Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
Lucif3r skrev:... Sen hurvida siffrorna stämmer eller ej är ju en annan 5a...... BSR, och även andra, skriver ut toppeffekten, dvs en peak som man i praktiken kanske kommer upp i under 1sek eller mindre, under rätt förhållanden.
Hur äkta siffrorna är kan man ju aldrig veta utan att ha en oberoende testare, men suget att testa är stort.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3061
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V60D5AWDPolestar skrev:Blev just väldigt sugen på att ha en Passat med närmare 300hk....
BSR :-)-)

Effekt
Original
243
BSR
292
+ 49 HK

Vridmoment
Original
513
BSR
591
+ 78 NM

Lustigt att det inte har skrivits någonstans I media att BSR har en uppdatering som ger nästan 300HK ur en tvålitersdiesel.
Å dessutom för 6000spänn :-O) PPc:n har jag redan....
300 hk 630 Nm

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 74200.html

har ju funnits länge, men innefattar större intercooler och friare avgas.

bara mjukvara ger nog bara glädjeeffekten i någon sekund....
av V60D5AWDPolestar
VolvoB20 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Blev just väldigt sugen på att ha en Passat med närmare 300hk....
BSR :-)-)

Effekt
Original
243
BSR
292
+ 49 HK

Vridmoment
Original
513
BSR
591
+ 78 NM

Lustigt att det inte har skrivits någonstans I media att BSR har en uppdatering som ger nästan 300HK ur en tvålitersdiesel.
Å dessutom för 6000spänn :-O) PPc:n har jag redan....
300 hk 630 Nm

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 74200.html

har ju funnits länge, men innefattar större intercooler och friare avgas.

bara mjukvara ger nog bara glädjeeffekten i någon sekund....
Mitt egna största orosmoment är nog hur grejjorna håller ihop. :(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja, det beror ju på... Men din bil är ju dels typ ny, och sen är ju enbart chippning(oftasts kallad "steg 1") anpassat för just orginalprylar.

Men visst, allt kan rasa... Finns dom som rasar motorer på orginaleffekter, och sen finns det dom som kör runt med 500hk+ med orginalbotten i diverse motorer(rödblockare, vitblockare, bmw-motorer osv), som gått typ 25k+ och har över 20år på nacken.
Generellt sett så är steg 1 optimering tämligen riskfritt, men RISK finns alltid.

Och ja, ska man ha ut mer (riktig) effekt så är det generellt sett byte av avgas+downpipe och IC som står först på listan, tillsammans med anpassad mjukvara givetvis. Spridare kan behöva bytas också, det varierar väldigt mycket från motormodell till motormodell. Rödblockare brukar man få byta spridare på tämligen omgående t ex, medans T5or(iaf 85x70) klarar sig väldigt långt med orginalspridare och orginal IC(dom har desto svagare botten dock, jämnfört med rödblockare).

Observera dock att ovanstående är generellt, och främst för bensinare. Ingen aning om hur moderna dieslar fungerar, men principen är ju den samma iaf.
av V60D5AWDPolestar
Fejk,

Det var ju ett herrans liv på visa håll när uppdaterade 60-serien kom att avgasutblåsen bara var design och inte en del av avgassytemet.
Vad tror ni om utblåsen på min GTS? Det tog mej ända till I vintras när det blev smuts och frost som jag upptäckte att VW har tagit detta
en steg längre :shock:
IMG_1547.JPG
Utblås på Passat GTS
IMG_1547.JPG (1.66 MiB) Visad 761 gånger
av V60D5AWDPolestar
6000-milaservice,

Idag var Passaten inne på 6000-milaservice. Oljebyte I både motor och automatlåda, fakturan slutade på
7886kr inkl moms. Då man ville ha drygt 700 spänn för att byta vindrutertorkare tackade jag nej till detta.
Trots att det är en tjänstebil så tycker jag att det svider I själen att betala 700kr för ett par torkarblad. Hittills
har Biltemas fungerat utmärkt för mej.

Kom för första gången over 100mil på en tank denna vecka. Mätt vid pump efter en längre resa Stockholm-
Värmland- malmö-Stockholm slutade på 0,6l/mil.
av Halvmas
0,6 är ju rätt schyssta siffror men erkänn... då satt du i passagerarsätet va 8)
Kunde inte låta bli att skratta lite gällande utblåsen. Undrar bara hur många fler som kommer anamma det eller redan har det för någon krona lär man säkert spara.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag åkt i en ny TSI (1,4). Fin fin bil. Kanske jag ska undersöka 240 hk motorn när jag ska byta tjänstebil. Den har ju också hufsat bagage med "rak" lucka (kolla V90 diskussionen här).
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 28

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]