Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Man får väl köra på en lyft.
Problemet är väl att rätt få av oss har tillgång till en sådan av rätt beskaffenhet. De som finns i GDS-hallarna kan ju inte lyfta med fritt hängande hjul.
VolvoB20 skrev:Det som irriterar mig är att bussningarna är megaskitkvalitet och jag fick anmärkning på dem när bilen var 2.5 år gammal och rullat 5000 mil. Ska man behöva byta stup i kvarten blir det ju dyrt och man måste börja göra jobbet själv.
Ja det är uppenbarligen en svag punkt. Den uppgift jag fått från vanligtvis välunderrättad källa är som sagt att bussningarna rostar sönder snarare än slits ut. Volvo försöker nu komma till rätta med det genom att montera kåpor runt bussningens ytterkanter. Om man också försökt göra något annat åt rostbenägenheten vet jag inte.
av andersuw
getskallen skrev:Måste byta stötdämpare bak också eftersom att den vänstra läcker. Så jag har lite samma fråga där om du har ett bra svar? Volvo tar 3767 för två st nya dämpare, exkl jobbet. (VO 31262151) Är de gjorda i guld och värda sitt pris eller går det att hitta likvärdiga billigare delar själv? Exempelvis dessa: http://www.reservdelar24.se/kyb-7062833.html
Det är lite samma sak där som med bärarmarna och bussningarna: Finns en uppsjö av olika varianter och det kan vara rätt svårt att hitta rätt i djungeln om man inte går den enkla vägen och bara ber Volvo beställa hem den dämpare du skall ha enligt chassikoden för just din bil. Hur kinkigt det sedan i praktiken är att man har precis rätt dämpare och vilken kvalitet i förhållande till priset man kan vänta sig hos "tredje part" jämfört med Volvo vet jag inte.

Ett tänkbart alternativ är att försöka hitta ett par dämpare som inte rullat så långt på skroten. Har själv med framgång prövat den vägen när jag eftermonterat nivåreglering på både min V70 -02 och min V70 -15. Senast hade jag särskild tur eftersom jag hittade de nivomater jag var på jakt efter för bara 787 kr styck och från en bil som bara rullat ett par tusen mil. Nydelspriset ligger på runt 6000 per styck tror jag.

Kolla här så ser du att det finns en hel hoper dämpare med det artikelnummer du anger från bilar som knappt varit ute på vägen och som sparar in ett par tusenlappar i jämförelse med nydelspriset. :D

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/3 ... mile&asc=1

Enligt min erfarenhet är det heller inget problem att få en Volvoverkstad att montera begagnade delar. Har gått den vägen många gånger, ibland rentav på verkstadens eget förslag.

Att dämparna ger upp efter ca fyra år och ca 9000 mil är för övrigt också i tidigaste laget. Har i motsats till vad som är fallet med bussningarna inte hört något om att detta är någon typ av systematiskt problem men uppenbarligen händer det då och då utan att man kanske kan förklara varför just en viss bil drabbas. Bytte stötdämpare fram på min V70 -02 för ett par år sedan. Men då var bilen över 10 år gammal och hade rullat över 20000 mil.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Schmoyoho
Gav 1103 kr/bussning när de byttes på min bil så besparingen är ju, exkl frakt från skroten, cirka 480 kr. 1500 kr arbetskostnad och en tusenlapp till för hjulinställning.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Gav 1103 kr/bussning när de byttes på min bil så besparingen är ju, exkl frakt från skroten, cirka 480 kr.
Bussningen lär du få svårt att hitta på skroten om du inte köper hela bärarmen och det tror jag inte lönar sig. På stötdämparna finns det däremot ett par tusenlappar att spara jämfört med motsvarande nydel.
av Schmoyoho
Fort och fel... Fick för mig det var just bussning+bärarm du länkade. Hoppas det även går att få tag på 4C-dämpare när det blir dags till något humant pris, mot för de cirka 3-4000 kr/st de kostar nya.
av andersuw
Schmoyoho skrev:Fort och fel... Fick för mig det var just bussning+bärarm du länkade. Hoppas det även går att få tag på 4C-dämpare när det blir dags till något humant pris, mot för de cirka 3-4000 kr/st de kostar nya.
Ja ibland går det lite fort. Det gäller oss alla, definitivt inklusive mig själv. Lyckligtvis är det sällan något större problem. :D

Om du vill hitta fina 4C-dämpare på skroten kanske du samtidigt måste hoppas att de du har går sönder rätt snart. ;-) Till relativt nya bilar går det oftast utmärkt att hitta fina dämpare på skroten. Till äldre är det av naturliga skäl väsentligt marigare eftersom de potentiella donatorbilarna då i allmänhet hunnit rulla rätt långt. En del av dem kan förstås ha fått dämparna utbytta ganska nyligen. Men att skilja de utbytta dämparna från de övriga med hjälp av skrotarnas uppgifter och bilder är tyvärr inte särskilt lätt.

Jag vill minnas att jag kikade lite på skroten när dämparna fram på min V70 -02 gav upp för ett par år sedan. Men jag gav upp rätt snabbt eftersom jag inte tyckte det var så stor poäng att montera dämpare som gått 10000 mil eller mer, särskilt som de då fortfarande i allmänhet säljs till ungefär halva nypriset och man som jag tänker sig att ha bilen kvar ett tag till, inte bara få den i anständigt skick inför försäljning.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]