...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
grillchips skrev:Ibland undrar jag det med sthml.
För en herrans massa år sen (precis när jag flyttat upp till Stockholm) så var jag på intervju hos ett av stans största taxibolag för att sitta i växeln och ta emot beställningarna. Där hade de rejäla krav på att kunna smågator, främst inne i city förstås och sen lite större gator i närförorter. Frågor som "om jag står på Linnégatan, hur långt härifrån är det och vad finns det för butiker på den gatan?"

Som nyinflyttad var det självklart att jag inte landade det, men vette fan om ens "riktiga" nollåttor hade fixat det. :D
Flera gånger har dom frågat på plats vilka gator som är bäst osv och då hjälper jag mer än gärna till och tipsar om smitvägar om jag känner till området.
Inte så lätt alla gånger att känna till alla smågator i en förort.
Men att köra norröver när man skall söderut eller att Sundbyberg skulle ligga nära Farsta?
Och att som idag parkera mitt emot en annan bil (och gå och handla) så ingen kommer förbi åt något håll lär inte generera något Nobelpris.

Det som är märkligt är just hur dom kan ha körkort!?
Jag skulle själv förlorat körkortet på två dagar om jag kört som en Taxi.

Att Bussar är undantagna alla trafikregler har polisen bekräftat för mig personlligen, men Taxi brukar dom ju vara riktigt ilskna mot.
Tog taxikort 2005. För det vanliga taxikortet så skulle man kunna diverse huvudleder, placera diverse närförorter m.m.

Sen när det väl var klart så var man tvungen att ta "bolagets" egna kort (stockholms största bolag). I det provet avhandlades fler gator inne i city, välja snabbast väg i närförort etc.

Proven i sig var inte svåra då. Ett par år senare gjorde de provet ännu lättare för att fler skulle klara det och "det finns ju gps". Det värsta av allt (enligt mig) är att de inte en enda gång kontrollerade om jag ens kunde framföra bilen på ett hyfsat säkert sätt!?

Nu ska iaf det bolaget jag körde för återinfört själva körprovet (inte de gula bilarna).

Men å andra sidan, det är inte bara taxiförarna som blivit värre i trafiken. Nu sitter var och varannan å fokuserar på telefonen istället för att koncentrera sig på körningen. Känns som att vissa förlitar sig på att andra bilister ska köra åt dem...

"Edit"

Kör tack och lov inte taxi längre och kommer aldrig att göra det igen!
Vad jag förstår har man numera i princip tagit bort allt som gäller lokalkännedom från taxikortet. Gäller mer numera regler, miljötänk och en massa annat. Eftersom alla taxametrar numera (hos de stora bolagen) har inbyggd gps som är kopplad direkt till beställningscentralen så vet jag inte hur stort problemet är. Har aldrig upplevt att de haft svårt att hitta dit jag ska i sthlm i alla fall.

Att en del kör som ägghuvuden är en helt annan fråga...
Irriterar mig på att så gott som alla Arlandabussars förare helt verkar skita i omkörningsförbudet för tung trafik som gäller mellan typ Arlanda och Upplands Väsby. Senaste tre resorna jag gjort till Stockholm har jag råkat ut för det framför mig så att det blir lång kö av personbilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
sthlm skrev:Några frågor till er på forumet som kör Taxi

Finns det krav på körkort för att få ta taxilegitimation för att köra gul Taxibil?
Finns det något krav på att känna till de större förorterna i anslutning till Stockholm om man kör för ett av de större bolagen?
Inte gator utan tex. Gullmarsplan, Årsta, Farsta för att ge exempel i Stockholmsområdet.
Är avsaknad av vanligt vett ett krav för att få köra för ett bolag med gula bilar?

Vill inte på något sätt hänga ut bolaget så därav anonymiseringen vilket bolag det gäller.
Men dom måste medvetet söka efter de mest hjärndöda förarna som går att finna.
Apropå de gula taxibilarna i Stockholm. De härstammar före 1990 från Arlanda, Solna och Lidingö taxi. Då var det, speciellt för Arlanda Taxi, seriösa åkare. Eftersom stationsorten Arlanda/Märsta försvann, i och med avregleringen, måste dom slå sig ihop med någon. De hade två val: Antingen Stockholm eller Solna/Lidingö. De valde Solna/Lidingö. Det är det sämsta de kunde gjort. Men det nya bolaget hade ändå bra rykte och skötte sig bra i många år. Men för några år sedan blev växelbolaget uppköpt av Fågelviksgruppen som även äger Taxikurir. Efter det har seriositeten dalat kraftigt. Jag anser att det numer bara finns ett taxibolag som uppehåller någon som helst kvalitet, och det är det ursprungliga Stockholms Taxi. TAXI STOCKHOLM. Färgad, inte jag inte, efter 40 år bakom Taxistockholmsbilars rattar. :D :-)-)
joel80 skrev:Irriterar mig på att så gott som alla Arlandabussars förare helt verkar skita i omkörningsförbudet för tung trafik som gäller mellan typ Arlanda och Upplands Väsby. Senaste tre resorna jag gjort till Stockholm har jag råkat ut för det framför mig så att det blir lång kö av personbilar.
Det kan du sluta med eftersom skyltarna där inte gäller buss! Endast för Tung lastbil 8)
https://korkortonline.se/teori/vagmarke ... arken/c29/
BennyL skrev:
joel80 skrev:Irriterar mig på att så gott som alla Arlandabussars förare helt verkar skita i omkörningsförbudet för tung trafik som gäller mellan typ Arlanda och Upplands Väsby. Senaste tre resorna jag gjort till Stockholm har jag råkat ut för det framför mig så att det blir lång kö av personbilar.
Det kan du sluta med eftersom skyltarna där inte gäller buss! Endast för Tung lastbil 8)
https://korkortonline.se/teori/vagmarke ... arken/c29/

Tack! Jag var övertygad om att det gällde även bussar, men du har ju helt rätt. Det måste till en tilläggskylt för att det ska gälla även buss.
Men hittade tydligt förklarande text:

"Observera att förbud mot omkörning med tung lastbil inte innebär förbud mot omkörning med tung
buss. Syftet med att inskränka omkörningsmöjligheterna också för denna fordonsgrupp kan vara att
dessa, liksom tunga lastbilar med och utan släp, har särskilda hastighetsbegränsningar som hindrar
dem från att färdas i den på platsen högsta tillåtna, och därmed kan utgöra ett hinder för
framkomligheten. Om också tung buss avses med förbudet anges detta på tilläggstavla T22.
Normalt bör inte undantag medges från förbud mot omkörning, men om förbud meddelas för en
längre vägsträcka kan det ändå vara lämpligt att tillåta omkörning av traktor och motorredskap.
Undantaget anges då på tilläggstavla T22."

http://www.trafikverket.se/contentasset ... marken.pdf (Sida 57)

Jag blir dock fortfarande lite irriterad på när bussarna envisas med att försöka köra om de som ligger i 98km/h och sega sig förbi i sina 100km/h samtidigt som det bygger på rejält med kö bakom. Men ska i fortsättningen inte hänvisa till omkörningsförbudet! :)
Användarvisningsbild
av SRT
Bilister i högerfil på t ex motorväg som precis innan man ska passera dom kastar ut bilen framför en och dessutom i total avsaknad av blinkers.När man sedan rullar upp jämsides och tittar på dessa bilister med en förvånad blick så ser de ofta ut precis som om de inte förstod något överhuvudtaget.Men jag misstänker att dessa individer ofta är likadana även utanför bilen.Fy bubblan.
joel80 skrev:
Tack! Jag var övertygad om att det gällde även bussar, men du har ju helt rätt. Det måste till en tilläggskylt för att det ska gälla även buss.
Ähvaffan... bara att gå ut till verkstaden och snickra ihop en tilläggsskylt med texten "GÄLLER ÄVEN BUSS" och spika upp :mrgreen:
  • 1
  • 334
  • 335
  • 336
  • 337
  • 338
  • 553

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]