Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick till slut in överdelen på spindelleden (Biltemas - trots alla varningar här på forumet) i fjäderbenet.

Lyckades också till slut koppla ihop länkarmen och fjäderbenet med hjälp av spett och spännband.

Ska nu bara dra fast spindelleden i underkant mot länkarmen...

Hur faen ska det gå till? En liten T30 skall hålla mot när jag drar muttern med ringnyckel (18 eller 19). Jag böjer ju torxen!

Har ni något tips om alternativ? Snabbt också, börjar känna panik nu ??:-/
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Böjer torxen? :shock: Här är något som inte stämmer. Det skall ju vara lätt att skruva åt muttern. Jag vet dock att biltemas leder tidigare haft slarvigt urfrästa spår för mothållsverktygen så att man gärna slinter. Dessutom har deras låsmuttrar en förmåga att ha för mycket låsgegga i så att det går trögt att gänga på muttern.

Använder du en ny mutter till den nya spindelleden? Eller använder du den gamla (som kanske inte har samma gänga)?
av Rudolfroffe
Jeppe940 skrev:Böjer torxen? :shock: Här är något som inte stämmer. Det skall ju vara lätt att skruva åt muttern. Jag vet dock att biltemas leder tidigare haft slarvigt urfrästa spår för mothållsverktygen så att man gärna slinter. Dessutom har deras låsmuttrar en förmåga att ha för mycket låsgegga i så att det går trögt att gänga på muttern.

Använder du en ny mutter till den nya spindelleden? Eller använder du den gamla (som kanske inte har samma gänga)?
Jag använder den nya muttern till den nya spindelleden. Urfräst spår? Det är plats för T30 i änden på bulten, och som tydligen användas för att hålla emot med...
av Rudolfroffe
Rudolfroffe skrev:Fick till slut in överdelen på spindelleden (Biltemas - trots alla varningar här på forumet) i fjäderbenet.

Lyckades också till slut koppla ihop länkarmen och fjäderbenet med hjälp av spett och spännband.

Hur faen ska det gå till? En liten T30 skall hålla mot när jag drar muttern med ringnyckel (18 eller 19). Jag böjer ju torxen!

Fick ihop skiten nu. Med lite puts av gängorna i nya muttern så gick den på. Men den var på håret...
av alfabet
Rudolfroffe skrev:
Rudolfroffe skrev:Fick till slut in överdelen på spindelleden (Biltemas - trots alla varningar här på forumet) i fjäderbenet.

Fick ihop skiten nu. Med lite puts av gängorna i nya muttern så gick den på. Men den var på håret...

Då kan man säga att du INTE rekommenderar att köpa spindel led från feltema? :wink: :lol:
alfabet skrev:
Rudolfroffe skrev:

Då kan man säga att du INTE rekommenderar att köpa spindel led från feltema? :wink: :lol:
Jag kan inte svara helt säkert. Trodde först att leden inte var korrekt för min bil. Överdelen med splines, ska bottna i navet, tycktes vara ett nummer för stort. Läste här på forumet att Biltemas var 2mm större än Volvo original.
Hur som haver fick jag in skiten i alla fall. Kapade ett avgasrör till ung en dec, och använde den att slå in leden med en handslägga. Mätte hela tiden runt om med ett skjutmått för att vara säker på att den gick rakt in. Minsta felvinkel och den fastnade.

Detta att leden var svår att fästa i länkarmen. Ja, muttern gick väldigt trögt på skruven, även obelastad. "För mycket gänglåsning av Biltema" skrev någon. Jag petade bort skiten, och då gick det betydligt enklare att gänga på, och hålla emot med en T30.
Nu är ju risken att tillräckligt med gänglåsning inte finns på plats. Missade där att droppa på lite, hade ändå flaskan nära tillhands :x

Det var höger sida. Om det nu blir dags för vänster sida någon gång? Jo, jag jag köper nog Biltemas för 250:- i st f Volvos 950:-.
Skruvats variant vet jag ingenting om.

Om man bara är riktigt noga med att få splinesdelen in spikrakt, så går det faktsiskt
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]