Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Upptäckte idag när jag stod stilla och svänger höger så knakar/slår det i vänster fram och även när man svänger tillbaka och strax innan hjulen står rakt fram så slutar det. Inget ljud när man svänger vänster. Denna symtom uppkommer även vid låg farten när man svänger höger.

Vad kan detta vara?
Sharkbait skrev:Upptäckte idag när jag stod stilla och svänger höger så knakar/slår det i vänster fram och även när man svänger tillbaka och strax innan hjulen står rakt fram så slutar det. Inget ljud när man svänger vänster. Denna symtom uppkommer även vid låg farten när man svänger höger.

Vad kan detta vara?
Skulle kanske kunna vara detta:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9#p1051453
Har du tittat in i hjulhusen och kollat så du inte har fjäderbrott?

Sedan kan det vara värt att öppna huven och se hur övre fjäderbenslagringarna beter sig. Ha en kompis att vrida på ratten mellan ändlägena med motorn på tomgång.
andersuw skrev:
Sharkbait skrev:Upptäckte idag när jag stod stilla och svänger höger så knakar/slår det i vänster fram och även när man svänger tillbaka och strax innan hjulen står rakt fram så slutar det. Inget ljud när man svänger vänster. Denna symtom uppkommer även vid låg farten när man svänger höger.

Vad kan detta vara?
Skulle kanske kunna vara detta:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9#p1051453

Det är inga problem att sväng. Inget som låser sig för att sedan fungera som vanligt som tråden du länkade till.

sensonic skrev:Har du tittat in i hjulhusen och kollat så du inte har fjäderbrott?

Sedan kan det vara värt att öppna huven och se hur övre fjäderbenslagringarna beter sig. Ha en kompis att vrida på ratten mellan ändlägena med motorn på tomgång.
Fjädern såg hel ut. Får plocka bort däcket imorgon och kolla om man ser/känner något som kan vara felet.

Skall testa det!

Men jag tycker att det är ett märkligt ljud. Varför uppkommer ljudet enbart när man svänger höger men inte till vänster.
Sharkbait skrev:Det är inga problem att sväng. Inget som låser sig för att sedan fungera som vanligt som tråden du länkade till.
Läs mitt inlägg (citat ur VIDA) i den tråd jag länkade till. Där påstås inte att man nödvändigtvis måste uppleva några problem att svänga eller något som låser sig. Vissa av de felsymptom som VIDA nämner stämmer bra med dina observationer. Notera särskilt att VIDA säger att på en vänsterstyrd bil blir problemet särskilt uppenbart vid högersväng.

Sedan har jag inte kollat vilka årsmodeller av XC70 som berörs. Kan ju vara en helt annan styrväxel på din bil.
valln skrev:Har du kollat det enklaste, att vänster centrumbult inte är lös?
Får kolla det med.

andersuw skrev:Sedan har jag inte kollat vilka årsmodeller av XC70 som berörs. Kan ju vara en helt annan styrväxel på din bil.
Min är en -07.

klacken skrev:Låter nog som dålig fjäderbenslagring.Kolla på fjädern när någon annan styr så ser du om den följer med mjukt eller hackigt.
Är det så/enda sättet att se om fjäderbeslagringen är slut?
Sharkbait skrev:
andersuw skrev:Sedan har jag inte kollat vilka årsmodeller av XC70 som berörs. Kan ju vara en helt annan styrväxel på din bil.
Min är en -07.
VIDA ger samma besked rörande den årsmodellen som det som finns i tråden jag länkade till.
Det är en fjäder som har gått av.

Är det något mer som man kan passa på att byta medans ett par fjädrar och stötdämpare skall bytas ut? Stabiliseringsstag? För man åker väl på att göra en hjulinställning?

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]