Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Naturligtvis är YouTubefilmen bara ett åskådningsexempel. Det som svartfärgar den mesta motoroljan är väl till största delen sot och andra förbränningsrester. Oljan i filmen blir ju i det närmaste "glasklar" när magneterna har sugit åt sig järnpartiklarna. Men om man läser lite av Pelle Söderströms tankar med hypoteser och funderingar, så kommer man lite närmare det som kan vara viktigt eller bra att känna till. T.ex att det är skillnad på oljefilter för personbilar och oljefilter för lastbilar och tyngre "proffsfordon".
lennarte skrev:
Yaniz skrev:Tack för ditt svar, Lennart! Är det en sådan slang du åsyftar http://www.hydraulkompaniet.se/polyamidslang/1025p08-04 ? Skulle tro att det är 8 mm eller max 10 mm som är lämplig för ändamålet.
Japp, fast jag vit halvt genomskinlig. Men polyamid står det på den. Man ser igenom den när oljan kommer så man är beredd, och så ser man när det börja komma luftbubblor när oljan börjar ta slut. Ska kolla på slangen när jag kommer hem, det är nog dags att byta den. Att tänka på är att inte ha för lång slang, det blir svårare att pumpa. Är nog bättre att ha längre slang på utloppet, där gör det ju inget att den är mjuk
I helgen gjorde jag service på äldsta dotterns Mazda 6 -07 för första gången (hon köpte den i höstas). Jag fick då använda den tunnare slangen, vrida den runt lite, innan den "landade" (6mm istället för 8mm). Det är då lite tyngre att pumpa, men det funkade kanon. Skulle rymma 3,9l och det pumpade jag ut (ungefär). Sedan fick jag ändå ta ner skyddet under för att komma åt filtret.... :-(O) Motorn rymmer (enligt specen) 4,6l, men det ska bara fyllas 4,3l vid byte (ink. filter 3,9 utan). Då kan det ju definitivt kvitta om man tar det genom pluggen eller pumpar upp det genom oljestickan om det i vilket fall ligger 3dl kvar. Har en verkstadshandbok till den, den behövdes för att hitta oljefiltret. Hade jag bytt olja genom avtappningspluggen (tagit ner plastskyddet) så hade jag sett filtret, nu vet jag var det sitter, men det syns inte/går inte att byta uppifrån. Slangar till AC-n är i vägen

Mvh
Lennart
tappar alltid ur oljan via pluggen, och är jag riktigt noga så sänker/höjjer jag bilen, då får man ut nån liten dl till, samt kanske häller i ca 1 halvliter ny olja och låter det rinna genom bara. förstår inte varför man ska börja suga ur då det finns en plugg, då ser man ju också på pluggen om det fastnat järnspån på pluggen. det ser man inte om man suger upp oljan. och det är inte för att det brukar finnas något spån, men är ju bättre att kanske ha lite tur och se det innan det rasar
osla skrev:samt kanske häller i ca 1 halvliter ny olja och låter det rinna genom bara.
Så brukar jag också göra :lol:
osla skrev:då ser man ju också på pluggen om det fastnat järnspån på pluggen
Det finns nog inga bilar idag som har magnet i pluggen, vet att Franska bilar hade det förr. Skulle det bli något spån i oljan så hamnar det i filtret i så fall, det som skulle kunna ge spån utan att det märks på gången av motorn är ju lagermetall och den är ändå inte magnetisk.
Mazdan som jag nämner ovan är tydligen byggd för att det inte går att få ut all oljan (3 dl kvar) eftersom dom skriver som dom gör. Det gäller (förmodar jag) antingen du suger ut den eller tappar den via pluggen. Det är i Mazdas verkstadsbok det står så, 1180 sidor att läsa, pusT!! :roll:

Mvh
Lennart
Volvos VEA motorer var i alla fall från början tänkta att få alla oljebyten utförda med sugmetod, hur det blev i realiteten vet jag inte...kanske någon med VIDA kan kolla..

/Thomas
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS