- sön 20 mar 2016, 18:41
Här fanns det lite fler varianter och olika priser. http://www.autodoc.se/reservdelar/oem/3 ... cwod5IgCSg
Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:Man får väl köra på en lyft.Problemet är väl att rätt få av oss har tillgång till en sådan av rätt beskaffenhet. De som finns i GDS-hallarna kan ju inte lyfta med fritt hängande hjul.
VolvoB20 skrev:Det som irriterar mig är att bussningarna är megaskitkvalitet och jag fick anmärkning på dem när bilen var 2.5 år gammal och rullat 5000 mil. Ska man behöva byta stup i kvarten blir det ju dyrt och man måste börja göra jobbet själv.Ja det är uppenbarligen en svag punkt. Den uppgift jag fått från vanligtvis välunderrättad källa är som sagt att bussningarna rostar sönder snarare än slits ut. Volvo försöker nu komma till rätta med det genom att montera kåpor runt bussningens ytterkanter. Om man också försökt göra något annat åt rostbenägenheten vet jag inte.
getskallen skrev:Måste byta stötdämpare bak också eftersom att den vänstra läcker. Så jag har lite samma fråga där om du har ett bra svar? Volvo tar 3767 för två st nya dämpare, exkl jobbet. (VO 31262151) Är de gjorda i guld och värda sitt pris eller går det att hitta likvärdiga billigare delar själv? Exempelvis dessa: http://www.reservdelar24.se/kyb-7062833.htmlDet är lite samma sak där som med bärarmarna och bussningarna: Finns en uppsjö av olika varianter och det kan vara rätt svårt att hitta rätt i djungeln om man inte går den enkla vägen och bara ber Volvo beställa hem den dämpare du skall ha enligt chassikoden för just din bil. Hur kinkigt det sedan i praktiken är att man har precis rätt dämpare och vilken kvalitet i förhållande till priset man kan vänta sig hos "tredje part" jämfört med Volvo vet jag inte.
Schmoyoho skrev:Gav 1103 kr/bussning när de byttes på min bil så besparingen är ju, exkl frakt från skroten, cirka 480 kr.Bussningen lär du få svårt att hitta på skroten om du inte köper hela bärarmen och det tror jag inte lönar sig. På stötdämparna finns det däremot ett par tusenlappar att spara jämfört med motsvarande nydel.
Schmoyoho skrev:Fort och fel... Fick för mig det var just bussning+bärarm du länkade. Hoppas det även går att få tag på 4C-dämpare när det blir dags till något humant pris, mot för de cirka 3-4000 kr/st de kostar nya.Ja ibland går det lite fort. Det gäller oss alla, definitivt inklusive mig själv. Lyckligtvis är det sällan något större problem. :D
Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]
Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]