Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twiy
Hej, bytte precis från mina 21" vintehjul till 22" sommarhjul. Efter bytet har jag ett högt dovt ljud när jag åker mellan 90-100 km/h.

Bägge uppsättningarna är självklart original och bytes skedde på en seriös verkstad.

Vad kan det vara ?

Hjullager ? Bilen är ju ny, gått 300 mil ?
Kan dem ha skadat nått vid bytet ?
Dessa däck skall inte ha någon rotationsriktning så dem kan inte ha satt dem fel ?
av Gorban
Twiy skrev:Hej, bytte precis från mina 21" vintehjul till 22" sommarhjul. Efter bytet har jag ett högt dovt ljud när jag åker mellan 90-100 km/h.

Bägge uppsättningarna är självklart original och bytes skedde på en seriös verkstad.

Vad kan det vara ?

Hjullager ? Bilen är ju ny, gått 300 mil ?
Kan dem ha skadat nått vid bytet ?
Dessa däck skall inte ha någon rotationsriktning så dem kan inte ha satt dem fel ?
Är hjulen rätt balanserade? Har du vibrationer eller bara ljud?
av Twiy
Bilen är ny och hjulen är original, detta bör vara gjort på fabrik och nått jag förutsätter.

Ingen som vet vad det kan vara för fel ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Twiy skrev:Ingen som vet vad det kan vara för fel ?
22 tum fälg och knappt något gummi går inte tyst.
av Lövet
Tror inte heller det är något fel alls på vare sig din bil eller dina däck. Gigantiska hjul får resonanser i vissa farter.
Användarvisningsbild
av MartinS
Till 99% trolighet är det helt enkelt så det låter med 22" däck..
Användarvisningsbild
av mikeman
Är däcken fortfarande hårda pga. att de är helt nya? Det borde kanske löst sig efter 300 men ja... Annars kan det behövas en balansering till, verkstaden kan ha misslyckats.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Hjul i dessa dimensioner måste balanseras mycket noggrant. Kontrollera även att hjulskruvarna är dragna med rätt moment. Det händer att de kan behöva dras åt efter några mils körning.

Henry
av Twiy
Nej till 99% är det inte pga av att jag har 22 " . Har åkt 22" förr och det har aldrig vart detta problem.
Sen säger ni att jag skall balansera om däcken? Skall detta inte vara gjort från fabrik när jag köper fälgar för över 30 000kr?

Ni skall få svar på vad felet var. Åkte nämligen tillbaka till däckverkstaden där dem tog av alla fyra hjulen för en felsökning. Det visade sig att tre av fyra hjul var för stora i navet så att dem glappade 1-2mm. HAHA vilket skämt Volvo är, hur kan detta ens hända ? Det är ju rent ut sagt trafikfarligt att leverera fälgar som är felgjutna och Volvo som skall representera säkerhet :-)-)
Användarvisningsbild
av mikeman
Ja, som sagt, en balansering behövdes. :D :D Bra att du fick ordning på det.

Vet inte om släpvagnsbelysning är rä[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]

Och en sak till: notis-ljudet från Google-a[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]