Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Låter mycket sunt. Varje gång man köper nya däck slås man över hur mycket trevligare bilen blir.
av Alexas
Ja! Och såklart skulle jag ha kontrollerat det innan köpet men jag tyckte det räckte med att kontrollera mönstret.

Nåväl, blev 4 nya Ventus prime 2. 3200 kr från bythjul. Får anses bara en bra summa. Plus montering och 4 hjuls så är den redo igen.
av Alexas
Nu har bilen kopplats till min Volvo! Och utrustningen är enligt bilden nedan:

Bild

Vi kan alltså konstatera att den har high performance stereon. Men en sak jag inte visste att den hade va automatisk nivåreglering. Är det bra eller dåligt?
av Schmoyoho
Var är du inne och kopplar bilar till "min volvo"?

Nivåreglering är väl bra - ett måste om du drar släp, enligt demografen släpdragare och havare av nivåreglering iallafall.
av Alexas
Jag kopplade inget. Jag har sedan tidigare ett Volvo-konto och fick ett mejl "Din nya bil är nu kopplad". Vet inte om säljaren gjort något (ingen Volvo-handlare).
-----------
Självklart beställde jag fel däck! :(
Det skulle vara 205/55-16 även på sommarsulorna och inte 225/45 som jag trodde. Avbeställde Hankook-däcken och beställde 205/55-16 91V Goodyear EfficientGrip Performance istället :)

16" Goodyear va 100:- billigare/däck och bythjul har just nu gratis frakt på goodyear så sparade runt 600 kr. Alltså monteringskostnaden. Klockrent!
av Alexas
Nu har jag bekantat mig med den nya bilen och hittat lite otrevlig läsning i vissa papper från föregående servicar.

Service 2013 (aukt. volvo):
Utöver service hittas följande brister.
Oljeläckage växellåda
Glapp vinkelväxel

Service 1 år efter (ej aukt. Verkstad):
Bromsslangar H+V skadade.

Hmm.... Bilen har precis blivit besiktigad så ett oljeläckage som upptäcktes 2013 borde rimligtvis ha upptäckts 2016 också men jag hittar inga papper på att det är åtgärdat. Likaså de andra två felen.

Vad tycker ni, ska jag låta en auktoriserad verkstad undersöka nämnda fel för att kontrollera om det är åtgärdat?
I varudeklarationen finns inga anmärkningar nerskrivna.
av Schmoyoho
Gå till en auktoriserad verkstad och be dem kolla vilka verkstadsbesök som gjorts efter servicen 2013 då felen hittades tills idag. Har du tur så är det gjort på aukt. verkstad och dokumentation finns. Om inte kan du antingen besöka den ej. aukt verkstaden och fråga om de har någon dokumentation på något jobb därikring, eller påtala felet för din ÅF som sålde dig bilen. Om det hittades på en service men /inte/ åtgärdats borde det ju även stått i varudeklarationen. Alltså, om felet kvarstår borde det väl det räknas som ett dolt fel.
av Alexas
Sådärja!

Nu är bilmånsson i Eslöv besökt. Stor eloge till bilmånsson som lyfte bilen och "felsökte" den helt gratis!

Glapp vinkelväxel: Inget glapp hittades av mekanikern som påtalade att det är ett tämligen vanligt fel på denna modellen. Han testade även fyrhjulsdriften med drivning på bakhjul och sådant. Inga vrister upptäcktes.

Bromsslangar H+V skadade: Inga brister. Troligtvis bytta.

Oljeläckage växellåda: Mycket riktigt läcker växellådan olja. Den är duktigt fuktig både på lådan och skyddet undertill. Mekanikern konstaterade visuellt att det med största sannolikhet är packningen mellan drivaxeln och lådan som är kass. Inget jättestort ingrepp tydligen.

Vad tycker forum-folket, ska jag (kan jag) kräva av säljaren att han ska ta oljeläckaget som ett dolt fel och åtgärda det gratis? Bilen är varudeklarerad utan att läckaget påtalats.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]