Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AramisKD
Jag har en fundering.

Hur ljudisolerade är era bilar? Jag hör ganska mycket buller just nu när jag åker men det tror jag har mycket att göra med att det är dubbdäck på.

Något jag funderar på dock är när jag åker 70km/h och uppåt ungefär så kan man höra ett susande ljud vid sidorutorna. Det låter lixom inte mycket som på äldre dåligt isolerade bilar där det uppenbart nästan blåser igenom.

Jag känner ingenstans att det drar in eller liknande men jag hör suset. Hur är det för er? Är det helt enkelt luftmotståndet som gör att det låter så eller är det något annat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Däcksljud planerar sig rätt bra i hela bilen, men bortsett från det är ljudkomforten helt okej tycker jag. Av den anledningen bytte jag från Hakka8 till CIC2 dubbdäck, och har valt 205 däck istället för bredare på sommaren.

Något vindljud kan jag inte erinra mig från min bil?!
av AramisKD
MartinS skrev:Däcksljud planerar sig rätt bra i hela bilen, men bortsett från det är ljudkomforten helt okej tycker jag. Av den anledningen bytte jag från Hakka8 till CIC2 dubbdäck, och har valt 205 däck istället för bredare på sommaren.

Något vindljud kan jag inte erinra mig från min bil?!
Det är lite svårt att förklara men både på förarsidan och passagerarsidan om jag kör riktigt snabbt kan jag höra lixom luften som blåser "förbi" bilen på sidorna. Jag känner som sagt inte att det blåser igenom eller något men jag stör mig på det swishljudet som uppkommer. Hör det mest om jag inte har på någon musik osv utan det är tyst i bilen.

Känns inte som att det är något fel heller då det helt enkelt är vinden som låter utanför bilen pga hastigheten jag kör i. Men fundersam på om alla upplever det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kan inte erinra mig att jag hört något märkligt vindljud som sagt, men jag har inte kört riktigt snabbt med bilen heller, den går inte ens riktigt snabbt hur hårt man än trycker ner gaspedalen :)

/Martin
av mustang64
Jag har samma (o)ljud i min V40 -13 och har talat med verkstan om det men inte fått någon vettig förklaring.
Det märks mest när man möter eller kör om bilar då blir det ett vinande/susande ljud från främre delen av sidorutorna eller från sidan på instrumentbrädan. Lite svårt att veta hur det ser ut därunder. Jag har under åren lärt mig att leva med det så det får vara.
Användarvisningsbild
av EjS
Det är väl sidospegeln? Har samma på min Avensis präcis när den går mellan 180-190 kmh. Samma även på XC70 runt 200 och upp.

Finns tex inte på brorsans 530D även i +250 kmh.

Är rätt säker på det beror på dålig vinddynamik. Vindtunnel är kostsam när man utvecklar bil och design och säkerhet spelar också in när du designer sidospegel.
av AramisKD
Jag har lite svårt att lokalisera exakt vart det låter ifrån. provade fälla in speglarna igår när jag körde utan någon skillnad. Jag vet bara att jag hör det mer ju närmare jag rör huvudet mot rutan.
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:Samma även på XC70 runt 200 och upp.
Det måste va ett stort problem eftersom toppfarten är hela 205km/h :lol:
Användarvisningsbild
av EjS
Den går runt 215-220 kmh på mätaren :)

Farthållaren går ju till 200 kmh och den är lågt växlad så det går bra att hålla farten.

Ska dock inte säga att det är ofta även i Tyskland att jag åkt 200 kmh på farthållaren mer än få minuter i taget.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]