- tor 17 mar 2016, 13:30
#1058897
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... r-for-hoga
Dieslar har också fördelen jämfört med bensinmotorer att de går att köra på ett bränsle som till väsentlig del är icke-fossilt, t.ex. det här:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/
Man kan hoppas och tro att den icke-fossila andelen kan göras ännu större inom en inte alltför avlägsen framtid. Lastbilar kan redan idag köra på diesel som är 100-procentigt icke-fossil:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
MartinGunnang skrev:Dessutom vet jag inte om diesel verkligen är ett framtidsbränsle, lite lägre förbrukning och därmed CO2-utsläpp men samtidigt betydligt sämre när det kommer till andra utsläpp.Vilka andra utsläpp? Såvitt jag vet är NOX-värdena det enda område där dieslar har ett underläge gentemot bensinmotorer. Å andra sidan släpper direktinsprutade bensinmotorer i dagsläget ut mer partiklar än dieslar därför att reglerna än så länge tillåter det:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... r-for-hoga
Dieslar har också fördelen jämfört med bensinmotorer att de går att köra på ett bränsle som till väsentlig del är icke-fossilt, t.ex. det här:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/
Man kan hoppas och tro att den icke-fossila andelen kan göras ännu större inom en inte alltför avlägsen framtid. Lastbilar kan redan idag köra på diesel som är 100-procentigt icke-fossil:
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut