Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Att chippa en motor som inte verkar fungera som den ska för att få mera effekt känns som magnecyl mot magsår, dvs agera på symtom och inte problemet. :wink:
Men visst man göra det, risken är då att man kan förvärra det som inte verkar fungera bra idag dvs motor.
självklart skall ju motorn funka normalt.När jag chippade min T6:a så provkörde dom den ordentligt och kollade att det inte fanns felkoder.Så visa han några slangar som jag behövde byta.
Satsa på Autotech APC. Har nu kört med den i 3 år utan några problem. Har även kört med programvaran vid service och bara sagt till min servicetekniker att skippa uppdateringar, har alltså aldrig laddat tillbaka orginal. Kör med automat och tror det är en fördel då man med en manuell riskerar att köra med för höga växlar och segdrar på låga varv, vilket sliter på transmissionen.

Har kört med e85 fram till för några månader sedan och har nu skiftat till 98 okt utan problem för något av bränslerna. Det jag har märkt är stor skillnad på effekten där bilen blir markant slöare med bensin i tanken.
Droopy skrev:
frasse4 skrev:
Droopy skrev:En halv sec är ju inom marginalen för hur du växlar.

Polestar är bortkastat, gå på Rica el BSR.
Man lägger väl i D innan man börjar ta tid ;)

Pärkele, missade att han hade automat
2.5FT finns väl bara med automat? ;)
Jag har kört Rica på 1 V70 D5a my10 och 2st 2,5t MY08 o MY06 och en V50 140 -> 170 med Autotech, sen 2 XC70 D5 med polestar MY10 o MY13 och en V70 D4a AWD MY16, har inte haft några problem med någon av, jag hade nog inte gått på polestar med en sådan långmilare
Mwi skrev:
svergie2 skrev:2.5FT finns väl bara med automat? ;)
Nej men att någon köper en bil med manuellväxellåda fattar jag inte :D
Inte jag heller,har haft automat i tio år nu.Varför slita i en spak,när det kan sköta sig själv.Sedan så har ju de flesta automater manuellt läge.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]