Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
StefanN skrev:Är den reggad med tex 97 ska den ha det, sen spelar det ingen roll vilken vikt det är på axeln.
MIn XC70 är reggad med 97, men i instruktionsbokens lastindextabell står att lägsta tillåtna lastindex för min bil är 95, men för många modeller av V70 är det 93 enligt samma tabell.
av Kneecap
ER skrev:På den bredden av fälg så 245 för bättre skydd av fälgkant, mera gummi på höjden då 235 är lägst i höjd av dom tre alternativen och 225 blir för smalt för denna bredd på fälg och därmed mera stötigt när däck inte sitter på fälg (8" bred) avsedd för däckbredden fast allt mellan 7,5" till 9" går med kompromisser.
Sen måste ju belastningsindex vara samma eller högre på det däcket man väljer mot vad som är avsett att sitta där från Volvos grundidé.
Hur tänkte du nu? Kör han på 235 så blir det 40 profil vilket ger ett högre däck än 245/35 vilket är den storleken som stämmer bäst överens med originaldäck ..
Jag hade kört 235, snyggare och lite mer luft..

Kan varmt rekomendera http://www.willtheyfit.com
Användarvisningsbild
av ER
Kneecap skrev:
ER skrev:På den bredden av fälg så 245 för bättre skydd av fälgkant, mera gummi på höjden då 235 är lägst i höjd av dom tre alternativen och 225 blir för smalt för denna bredd på fälg och därmed mera stötigt när däck inte sitter på fälg (8" bred) avsedd för däckbredden fast allt mellan 7,5" till 9" går med kompromisser.
Sen måste ju belastningsindex vara samma eller högre på det däcket man väljer mot vad som är avsett att sitta där från Volvos grundidé.
Hur tänkte du nu? Kör han på 235 så blir det 40 profil vilket ger ett högre däck än 245/35 vilket är den storleken som stämmer bäst överens med originaldäck ..
Jag hade kört 235, snyggare och lite mer luft..

Kan varmt rekomendera http://www.willtheyfit.com
245 blir alltid mera gummi på höjden vid samma profil.
Givetvis sätter man på 245/40-19 (inom tillåtna 5% från original oavsett 245/45-18 eller 225/50-17) eller sämsta fall 235/40-19, inte "rekommenderade av gummihuset" 245/35-19 eller 235/35-19. 245/40-19 ser bättre ut än ett "halv varv eltape" aka. 245/35-19. Blir inget problem då det bara är 8mm större diameter/26mm omkrets det diffar från "rekommenderat av Volvo"

Större utbud av däck, korrekt belastningsindex, 98 mot 96 för 235/40-19 eller tom 93 för vissa 245/35-19 samt även billigare om man kör på mellanklass på däck.
av andersuw
StefanN skrev:Är den reggad med tex 97 ska den ha det, sen spelar det ingen roll vilken vikt det är på axeln.
Nej så funkar det inte. Den däcksspec som finns i registreringsbeviset är bara ett exempel på godkända däck (vanligen helt enkelt dem som bilen levererades med från fabrik) och både belastningsindex och hastighetskod för dessa kan mycket väl vara högre än lägsta tillåtna värde. I registreringsbeviset för min V70 D4 -15 står 235/40 R18 95W. Men minimalt godkänt lastindex är 93, inte 95, och minimalt godkänd hastighetsklass är V, inte W. Det finns dessutom en hel hoper däcksdimensioner andra än 235/40 R18 som också är godkända.

Allmänt sett bestäms lägsta tillåtna lastindex av max axelvikt för bilen ifråga och lägsta tillåtna hastighetsklass av bilens konstruktiva topphastighet. När det gäller däcksdimensioner finns ett antal alternativ som bilen är typgodkänd med men det är inte olagligt (fast kanske mindre lämpligt) att välja andra så länge rullomkretsen förblir ungefär densamma. Bästa källan när det gäller lägsta tillåtna lastindex, lägsta tillåtna hastighetsklass och rekommenderade däcksdimensioner är den instruktionsbok som hör till bilen.

Regelverket finns här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
av Kneecap
Gjorde en miss när jag kollade, 235/35 är närmare originaldiameter. Då har ER självklart rätt.

Rullmotståndet har mer med däckmodelle än bredden att göra. Rent fysiskt så får du högre motstånd med bredare däck.
av turbodream
Jaha nu vart man mer snurrig, är inte 35 profil proportionerligt mot just 19" ? Tänkte beställa ikväll iallafall så måste bestämma mig.
Antingen blir det 235/35/19 eller 245/35/19, vet inte om jag är så sugen på 40 profil (dock kan man ju ändra sig)
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]