Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har kört mer idag, dock inte på samma väg som igår. Startade med strax över halvfullt batteri. +4 grader och regn. Ingen förklimatisering.

Första vändan blev 57,6km. Först stadskörning några km som sedan övergick i landsvägskörning i 70-90km/h i några mil med ett par samhällen och rondeller som passerades (40km/h där). Mycket upp och ner. Blev enligt följande...
IMG_2587_zpspx16kwce.jpg
IMG_2587_zpspx16kwce.jpg (93.06 KiB) Visad 1937 gånger
Inget som går att klaga på direkt! :wink:

Det är imponerande hur snabbt den kan ladda upp batteriet när man kör. Så fort det går lite nedför eller man bromsar så finns det el sparat så det går att köra på elmotorn en bit, t.ex vid rödljus.
Användarvisningsbild
av EjS
Om man ser bort från regenerering motsvarar el och bensinförbrukning en totalekonomi på 5,85 L / 100 km. Med regenerering är det ca 5,5.

Det är fint men säkert också möjligt med andra konventionella drivlinor. Dock blir det nog med cylinder cut off om det ska vara en bensinmotor med 400 hk :)
Användarvisningsbild
av joel80
Med snabbt växande infrastruktur för laddning kommer det bli lättare att åka med med fulladdat batteri också.. Så det går nog att pressa ner förbrukningen mer då.. Grejen med hybriderna är ju att bränsleekonomin blir finare om man har många korta resor.. Och är duktig på att sätta i sladde där emellan. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
D5 Inscription som jag körde i 8 månader kan inte mäta sig med förbrukningen i T8 Speciellt inte med tanke på att vi snackar 225hk vs 407hk :wink:

Vad det gäller laddningen så är det som joel säger viktigt att ladda så ofta det bara går. :) Hade för ett par dagar sedan nån km kvar på el när jag kom fram till affären. Tänkte att det inte var någon idé eftersom jag bara skulle in snabbt. Men de 15 min som jag laddade där gjorde att jag kunde köra även hem på el. Väldigt trevligt :D
Användarvisningsbild
av Rillee
Bra resultat för en bil med 400 hästar men är det inyr jobbigt att dra fram elkabeln var gång som man stannar?
Användarvisningsbild
av joel80
Även om jag inte kör T8 tänkte jag dela med mig av gårdagens resa, eftersom jag till stor del körde utan el, men laddade där jag kom åt.

Först startade jag med fullt batteri, men med 0-gradigt. Dock körde jag värmare via el ca 30 min innan så isen på rutan var borta och den startade direkt på el. (Ingen begränsning p.g.a för kallt batteri.)

Efter lite drygt 30km, 7km förort och 25km på motorväg slog mätaren om till --kvar till tomt batteri. Jag slår då över i hybridläget, och under resterande motorväg (Gävle - Sollentuna) kör jag säkert 5-6km på el, nedförsbackar, hastighetssänkningar mm...
När jag svänger av motorvägen regenererar den rätt bra också, och jag slår om i pure-läget för att utnyttja det sista i batteriet innan jag är framme. Kör ytterligare ca 2,5km på el.
Här är den resan:
Bild

Sätter i laddning, dock bara med 13A då jag inte har typ2 eller CEE-uttag där jag laddar utan enbart shucko.
Laddar mellan 9:47 - 11:07 Alltså 1:20h. Mätaren i bilen visar 20km eldrift vid start..
Kör då tillbaka till Gävle med följande siffror:
Bild

Att det blev två resor var p.g.a att jag stannade på en mack för att köpa mig en macka. :) Sista km därifrån gick på regenererad el.

Jag använde aldrig save-läget då det förstör förbrukningen om det är under 20km kvar i batteridrift. (Enbart vettigt att använda om man vill köra på el i t.ex en stad när man kommer mot sitt slutmål.. och om man trycker in den innan bilen hamnat under 20km kvar i batteridrift går inte dieselmotorn (eller bensinmotorn i erat fall) in och laddar batteriet.

Som ni också märker så regenereras betydligt mindre el vid motorvägskörning. Dels går inte bilen in och "bromsas" bilen med regenerering om man kör i över 80km/h och släpper gasen, dels är det ju inte en massa start och stop i motorvägsfart. ;)

Totalförbrukning under dagens 32 mil blev alltså 5,2l/100km. Helt okej med tanke på att jag inte kunde ladda mer än en dryg timme i mitten, och att det var 0-gradigt då jag startade.
Användarvisningsbild
av joel80
Rillee skrev:Bra resultat för en bil med 400 hästar men är det inyr jobbigt att dra fram elkabeln var gång som man stannar?

Det är betydligt smidigare att sätta in en elkabel när man kommer hem än att åka och tanka stup i kvarten. Jag kör drygt 100 mil per tank.. och har bara 45 liters tank.. Skulle jag inte köra lika mycket långa sträckor hade jag kunnat komma 200 mil utan problem.

Jag är kanske lite skadad också och har flera gånger tagit extra tid att leta parkering och även betalat garage-taxa istället för att ställa mig på gatan i Sthlm för att få ladda under dagen. Då blir dom milen lite dyra, men faan, det är så skönt att köra på el! :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Rillee skrev:Bra resultat för en bil med 400 hästar men är det inyr jobbigt att dra fram elkabeln var gång som man stannar?

Har kört 40 mil och använt ca 10 liter bensin, på en STOR lyxbil med 407hk, så for mig är det rätt okej att plugga in sladden ibland! :wink:

Men tyvärr är det dåligt med ställen att ladda på!

Kan lägga till att där jag står parkerad mest finns en laddbox med fast kabel.
Användarvisningsbild
av joel80
Kollar du uppladdat.nu? Rätt bra sida där de flesta stolpar finns. Man kan lägga till själv om dom saknas.
Appen Charger Finder använder sig av den datan och visar stolparna som finns där också. Jag har den till Android, vet inte om den finns till iphone.

Man får se till att köpa en typ2-kabel så man kan ladda i de stolparna. (det är standard nu bid nyi stallation.) Jag köpte min på Evconnect.se. Mkt billigare än via Volvo..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja jag brukar kolla där! :D Har två andra appar till telefonen. Men tycker ändå att det borde finnas fler laddstationer. Det störiga är att de få (gratis) som finns brukar vara upptagna med icke elbilar :x

Jag köpte "Volvos" typ2 (8 meter) med bilen. Funkar fint. :)
IMG_2366.jpg
IMG_2366.jpg (544.12 KiB) Visad 843 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft