NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fitur
Tja,
Jag köpte min 2012 V50 Classic i slutet av december ifrån en seriös handlare i södra Stockholm. Bilen hade gått 13000 mil och hade nästan nya dubbdäck på LM-fälgar.
Utöver dessa blev jag lovad en uppsättning sommardäck som jag hämtade i helgen.

Till min förvåning såg jag att en bekant från barndomen jobbade i butiken och det var han som hjälpte mig lasta in däcken.
När jag väl var hemma och skulle lasta ur dom så hade jag som tur var fått original-fälgarna men framdäcken hade nästan inget mönster alls. Jag skojar inte... Dessa däck kommer garanterat inte igenom besiktning. Det värsta är att det stod på tillhörande besiktningskvittens att däcken inte gick igenom, men jag antog att dessa bytts.

Mina frågor är:
- Får en handlare sälja en bil med för slitna däck?
- Vad kommer däckbyte kosta mig? Vad är rimligt?
- Bakdäcken var inte alls slitna. Trots att bilen är framhjulsdriven kan det vara problem med vagninställning?
av fitur
Jag ringde dom nyss och förklarade att jag missat kontrollera däcken vid uthämtning p.g.a. sjukdom (sant) och säljaren sa att det bästa han kan göra är att ge mig "kalaspris" på helt nya däck. Jag erbjöd att acceptera begagnade däck och själv betala för fälgbyte men det lirade inte. De kan inte ge mig något, utan vill att jag ska köpa nytt.

Får bilhandlare göra såhär?
av Lövet
Vad står i ditt köpeavtal om däckens skick? Om det står i avtalet att däcken är dåliga kan du inte anta att däcken är bytta eller kräva att de byts.

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Vad står i avtalet?

Står det bara sommardäck så skulle i alla fall jag som minimum förvänta mig ett par lagliga däck. Kommer det med en skickbeskrivning som anger att sommardäcken är slut är det de som sålts till dig -- du får i alla fall fyra fälgar och två användbara däck.

Vid oklarheter skulle jag anmäla till ARN. Är det en seriös bilhandlare så följer de beslutet.

Under tiden hade jag köpt två nya däck på t.ex:
http://www.dackonline.se/
Två nya däck monterade och klara bör inte kosta en förmögenhet. Kan säljaren matcha det priset så köp av henne/honom. Får du rätt i ARN så kommer din kostnad mest troligt att ersättas.
av fitur
I avtalet stod det att fyra sommardäck ingår och hämtas vid senare tillfälle och tillsammans med journalen fanns senaste besiktningsprotokollet som visar att tidigare ägaren också fått prick på sina framdäck. Jag misstänker att det är samma däck och att de alltså inte bytts.

Jag läste på ett annat forum som sa att försäljare som följer MRF ska ge däck som iallafall håller igenom besiktning men hos denna försäljare hittar jag inget om garantier, etc.

Jag kanske helt enkelt får leva med skiten. Kan meddela vad priset landar på.
Fick f.ö. livets första parkeringsbot idag också. Kanske därför det känns piss att betala för nya däck även om jag egentligen skulle få göra det förr eller senare.
Köp nya däck och var glad. Anmäl sedan till ARN. Har du tur så får du igen pengarna. Det tar inte lång tid att göra en anmälan, och det kostar ingenting. http://www.arn.se/

Se till att du dokumenterar att du klagat hos företaget, och att de nekat.

Jag tycker inte att det är OK att leverera däck som inte är lagliga om det inte meddelats innan. Vad ARN kommer fram till är en annan fråga.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]