Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
#1059000
Hej!
Jag blir gale....
Jag har bytt topp på min 940 Ftt -94. Nu håller jag på att montera kamremmen. Jag har alla tre märkena på rätt ställe enligt markeringarna. Dubbelstrecken vid uttaget på vevaxeln, ena enkelstrecket mot hjälpaxeln och det andra enkelstrecket på kamdrevet. Allt ser bra ut. Nu ska jag , enligt Haynes handboken, vrida vevaxeln 2 helvarv. Det gör jag. Sen, stämmer inte en märkning. Ska det vara så eller gör jag fel?

Tacksam för tips!

//Ove
av NilsO
#1059011
(Dubblett.) Precis, markeringarna, de vita strecken, på remmen stämmer inte när man väl dragit runt motorn. Däremot ska markeringarna på remskiva/drev stämma efter två varv.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
av lokove
#1059012
Ok. Tack. Då är jag inte helt ute och cyklar....
Tack

//Ove
av lokove
#1059013
Men, om man har ställt in remmen en gång med alla tre markeringar rätt, då är det väl klart?
//Ove
av volvo244gle
#1059030
Personligen så brukar jag strunta helt i markeringarna på remmen, och även hur mellanaxeln står när det gäller motorerna med strömfördelaren monterad i bakkant på toppen. Den driver "bara" oljepumpen och så länge det snurrar runt så är allt frid och fröjd.
Det viktiga är att veven och kammen står rätt. Om inte så blir timingen mellan kolv, ventiler och gnista fel och motorn kommer gå dåligt eller inte alls.

Veven ställer du genom att hänga på plastkåpan och remskivan, vrid sen så markeringen på remhjulet står mitt för noll på kåpan.
Du kan även ställa med hjälp av drevet och markeringen på motorn, eller med hjälp av en skruvmejsel i 1:ans tändstiftshål. När du då känner att kolven är i topp och varken är på väg upp eller ner (övre dödläge =ÖD) så är veven nollad.

Kammen ställer du in med hjälp av markeringen på drev och kåpa. Kikar du ner genom oljepåfyllningen så ska 1:ans nockar peka rätt uppåt som i ett V ungefär.
Ventilerna är då stängda, kolven är i kompressionsslaget och rotorn ska nu peka mot 1:ans tändkabel.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]