Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Många tillverkare gör ju motoruppgraderingar mitt i modellgenerationer och ibland mitt i årsmodeller och sedan står man där med den "gamla" motorn med högre förbrukning och färre hästkrafter. Inte så mycket att göra något åt och många begagnatköpare saknar koll på sådant.
av petegbg
Jag tycker det är svårt att se på hemsidan för V90 vilka säkerhetssystem som finns. Är det samma som xc90 eller skiljer det sig? Det är tydligare information om xc90.
av Gorban
Enligt konfiguratorn är följande standard:

Intellisafe standard funktioner:
- ABS-bromsar
- Automatisk bromsning efter kollision
- Automatisk hastighetsbegränsare via vägskyltar
- Automatsik upplåsning av dörrar vid kollision
- Bromspedal kollaps vid krock (reducerar risk för fot fraktur vid kollision)
- Distance Alert
- Driver Alert Control
- ESC (Antisladdsystem med EBA "panikbromsassistent")
- Framstolar med WHIPS - system för att förhindra whiplashskador
- IDIS (Intelligent Driver Information System) Senarelägger mindre viktig information i stressande situationer
- Intellisafe Assist Adaptiv konstant farthållare, Queue och Pilot Assist, Distance Alert, Lane keeping Aid, Speed Limit Adaptation
- Krockenergiabsorberande stolsdynor (reducerar risken för kompressionsskador vid kollision eller avåkning)
- Krockgardin IC (Inflatable Curtain) i takpanelen ovanför sidodörrar och bakre sätesrad
- Krockkudde, förar- och passagerarsida
- Lane Departure Warning
- City Safety generation 3:
• Cross traffic detection with full auto brake
• Collision warning with full auto brake
• Cyclist detectionwith full auto brake
• "Förberedda bromsar"
• "Förberedda säkerhetsbälten"
• "Large Animal Detection"
• Pedestrian detection with full auto brake
- Run Off Road Mitigation (Bilen styr in och bromsar vid behov för att avvärja ett avkörningstillbud)
- Sidokrockkuddar SIPS i framstolar.
- Trafikskyltsinformation

Även Intelisafe Assist är standard:

I IntelliSafe Assist ingår följande tekniska lösningar: Adaptiv farthållare (ACC), Pilot Assist, avståndsvarning och filhållningshjälp (LKA).

Följande finns i teknikpaketet:

• Intellisafe Surround (BLIS, Cross Traffic Alert, Rear Collision Warning med Autobroms vid stillastående)
Användarvisningsbild
av V9097
Gorban skrev: I IntelliSafe Assist ingår följande tekniska lösningar: Adaptiv farthållare (ACC), Pilot Assist, avståndsvarning och filhållningshjälp (LKA).

Vad är det egentligen som Pilot assist gör? LKA och ACC borde väl räcka?
Användarvisningsbild
av andreas 80
På sätt och vis är det ju så, men PA styr kontinuerligt bilen så den ligger mitt i filen, du kan i praktiken bara vila handen på ratten och bilen följer vägen själv under rätt förhållanden

LKA styr ju bara om du råkar komma för nära linjen.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. med LKA kommer folk tro du är full om du låter bilen styra. :D Fram och tillbaka i filen..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]