Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Nu när man precis lagat bilen så dyker nästa problem upp. Igår dog bilen när jag frikoppla, den körde på gas. Bilen gick ryckigt så slog om till bensin, där den går kanon. 1 timme senare går bilen som den ska. Idag hände samma sak, för att sedan gå felfritt efter omstart.

Alla gas delar är bytta, gasfördelare, gasventil, regulator och spjällett. Den delen som gått längst har mindre än 10.000 mil på nacken. Vad för fel kan ge dessa symptom?
Senast redigerad av 1 frippe87, redigerad totalt 0 gånger.
av marimbalanguage
Sitter det en trycksensor på gastrycksregulatorn? Om den spökar kan styrsystemet tro att gasen är slut och slå om till bensindrift.
Jag tror inte gasdriften lämnar felkoder på samma sätt som bensindrift:(
av frippe87
Det kanske det gör. Dock så slog den ju inte om till bensin, utan när jag frikoppla dog bilen.

Ringde verkstad igår, han tyckte inte att det var någon idé att felsöka, då symptomen inte går att framkalla. Kan defekt luftmassemätare ge detta fel?
av frippe87
Idag hände det igen. Hade kört i ca 40 min då jag frikoppla de, så dog bilen i 70 km, snabbt upp.med kopplingen så gick den bra. Dock dog den direkt vid frikoppling. Startade om bilen och allt fungerar felfritt. Rent spontant känns det elektriskt, glappar? Vad finns det för alternativ att pröva? Relä? Givare? Varför slår den inte över till bensin?

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]