Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Anders: du kan åtminstone säga att du fick en upplevelse med all strulet. Det är absolut inte kvalitetskontroll man håller mest på med i amerikanska industrin, haha. Men oftast faktisk enkla grejor som är lätta att fixa onsite.

Jag åkte i en 33 fots class A från Road Bear senast byggd av Thor Coach Building på Ford Chassi och 6.8 L Triton V10 med 370 hk. Den var riktig grym - fast det lät lite mycket när den gick 5000 varv men inget problem att åka 70 mph uppför Colorado plateauen.

Bild

Åker dit igen (eller Australien) i RV sommaren 2017. Grym semesterform för familjen.
av andersuw
EjS skrev:Anders: du kan åtminstone säga att du fick en upplevelse med all strulet. Det är absolut inte kvalitetskontroll man håller mest på med i amerikanska industrin, haha. Men oftast faktisk enkla grejor som är lätta att fixa onsite.
Jadå. Efteråt är sådana här saker mest bara kul och ger en något extra att prata om och minnas. Den sämsta delen av "äventyret" var att jag fick tillbringa en dag gåendes i skytteltrafik mellan vår i och för sig trevliga P-plats i naturen till närmsta rangerstation där den enda telefonen fanns. Ingen mobiltäckning i parken förstås och en hopplös väntan på att äntligen komma fram i telefonkön till hyrbilsfirman varje gång man ringde upp. Och det blev många gånger eftersom de förstås hade svårigheter att lämna besked om exakt hur de skulle hantera situationen och när vi kunde förväntas få hjälp.
EjS skrev:Jag åkte i en 33 fots class A från Road Bear senast byggd av Thor Coach Building på Ford Chassi och 6.8 L Triton V10 med 370 hk. Den var riktig grym - fast det lät lite mycket när den gick 5000 varv men inget problem att åka 70 mph uppför Colorado plateauen.
Ser något mer förtroendeingivande ut än vår och är definitivt bättre bestyckad motormässigt. ;-) Får man köra en sådan på vanligt körkort? Minns inte riktigt var gränsen går längre.
EjS skrev:Åker dit igen (eller Australien) i RV sommaren 2017. Grym semesterform för familjen.
Absolut!
Användarvisningsbild
av EjS
Jadå - den vägde 8.000 kg men gick på vanlig körkort. Efterföljande har jag hittad 40 feet El Monte RVs men om det är för vanlig kort vet jag inte.

Det är sjukt hur långt ifrån alting man kan åka i USA. Men kul att de håller på med det där Ranger shit i deras national parks. Var det i Utah ni åkte?
av andersuw
EjS skrev:Jadå - den vägde 8.000 kg men gick på vanlig körkort.
Det var attan.
EjS skrev:Var det i Utah ni åkte?
Nej, södra Kalifornien på fjorton dagar. :D Start i LA, upp västra sidan av Sierras till Kings Canyon och Yosemite, Tioga Pass över bergsryggen och sedan åter mot LA på andra sidan via Death Valley, Red Rock Canyon och Joshua Tree plus ett par dagar i LA på slutet. Vi hade hoppats kunna göra en avstickare till Grand Canyon också men det frös inne på grund av den trilskande RVn. Kanske lika bra. Jag misstänker att det blivit lite väl mycket bilåkande om vi försökt. Tror att det gäller att inte vara överambitiös när det gäller hur långt man skall åka och hur mycket man skall hinna se på ett par semesterveckor.
Användarvisningsbild
av EjS
Bra vända ni haft. Åkte också över Tioga i 20 grad C. 2 dagar senare var det stängt pga 2 m snö!!!

Håller med om att man ska ta det lugnt. Vi hade drygt 4 veckor och åkte 4.500 km. Och det var så mycket vi orkade.

Öknen öster om LA med de parker nu besökte är helt unika.

Men nu har du en ursäkt för att återvända och besöka Grand Canyon. Det är det mest otroliga jag sett (och jag har diamant och guld kort i star alliance sedan 6 år tillbaka).
Vi tog en vända i helikopter runt Grand Canyon och det ger än mer intryck.
av andersuw
EjS skrev:Bra vända ni haft. Åkte också över Tioga i 20 grad C. 2 dagar senare var det stängt pga 2 m snö!!!
En parallell i vårt fall var att vägen till vår favoritcamping i Death Valley, Wildrose, en av de få som ligger tillräckligt högt för att man skall få lite svalka om natten, regnade bort strax efter vårt besök. Det regnar inte ofta i Death Valley men när det väl gör det blir det inte sällan lite problem. ;-) Strax innan hade de satt all-time-high för temperaturen i juni. 54 grader i skuggan eller något sådant om jag minns rätt. Vi hade dock turen att klara oss undan i båda fallen. Det var "bara" någonstans mellan 40 och 50 när vi var där och inget regn. Däremot stundtals rätt kraftig vind. Det var en ny upplevelse att stå i en vind som var så stark att man knappt kunde stå upprätt utan stöd men samtidigt varm som en västanfläkt. :D
EjS skrev:Håller med om att man ska ta det lugnt. Vi hade drygt 4 veckor och åkte 4.500 km. Och det var så mycket vi orkade.

Öknen öster om LA med de parker nu besökte är helt unika.

Men nu har du en ursäkt för att återvända och besöka Grand Canyon. Det är det mest otroliga jag sett (och jag har diamant och guld kort i star alliance sedan 6 år tillbaka).
Vi tog en vända i helikopter runt Grand Canyon och det ger än mer intryck.
Ja, naturen i västra USA rymmer helt fantastiska landskapsbilder. Hade förmånen att vara där redan som ung grabb och det var härligt att få tillfälle att återvända tillsammans med familjen nu senast. Visst har vi mycket vackert i Europa också men där finns landskap som är så olika dem vi är vana att se.
av KrilleW
Nu går luftfjädringen att välja i konfiguratorn.
Användarvisningsbild
av niklasj
Jag bumpar den här tråden lite, här kommer dagens gnäll:

Luftfjädringen som jag lärt mig älska under åren jag körde Land Rover går bara att välja i konfiguratorn om man väljer D5 eller bensinmotorerna. Mina alternativ var antingen D3 eller D4, mycket irriterande då jag verkligen ville ha luftfjädring även om det bara är bak.

Nu lutar det åt att beställa en T5 istället men en diesel hade verkligen varit att föredra. Exempelvis _KAN_ det vara så att jag kan tanka gratis på firman varannan eller var tredje tank så länge det är diesel och det sköts snyggt. så jag är extremt osugen att köpa bensin.

Vad tror ni om chanserna att få luftfjädring till de mindre dieselmotorerna i framtiden?
hade tänkt beställa en V90 nu i sommar eller senast i höst.
av s6025t
Man måste välja utrustningsnivå momentum eller inscription för att kunna välja aktivt chassi med luftfjädring T5 D5 T6 har momentum som lägsta utrustningsnivå lägger du till momentum/inscription på D3/D4 går det välja till luftfjädring
Användarvisningsbild
av niklasj
s6025t skrev:Man måste välja utrustningsnivå momentum eller inscription för att kunna välja aktivt chassi med luftfjädring T5 D5 T6 har momentum som lägsta utrustningsnivå lägger du till momentum/inscription på D3/D4 går det välja till luftfjädring
Aha! tack, precis vad jag sökte. Tusen tack igen!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]