Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chopchop
var ute o körde idag såg att laddlampan glödde lite
så varvade ut bilen te 4500 varv laddlampan slocknade helt och tändes när jag lätt motorn gå till tomgång igen helt okej hade inte räknat med annat !
ett enkelt fel att laga ! finns inte så mycket att byta .
Men och ett stort men det jag undrar över är följande:
när jag släppte gasen så tände sig SRS lampan direkt för att slockna när bilen gått på tomgång i ca 10-20 sek
varför detta fenomen och ja det händer varje gång jag gör det ovanstående ?
har det med spänningen att göra ?
vill tillägga att jag inte haft några problem innan med srs systemet på bilen
hoppas ju att det försvinner när det andra är lagat på bilen
Blev bara så jävla nyfiken på varför för krockkuddarna bör väl funka även om spänningen är låg i bilen
jaja efter morgondagen blir jag väl lite klokare
av rid54
Det kanske kan ge en ledtråd att mäta upp spänningarna i bilen, före start och med motorn igång och förhöjd tomgång. För att få ett bra grepp om den elektriska situationen bör man göra mätningarna både i själva systemet, typ i cigarrettändaruttaget och direkt på batteripolerna.

Före start, lite över 12 V, motor igång på förhöjd tomgång, 13,8 - 14.4 V. Skillnaden mellan att mäta i uttaget och på polerna ska vara minimal, särskilt i det senare fallet.

Om det är låg spänning före start, är det troligen fråga om ett dåligt eller dåligt laddat batteri.

Får man hög spänning i båda mätfallen med motor igång, är det nåt lurt med regulatorn och/eller batteriet.

Skiljer det i spänning i fallet med motorn igång, när man mäter i uttaget och på polerna, så har man ett kontaktproblem i polskorna eller i det grövre kablaget mellan generator, batteri och motor, och/eller i jordförbindningarna (jordflätorna).

Avvikande spänningar kan påverka elektroniken.

Edit: med "på polerna" menar jag på blyet i själva batteripolerna, inte på polskorna.
av chopchop
kommer göra den klassiska felsökningen mm tror nog jag fick svaret redan .trodde inte att srs systemet skulle vara så känsligt för låg felaktig spänning då den faktiskt ska ha en livräddande funktion
men har båda kol/laddregulator samt laddat annat batteri och även generator liggandes blev som sag mer nyfiken på att srs lampan tände sig men har inte haft bilar med laddproblem och srssystem förrens nu alltid lära sig något nytt
Användarvisningsbild
av lennarte
chopchop skrev:trodde inte att srs systemet skulle vara så känsligt för låg felaktig spänning då den faktiskt ska ha en livräddande funktion
På frugans Passat tändes varningslanpan för krockkuddarna (motsvarar väl SRS) när hon var på bilbingo med några jobbarkompisar. Hon satt med tändningen på för att kunna tuta om dom skulle få bingo. När dom skulle köra hem startade förstås inte bilen (batteriet nästan tomt) men fick starthjälp med kablar. Efter det lyste varningslampan ända tills jag släkte den. Felkod, låg batterispänning. Så, jag tror nog att det kan vara så på din bil också. Lampan på frugans bil tänds inte vid batteribyte, eller om du plockar av en batterikabelsko av någon anledning. Bara vid låg batterispänning under (förmodligen) en viss tid. Numera har hon med sig en vuvuzela, stackars dom som parkerar jämte om dom skulle få bingo

Mvh
Lennart
av chopchop
Då har jag bytt laddregulator/kol på generatorn allt funkar som det skall så spänning relaterade fel alltihop
Hade tydligen 8.2 volt på batteriet när jag parkerade igår !! Bytte laddregulatorn drog igång bilen på startkablar numer nästan 14 volt
Hjälpstartade bilen innan bytet så fort man tog bort kablarna fick jag 8.2 volt
Så japp SRs mm är tydligen spänningkänsligt
Tackar för snabba svar som vanligt
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]