Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 777
Är det någon mer som upplever att det tar lång tid innan helljuset tänds efter det att man slagit på det manuellt första gången? Tar dryga 5 sekunder (vilket upplevs som rätt lång tid i sammanhanget). Det är den automatiska varianten som bländar av själv vid möte med ljusvredet i lägenheten "auto", V70 -16.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det är "lite" segt tyvärr ja, tycker själv automatiska helljuset e värdelöst det bländar av när jag inte vill det, tänder i vissa lägen precis när man blivit omkörd o bländar bilen bakifrån, bländar av försent vid möten ibland speciellt lastbilar då man helst s k all blända av när man ser övre possitionsljus. Nä men som sagt det är lite segt oxå
av andersuw
777 skrev:Är det någon mer som upplever att det tar lång tid innan helljuset tänds efter det att man slagit på det manuellt första gången? Tar dryga 5 sekunder (vilket upplevs som rätt lång tid i sammanhanget). Det är den automatiska varianten som bländar av själv vid möte med ljusvredet i lägenheten "auto", V70 -16.
Nej har inte tänkt på det men skall försöka komma ihåg att kolla hur min V70 -15 beter sig i det avseendet. Ibland har jag förstås märkt att det tar tid innan det blir något helljus men då har systemet haft goda skäl att vänta, t.ex. därför att det finns mötande trafik.
av Glenn3
Det automatiska helljuset är lite segt när man kör igång, tar några sekunder även om det inte finns några andra ljus i närheten. Tycker annars det fungerar bra i övrigt, dock märkt att den kan tändas/släckas vid olämpliga tillfällen när det är mycket snö ut.
av andersuw
Glenn3 skrev:Det automatiska helljuset är lite segt när man kör igång, tar några sekunder även om det inte finns några andra ljus i närheten. Tycker annars det fungerar bra i övrigt, dock märkt att den kan tändas/släckas vid olämpliga tillfällen när det är mycket snö ut.
Allmänt sett, och inte helt oväntat, har jag sett tendenser till att automatiken har svårt att hitta rätt inställning om det ljus bilen skickar ut ger väldigt mycket eller starka reflexer. Den kan då tveka att slå på helljuset trots att det egentligen inte finns några skäl att låta bli. Orsaken är troligen att den misstar reflexerna för något som borde få den att ligga kvar på halvljus, till exempel mötande bilar eller tättbebyggt område med gatubelysning.

Å andra sidan har detta hittills hänt mig bara i situationer där man ser ovanligt bra på halvljus, just tack vare de reflexer som förvillar automatiken. Det gör problemet mindre irriterande än det annars skulle vara.

Ett enkelt sätt att få bilen att temporärt tvinga systemet att gå upp på helljus är för övrigt att flytta ljusomkopplaren på instrumentbrädan från autoläget till "strålkastare på". När man passerat den problematiska sträckan är det sedan bara att gå tillbaka till autoläget.
av berrabus
777 skrev:Är det någon mer som upplever att det tar lång tid innan helljuset tänds efter det att man slagit på det manuellt första gången? Tar dryga 5 sekunder (vilket upplevs som rätt lång tid i sammanhanget). Det är den automatiska varianten som bländar av själv vid möte med ljusvredet i lägenheten "auto", V70 -16.
Om det bara är fösta gången du slår på det kanske ha att göra med att du har Xenon då dessa tar lite tid på sig att tända upp fullt.
av 777
Frågade en tekniker på Bilia idag men han visste inte om det var normalt eller ej.
andersuw skrev:Allmänt sett, och inte helt oväntat, har jag sett tendenser till att automatiken har svårt att hitta rätt inställning om det ljus bilen skickar ut ger väldigt mycket eller starka reflexer. Den kan då tveka att slå på helljuset trots att det egentligen inte finns några skäl att låta bli. Orsaken är troligen att den misstar reflexerna för något som borde få den att ligga kvar på halvljus, till exempel mötande bilar eller tättbebyggt område med gatubelysning.
I mitt fall bör inte detta vara boven i dramat då jag slår på helljuset på en mörk väg utan skyltar, belysning etc.
berrabus skrev:Om det bara är fösta gången du slår på det kanske ha att göra med att du har Xenon då dessa tar lite tid på sig att tända upp fullt.
Kanske har lite dålig koll men är det inte en vanlig lampa till helljuset + en sköld som fälls bort för halvljuset (xenon) när man slår på helljus? ??:-/
palmqvist skrev:Det är "lite" segt tyvärr ja, tycker själv automatiska helljuset e värdelöst det bländar av när jag inte vill det, tänder i vissa lägen precis när man blivit omkörd o bländar bilen bakifrån, bländar av försent vid möten ibland speciellt lastbilar då man helst s k all blända av när man ser övre possitionsljus. Nä men som sagt det är lite segt oxå
Är väl inte helt nöjd med det heller... En bra tanke i teorin men i praktiken tycker jag inte det funkar så bra. Slår av för tidigt/i onödan för någon gatlykta en bit bort, reflexer osv. Är nog svårt att få det att fungera optimalt. Men man har ju alternativet att köra "manuellt" iaf. :roll:
Användarvisningsbild
av Slasse
berrabus skrev:
Om det bara är fösta gången du slår på det kanske ha att göra med att du har Xenon då dessa tar lite tid på sig att tända upp fullt.
Nja, det är väl inte bi-xenon på V70? Det är "vanlig" xenon och halogen för halvljuset. I övrigt så instämmer jag att helljuset är segt.
av andersuw
Slasse skrev:
berrabus skrev:
Nja, det är väl inte bi-xenon på V70? Det är "vanlig" xenon och halogen för halvljuset. I övrigt så instämmer jag att helljuset är segt.
Jo det är bi-xenon på V70. Numera kallar Volvo det för "dual xenon" eftersom bi-xenon är varumärkesskyddad men det är samma sak. Bi-xenon innebär att xenonljuset används på både halv- och helljus. Dessutom finns en särskild halogenstrålkastare som används på helljus tillsammans med xenonljuset.
av andersuw
777 skrev:Kanske har lite dålig koll men är det inte en vanlig lampa till helljuset + en sköld som fälls bort för halvljuset (xenon) när man slår på helljus? ??:-/
Ja xenonstrålkastarna används på både halv- och helljus. Ljusbilden riktas om när man växlar till helljus. På helljus används dessutom en särskild halogenstrålkastare som har en ganska smal ljusbild och således är särskilt inriktad på fjärrbelysningen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]