Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Pga kronisk tidsbrist och annalkande semesterresa lämnade jag in bilen (V90 -1998) till en lokal snabbverkstad för enklare jobb (Speedy) då avgassystemet läckte och en upphängning gått av. Per telefon meddelade de att de behövde svetsa före katalysatorn samt byta ut hela systemet efter katten. Detta förvånade mig inte då systemet sett helt slut ut ända sedan jag köpte bilen för fyra år sedan. Uppgivet pris för hela jobbet inklusive delar var drygt 5.000 kr varav större delen var materialkostnad. Jag funderade över hållbarheten hos ett icke-originalsystem, men reflekterade aldrig över att exempelvis ljuddämpningen skulle vara sämre.

Nåväl, systemet byttes och vi gav oss iväg på en ca 100 mil lång resa. Jag noterade redan från början att ljudnivån från motorn var lite högre än tidigare. Väl ute på landsvägen blev det uppenbart att ljudkomforten är sämre än med det gamla systemet, som jag tror suttit sedan bilen var ny. Särskilt mellan 2.000 och 2.500 varv kommer en sjungande ton som känns lite "850 turbo" (utan att jag haft någon sådan modell). Den peakar mellan 90 och 100 km/h och försvinner i farter över 110 km/h. Det låter lite extra under acceleration och i motlut. Inte extremt mycket, men ändå märkbart mer än förut. I nerförsbackar och på helt plan mark märks det mindre/inte alls.

Jag har svårt att tänka mig att jag kan reklamera systemet som felaktigt, särskilt som det är omöjligt att "bevisa" hur bilen lät före bytet. Men jag irriterar mig på att ljudkomforten blivit sämre. Jag kollade med Bilia; ett komplett originalsystem kostar närmare 6.000, de två ljuddämparna ca 2.800 respektive 1.500 kr. Jag hade övervägt att pröva att byta en eller båda dämparna om de inte vore så dyra.

Har någon annan upplevt något liknande eller har några kommentarer?
På en tidigare bil bytte jag till ett Ferrita rostfritt system. Ljudet blev märkbart "hårdare" och något högre. Lyckligtvis var det i mitt fall inte tillräckligt för att störa mig. Systemet höll minst sex år till, sedan sålde jag bilen...

Jag skulle tro att det är rätt vanligt att eftermarknadssystem låter något annorlunda mot original. Om du tittar på motorcykelsystem så är det oftast meningen att de ska låta mer. :wink:

Det är bara du själv som kan bedöma om det är värt att byta ljuddämpare till original.
Jag bytte ut den bakre dämparen till en från skruvat på min S90. Resultatet blev mer ljud i kupén.

Med originaldämparen hade folk frågat om jag hade byggt om den till elbil då de inte hörde motorn när de fick skjuts :)

Utanför är det inte någon direkt skillnad mer än att läckaget är borta.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]