Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AndyFox
#1058998
Hej har lite funderingar ni som sett mina tidigare trådar vet att jag hade problem med min 960 och insåg att problemet inte låg i drivaxeln men det var värt ett försök.

Lyckades slå ihop diffen rediga slag med slägga så funka bilen felfritt i en hel dag innan det small till och den börja tappa växlar igen. men den funka iallafall en dag till (förövrigt lyckligaste dagen i mitt liv. fick köra min älskade bil fungerande igen efter så lång tid...)

Om man själv skulle köpa in diffen är det ett rent hvete att byta den?

Om man själv köper in diffen och lämnar till verkstad hur dyrt kommer det kunna tänkas bli? (hur långt är ett rep nej men menar ungefärligt vad man kan tänkas hamna så man inte blir grundlurad.) kanske ca timmar då så man har något form av spann priset lär ju skilja mycket från verkstad till verkstad.

Tack på förhand för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1059140
I så fall är det nog (som jag tror jag skrev i förra tråden) själva differensialen som är trasig och du får byta "klumpen" komplett. Det är nog inget komplicerat jobb, men det är trångt och besvärligt. Ring på några skrotar och fråga pris på bakaxelklumpen och fråga dom om vad tid det kan ta att byta den själv. Dom borde ju veta det om dom har någon på lager.

Mvh
Lennart
av Rådlös
#1059154
Det stämmer säkert med vad LennartE säger.

Men sådana jobb där en kund kommer med egna grejor och vill ha dom monterade har en tydlig tendens på att bli extra dyra. Naturligtvis beroende på verkstadsägaren, men rent generellt är det så. Jag har haft lite insyn i elmontage och även läst en del på forum om bl.a VVS (bor i villa). I sådana branscher blir det generellt ett påslag med kostnader. Montören tvingas åka och köpa någon extra montagedetalj, en packning, en bricka etc. etc. Eller i elbranschen, en speciell kontakt eller anslutning eller något annat som "av en händelse saknas". Då skrivs det upp extra arbetstid, eventuella resor till grossister, och material på minsta nivå, skruvar och muttrar. Deras ursprungliga affärsidé är ju annars att få leverera en utrustning som helhet och själv montera den. Då har dom ofta som ett "paketpris" för hela jobbet. Och dom kan ofta vara, i alla fall till synes, generöst avrundade neråt.

Sedan finns det ju både generösa och snåla människor inom alla grupper. Så detta gäller inte alltid, men det svåra kan vara att hitta dom sympatiska.

Så om du inte har för avsikt att göra bytet själv, fråga först på den aktuella verkstaden hur dom ställer sig till att du kommer med egna reservdelar.
av AndyFox
#1059189
lennarte skrev:I så fall är det nog (som jag tror jag skrev i förra tråden) själva differensialen som är trasig och du får byta "klumpen" komplett. Det är nog inget komplicerat jobb, men det är trångt och besvärligt. Ring på några skrotar och fråga pris på bakaxelklumpen och fråga dom om vad tid det kan ta att byta den själv. Dom borde ju veta det om dom har någon på lager.

Mvh
Lennart
Mjo du skrev något sådant i den andra tråden var ju antingen det eller drivaxeln och då jag fick tag i en drivaxel billigt så var det värt ett försök.

Vad tror du blir lättast byta bara bakaxelklumpen eller byta hela bakaxeln på en gång?

Tusen tack för svar. Hade tänkt sälja bilen men får sådan sjuk ångest varje gång jag fått ett bud på den. :p

Kan passa på att fråga en till fråga. Kommer garageförvara bilen nu ett tag tills jag har råd att ta tag i det hela med bakaxeln. Se om man kan få hjälp av en vän men detta ligger en bit frammåt i tiden, är det något man bör tänka på innan man ställer undan den ca 3-6 månader. Eller kanske inte behövs göra något på så kort tid?

Tack återigen för ditt svar. Ska kolla upp lite skrotar om mam kan få tag på klumpen till ett ok pris.
av AndyFox
#1059192
Rådlös skrev:Det stämmer säkert med vad LennartE säger.

Men sådana jobb där en kund kommer med egna grejor och vill ha dom monterade har en tydlig tendens på att bli extra dyra. Naturligtvis beroende på verkstadsägaren, men rent generellt är det så. Jag har haft lite insyn i elmontage och även läst en del på forum om bl.a VVS (bor i villa). I sådana branscher blir det generellt ett påslag med kostnader. Montören tvingas åka och köpa någon extra montagedetalj, en packning, en bricka etc. etc. Eller i elbranschen, en speciell kontakt eller anslutning eller något annat som "av en händelse saknas". Då skrivs det upp extra arbetstid, eventuella resor till grossister, och material på minsta nivå, skruvar och muttrar. Deras ursprungliga affärsidé är ju annars att få leverera en utrustning som helhet och själv montera den. Då har dom ofta som ett "paketpris" för hela jobbet. Och dom kan ofta vara, i alla fall till synes, generöst avrundade neråt.

Sedan finns det ju både generösa och snåla människor inom alla grupper. Så detta gäller inte alltid, men det svåra kan vara att hitta dom sympatiska.

Så om du inte har för avsikt att göra bytet själv, fråga först på den aktuella verkstaden hur dom ställer sig till att du kommer med egna reservdelar.
Det har du rätt i men en begagnad bakaxelklump ligger väl på 2500 ska en verkstad göra det och köpa in själv åker väl dom till volvo och hämtar ut en för 15000kr+. :p
Användarvisningsbild
av lennarte
#1059351
AndyFox skrev:Det har du rätt i men en begagnad bakaxelklump ligger väl på 2500 ska en verkstad göra det och köpa in själv åker väl dom till volvo och hämtar ut en för 15000kr+. :p
Det finns säkert sådana verkstäder också, men du kan begära att få ett pris på jobbet, och då är dom skyldiga att hålla sig till det, inom vissa marginaler. Byta hela bakaxeln är mycket mer arbete och involverar bromsar och annat också

Mvh
Lennart
av rid54
#1059361
Det finns verkstädet som specialiserar sig på bakaxelväxlar. Jag skulle i din situation höra med en sådan verkstad. De bör kunna ge nån form av allmän beskrivning av de möjligheter du har att fixa problemet. Det vill säga, om det kan vara värt att reparera din befintliga eller byta in en ny/beg bakaxelväxel eller vad som nu kan behövas och, inte minst viktigt, hur du kan begränsa kostnaderna... Ska du ta isär bakaxeln själv och lämna in klumpen nånstans eller hur ska det göras, på bästa, billigaste sätt.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]