Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo2008
Hej, Har fått ett vinande ljud från styrservon hörs mest på låga varvtal, tittar man i oljebehållaren med motorn igång så är det en väldig snurr på oljan, därav skummande olja. Min fråga varför är det så.
av Volvo2008
Har inte haft läckage och det läcker inte nu heller, Det blev lite tystare när jag fyllde på så att det gick över maxstrecket. Men jag har fortfarande en väldig cirkulation på oljan om man har motorn igång och tittar ner i oljebehållaren.
av valln
Visserligen är det ett typfel på generationen före din modell, men det har varit ett fel på oljebehållaren. Hylsa eller liknande grej var det som var lös. Det skulle kunna var nått liknande?
av Volvo2008
Har idag sugit ur oljan i oljebehållaren, allt såg ok ut(en aningen svart olja,grön fr början). Både tryck o returslang sitter i botten på behållaren, i mitten inne i behållaren på returslangen stiger det upp ett perforerat plaströr (typ filter funktion). Fyller jag upp igen med ny olja till max så har jag ljudet där igen. Men med överfylld, ljud så gott som borta. Fortfarande en väldig cirkulation på oljan med motor igång(ska det vara så).

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]