Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av getskallen
Hej!
Fick anmärkning att "främre bussningar i bakvagn är slitna" vid senaste service på min xc70. I det kostnadsförslaget från Volvo anger de att deras originaldelar "Bussningssats VO 31406337 samt VO 31406350" ska användas vid reparation.. Dessa kostar 1110 kr st. Har någon koll på om detta är samma delar som finns på skruvat.se? Eller om man kan få tag i dem på något annat ställe?

https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P389763.aspx

https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P484098.aspx

Det ser ju inte ut som någon bussnings"sats", utan mer som bara en bussning.

Mvh,
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad som passar till vad vet jag inte, har inte bytt någon än. Men det verkar ju finnas någon skruv med också, så något slags "sats" kan man ju påstå att det är.
av andersuw
Eftersom artikelnumren skiljer sig åt är detta inte rätt bussningar. Det finns ett otal varianter av de bakre bärarmarna med dito bussningar. Exakt vad som skiljer dem åt tror jag bara ett fåtal invigda hos Volvo centralt har koll på. Jag skulle i det här fallet köpa Volvo original. För det första vet du då att du får rätt grejer. För det andra är dessa bussningar allmänt sett en svag punkt i konstruktionen men Volvo har åtminstone försökt motverka problemen genom att rostskydda dem bättre. Det sker bland annat med hjälp av den del av bussningssatsen (yttre kåpa) som inte finns med på bilden från skruvat.se och troligen inte ingår om man köper från dem. I många fall är problemet att bussningarna rostar sönder innan de slits ut.
av andersuw
getskallen skrev:Ja se där, det blir till att öppna börsen på vid gavel. Tack för svaret!
Om du överväger att byta dessa själv, observera att det behövs pressningsverktyg för att få ut den gamla bussningen och sätta dit den nya. Sedan undrar jag om man inte bör göra hjulinställning också efter bussningsbytet. Men Volvo lär väl veta besked om den saken.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
getskallen skrev:Ja se där, det blir till att öppna börsen på vid gavel. Tack för svaret!
Om du överväger att byta dessa själv, observera att det behövs pressningsverktyg för att få ut den gamla bussningen och sätta dit den nya.
Eller så sågar man ur den gamla med bågfilsblad/dremel och driver i den nya med slägga .......
av andersuw
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:
Om du överväger att byta dessa själv, observera att det behövs pressningsverktyg för att få ut den gamla bussningen och sätta dit den nya.
Eller så sågar man ur den gamla med bågfilsblad/dremel och driver i den nya med slägga .......
Det där med släggan låter lite vanskligt, särskilt om man inte plockat ner hela bakvagnen så att man kan lägga bärarmen på backen (eller städet). ;-)
av andersuw
Cox skrev:Kör du med slägga utan att plocka ner bärarmen, ser den ut som ett V med ett par smällar, så klen som den är Bild
Jag har ett par bärarmar från min V70 -15 liggandes i källaren så jag har faktiskt haft dem i händerna. Skulle säga att det är ganska rejäla plåtbitar. Men att gå på dem med slägga? Näh. ;-)

Är det förresten någon som är sugen på en relativt komplett standardfjädring/hjulupphänging till bakvagnen på V70 II? Har eftermonterat nivåreglering och har därför fjädrar, dämpare, längsgående bärarmar (inklusive bussningar) och övre länkarmar i nästintill nyskick (har gått ca 500 mil) som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med. Känns ju lite knäppt att kasta bort nästan nya delar. Å andra sidan kanske efterfrågan inte är så stor. Fast det senare kanske ordnar sig med tiden. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cox skrev:Kör du med slägga utan att plocka ner bärarmen, ser den ut som ett V med ett par smällar, så klen som den är Bild
Men hallå, du kan ju inte stå och svinga hej vilt som Arne Tammer under bilen. Självkart måste det ju demonteras så du kan lägga dem exakt plant på ett städ som stödjer på samma sätt som hydraulpressen gör.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]