NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!
Bilen jag har jäklas med mig titt som tätt sen dag 1..
Mitt problem NU: motorsystem serv. Snarast för miljonte gången! Första gången visade den att det va gaspedalsgivaren,
Jag har bytt gaspedal helt på bilia i slutet av oktober, bytt tempgivare, kablar i dörren, gjorde kamremsbyte då mekomomen trodde det skulle hjälpa..
Lampan tänds hela tiden iallafall!!
På vägen till jobbet två senaste dagarna lyser det hela tiden från start, motorn tappar kraft i en millisekund efter nån mil, kommer fram, parkerar, stänger av, väntar ett par minuter, startar - SLÄCKT!
Nu visar den felkoder
950C gaspedalsgivare, intermittent
3F02 kopplingspedalgivare, felaktig signal, intermittent
3F93 gaspedallägesgivare, signal för låg, permanent

Någon som kan/vill förklara?? Hur fixar man? Kostar?
Halloj!
Bilen jag har jäklas med mig titt som tätt sen dag 1.. Ändå har du kvar den :mrgreen:
Mitt problem NU: motorsystem serv. Snarast för miljonte gången! Första gången visade den att det va gaspedalsgivaren,
Jag har bytt gaspedal helt på bilia i slutet av oktober, Hjälpte det då så felet är tillbaka nu? bytt tempgivare, kablar i dörren, Standard/känt fel, uppdaterades -07 men de kan ju haft de "gamla" att bli av med först, har funnits good will på detta av Volvo gjorde kamremsbyte då mekomomen trodde det skulle hjälpa.. Trista pengar i sjön men ta det som en läropeng
Lampan tänds hela tiden iallafall!! motorsystem serv. lampan?
På vägen till jobbet två senaste dagarna lyser det hela tiden från start, motorn tappar kraft i en millisekund efter nån mil, kommer fram, parkerar, stänger av, väntar ett par minuter, startar - SLÄCKT!
Nu visar den felkoder
950C gaspedalsgivare, intermittent
3F02 kopplingspedalgivare, felaktig signal, intermittent
3F93 gaspedallägesgivare, signal för låg, permanent

Någon som kan/vill förklara?? Hur fixar man? Kostar?
Dyr bil, trött på fanskapet! Skulle gått fordon........ Kanske men vad har du för motor? Har den någon trimbox?
Haha ja jag har kvar den.. Snart ryker den dock!
Eftersom jag inte kan nåt om bilar så har jag ingen aning om gaspedalsbytet gjorde susen,
men felmeddelandet är ju detsamma?
Lampan som börjar lysa är "motorsystem serv. snarast" med en urläcker triangel.
Och som sagt, den lyser inte alltid, igår va den släckt heeeela dan.
Och om meddelandet dyker upp på vägen till tex jobbet så försvinner det oftast om
bilen startas om....
V50 2.4 i vad är trimbox..? Hehe
Trevlig helg! :-)
Ok men inte svära i kyrkan nu bara :wink:

Har bilen gått in i "Limp mode"?

Har kollat lite och pedalen är tydligen sällan trasig utan det är ett elfel/kontaktproblem méd CEMboxen. Är ingen höjdare på detta område men den ska sitta bakom handskfacket, en stor vit enhet. Se om du kan ta bort boxen och se över alla kontakter för korision, speciellt den stora gröna. Koppla bort batteriet innan bara.

Kanske kan någon inflika här, jag tror man kan använda elspray/kontaktspray men har hör något om Volvos bromsrengöring att det ska vara susen? Kanske kan du om möjligt svänga förbi

Edit: Här i den första delen ser du vad cem sitter, tycker mig se en grön liten låda på den uppe till höger?

Är detta krångligt så du vill lämna in hade jag kikat närmare med https://www.boschcarservice.com/se/sv Har lämnat till de med en före detta bil och de var där jag bodde då mycket, mycket kompetenta på att lokalisera ett elfel som åf-verkstaden inte kunde lösa

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]