Under mittkonsolen ser man att blocket mellan spakens vajer och de två bakre vajrarna är sned, och när man drar i spaken är det bara vänstersidans vajer som rör sig."

Med "blocket" menar jag nr 8 i bild. Den har position kl 14.40 i grundläget och när man drar åt ställer den sig i kl 15.50. Observera nu alltså att det är HÖGER bak som funkar (godkänd på bes), men handbromsspaken drar bara synligt i VÄNSTER vajer. Backarna på vänstersidan rör sig och i fullt spänt läge kan skivan plockas av och på.

Med "bakre fasta delen" menar jag nr 15 – förekommer det att den blir sliten. När jag sist hade isär det tänkte jag aldrig på att jämföra båda sidors nr 15.

Det finns naturligtvis en chans att backarna är av fel sort. Verkstaden som tog i detta senast gjorde en hel del andra blunders.
av freda155
SRT skrev:Omöjligt att högersidans bromsbackar kan ta om bara vänstersidans vajer rör på sig och det erfaret efter att ha försökt få dit Biltemas bromsbackar !?.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=124674
Det var lite det där man lurade på också, att backarna av någon anledning är gjorda för en annan trumdiameter. I värsta fall får man väl modifiera del nr 15 på båda sidor tills det lirar. Någon slags anspänning blir det ju i högervajern, men av de rörelser man observerar med mittkonsolen bortplockad så är det 99,5 % av rörelsen som sker på vänstersidan – även med en flång ny vajer på högersidan (för att utesluta vajern).

Bäst att ha nya backar och excentrar (nr 12) redo.

Detta är så konstigt att man inte tror sina ögon, bortom all logik, man börjar betvivla sin egen förmåga, är det dags att börja samla på frimärken istället? Det är inte direkt första gången jag lagar en handbroms på en bil.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]