Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dongan
Har idag varit och köpt en V70.
Och nu när det är mörkt tyckte jag halvljuset lyste lite kort.
Ska lyset gå upp-ner när man vrider på tändningen?
Gjorde så på vår tidigare V50.
Kan det bero på att sommardäcken ligger i bagaget?
Finns ingen felkod.
av S1mp4n
nej, det ska inte gå upp-ner, du kan annars testa det med att ha bilen igång och försöka gunga bilen där bak, då ser du om ljuset rör sig som det ska fram!
Användarvisningsbild
av Perra83
Åk till närmaste Volvoverkstad och be dom justera upp ljusbilden till max el någon millimeter över.
Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. Nog ska väl xenon-ljus gå upp och ner en gång när man startar. Så gjorde både min V70 MY13 och i nuvarande V60 MY16.. Samt den V60 MY12 vi har.

Eller är det inte samma sak med xenon på tidigare modeller? Trodde alla xenon var tvugna att ha nivåreglering?

På alla tre är det dessutom väldigt lätt att själv ställa upp lyset. Ställ dig mot en vägg.. Tejpa eller märk väggen dit lyset räcker. (så du vet utgångsläget om du skruvar "fel") Du behöver en liten speciell torx.. Typ ombänd torx.. Kommer inte ihåg vad det heter men har du det inte kan du köpa det på valfri bygghandel.. Finns trådar här på forumet som visar exakt hur man gör.
Användarvisningsbild
av Perra83
S60 -08 med ABL lyktorna gjorde inget självtest vid start.
C30 -12 med ABL gick både ned och upp, ut och in.

Klart man kan justera själv. Går att mäta lite längd och höjd så man får dom rätt.
av S1mp4n
joel80 skrev:Eh.. Nog ska väl xenon-ljus gå upp och ner en gång när man startar. Så gjorde både min V70 MY13 och i nuvarande V60 MY16.. Samt den V60 MY12 vi har.

Eller är det inte samma sak med xenon på tidigare modeller? Trodde alla xenon var tvugna att ha nivåreglering?
Jo visst har dom nivåreglering, men dom tidigare modellerna går inte upp och ner när man startar bilen! Trodde själv att något var knasigt med nivåregleringen på min s60 -06a när jag märkte att den inte gick upp-ner när man startade bilen. Men lägger man lite tyngd på bakändan av bilen så ser man att nivåregleringen fungerar som den ska!

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]