Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:En motorvärmare blir inte lika varm som en glödlampa. Skulle den bli det varar det i alla fall inte speciellt länge. Så som riktvärde kan kallresistansen duga.
Glödlampat tog jag ju upp som ett exempel för att den är extrem, en 40 watt lampa drar ju runt 1.0 kW när den är kall. så den drar 25 ggr mer kall än varm.

Värmeelementet gör på samma sätt men i mycket mindre skala. Mät med en billig effektmätare så får du rätt svar direkt istället för att höfta.

Bild
av rid54
Om inte Volvo har nån ny princip på de moderna motorerna, så brukar man ju ha termostaten och utloppet till kylaren på den plats där man antar att vattnet blir som varmast. Jämför äldre motorer, där man har just utloppet i topplocket vid cylinder 1 (främsta cylindern på många motorer). Var i kylomloppet oljekylaren sitter är jag inte klar över, men det låter lite fånigt att ha den på det ställe där kylvattnet är som varmast, så jag tror inte du får en vettig temp om du mäter just där. Om du kan lokalisera termostaten kanske det är vettigt att ha en kontaktmätkropp på topplocket alldeles intill den.
Användarvisningsbild
av EjS
andersuw skrev:
Rådlös skrev:Man tror att en motorvärmare för bilar måste ge bastutemperaturer, medan det bara ger som en varm sommardag. I och för sig inte så illa om man tänker på att en varm sommardag är inga starthinder för en bilmotor. Det finns säkert förklaring på varför Volvo har lagt sig så lågt på effekten i motorvärmaren. Men någon annan som vet mer kanske kan reda ut det.
Det är nu 20 år sedan jag slutade tro att elmotorvärmare, i vart fall kontaktvärmare, ger mer än en fisljummen motor och då bara efter avsevärd inkopplingstid. Jag var rätt besviken efter att ha låtit montera en sådan i min 855 -94. Möjligen fungerar slang- eller insticksvärmare lite bättre. Men ett grundproblem är att en elmotorvärmare inte ger mer än ca 500 W. Det räcker inte för att få upp temperaturen särskilt högt eller särskilt fort. En bränsledriven värmare är en helt annan femma. Dessa ger en effekt på runt 5 kW och börjar med att enbart värma motorn innan de låter en del av värmen gå vidare in i kupén. Då blir det varmt, inte bara ljummet, och blir det rätt fort.

Exakt vad skälet till den låga effekten på elmotorvärmare är gör jag inte anspråk på att veta. Men min gissning är att det har med elstolparnas dimensionering plus behovet av kupévärmare att göra. Elstolparna ger vanligen 10 A, d.v.s. drygt 2 kW totalt. Och vill man ha en kupévärmare på runt 1500 W inkopplad blir det bara runt 500 W kvar till motorvärmaren.
Jag har en sådan på min Toyota. Värmar inte kylvatten utan motorolja. Efter en timme går motorn lugnt og mjukt präcis efter start som den hade gått varm länge.

Nackdelen är så klart att det dröjer för värmen i kupeen att sprida sig när vattnet är kall vid start. Det har jag löst med en elvärmare kopplad ihop med motorvärmaren.

Funkar kanon. Fast skulle inte välja samma sak som du skriver om det var kylvattnet som värmas upp. Går ju länge innan oljan har temp så man kan gasa fullt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det tar ett bra tag. När jag hade en 744 GLT 16 valve hade jag oljetrycksmätare i den. En kall vinterdag tog det 30 km innan oljetrycket var nere vid det normala, alltså oljan varm.
av KnotVillage
rid54 skrev:Om inte Volvo har nån ny princip på de moderna motorerna, så brukar man ju ha termostaten och utloppet till kylaren på den plats där man antar att vattnet blir som varmast. Jämför äldre motorer, där man har just utloppet i topplocket vid cylinder 1 (främsta cylindern på många motorer). Var i kylomloppet oljekylaren sitter är jag inte klar över, men det låter lite fånigt att ha den på det ställe där kylvattnet är som varmast, så jag tror inte du får en vettig temp om du mäter just där. Om du kan lokalisera termostaten kanske det är vettigt att ha en kontaktmätkropp på topplocket alldeles intill den.

Termostaten sitter långt ner under insuget. Strax under toppen. Olkylaren sitter bakom tråget, troligtvis en slinga i oljan eller så är det bara kontaktkylare. Ska köpa en ir-termo imorgon och se om slangen före håller 90 grader. Det bästa vore att sätta den vid termostaten men den ser man inte. Sätter man den före så får man förmodligen fel värde då det är efter kylaren. Följer inloppet före oljekylaren samma kurva som motorns egna sensor visar blir det perfekt.
av KnotVillage
Eller tänker jag fel, vattnet tas väl in vid vattenpumpen och trycks ut genom termostaten.
av rid54
Återigen med reservation för om man ändrat väsentligt i motorkonstruktionerna, men oftast tar vattenpumpen vatten från kylaren (eller återcirkulerande vatten) och trycker in det i motorn, i den del som ju kommer att bli den kallaste. Vattnet går sedan ut nånstans, oftast från toppen och då har det blivit så varmt som möjligt. Termostaten måste ju få "information" om hur varmt det varmaste vattnet är, för att kunna öppna i tid, så den måste ha kontakt med det varmaste vattnet i motorn. Termostatens anslutning till topplocket borde rimligen vara den varmaste (yttre) punkten på motorn. Även innan termostaten öppnat så går ju kylvattnet förbi termostaten. Är den stängd går det direkt till vattenpumpen för att gå in i motorn igen. När termostaten öppnar går vattnet i stället via kylaren.
av KnotVillage
Såhär ser den ut. Originalgivaren sitter precis efter huset och visar den 90 grader ut är det tummen upp. Kan ju inte vara mer än 70 vid pumpen. Har man tur går en av de små uttagen till oljekylaren, vattnet är ju inte mer än 90 och kan den då sänka oljan till 90 så räcker väl det. Sätter jag givaren vid inloppet av kylaren så borde vattnet inte hunnit sjunka nämnvärt då det är så när termostathuset, annars skulle man gå på den grova slangen som går till kylaren. Ju längre ifrån termostaten man sätter den ju mer fördröjning får man. Efter oljekylaren finns det plats för en slangvärmare och det vattnet går direkt till toppen. Går det en slinga i oljetråget eller är det som en blockkylare som sitter vid pickupen? Kollar man på bilder ser det inte ut som det går n slinga i oljetråget.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31293556/
Användarvisningsbild
av Momentum
För hög effekt på elvärmaren, utan då extra pump för att skicka runt vattnet, blir att det kokar lokalt runt värmeslingan, och den brinner upp, sen är det slut på värmen
av KnotVillage
Nu har jag köpt en schneider ir och kollat med. När motorn visar 78 visar den 62 vid oljekylaren. Skjuter jag mot kokande vatten visar den 90 grader, både om jag skjuter i vattnet och på kanske strax ovanför vattenytan. Det måste visa 10 grader fel. Visar den 78 i motorn och 71-72 vid oljekylaren kan det ju stämma.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]