Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
Hallå Volvomän!
945:an har blivit trög att styra. Ratten går ömsom lätt, ömsom trögt åt båda håll. "Trögar och släpper" flera gånger innan man når ändlägena. Inga ljud hörs.

Har hissat upp framvagnen och det känns likadant - ömsom trögt ömsom lätt - när motorn är avstängd. Borde väl utesluta servon som orsak?

Frågan är om styrväxeln gett upp efter 19 år och 27000 mil? Finns det något sätt att smörja upp? Om byte är enda lösningen - hur knepigt är det? Och hur vet jag exakt vilken styrväxel som sitter på min 97:a? På laga.se får en upp typ fem olika typer/fabrikat (bla Koyo) trots att en knappat in regnr och årsmodell....

Många frågor...ni får gärna resonera. :)
av NilsO
Jag tror snarare det brukar vara rattstången eller knutkorsen på rattstången som orsakar att det blir så.

Som du är inne på så ska det vara lätt att vrida på ratten när framvagnen är upphissad, även om motorn är avstängd.
av joj2
Spot on NilsO!
Några skvättar 556 på rattstångens knutkors och styrningen blev mjuk som silke igen.
Tänk att det kan vara så enkelt ibland. :)
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]