Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ABS-fungerar fint i 5-10min körning (verkar det som), sedan tänds ABS-lampan och systemet är då ur funktion. STC börjar tugga omgående i t.ex. snäva svängar som rondellkörning, vill en kort stund knappt öka farten ur rondellen. Check-engine lyser för det mesta, ABS efter 5-10min, STC efter 5-10min eller tills man rundat en snäv sväng eller rondell.
Har BSR PPC och läst ut följande koder som jag relaterar till felen:

BCM Break Control Module
0x0021 Hjulsensor höger fram Felaktig signal

ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7
0x510F Hastighetssignal
0x531D Miljölampa CEM

Jag gissar att abs-sensor eller kransen är defekt, men hur vet jag vilket? Hur kollar man abs-sensor, är el-analfabet men kan mäta om någon berättar vad jag ska mäta på.
De två andra felkoderna gissar jag är följdfel av det första, bilen går utmärkt i övrigt. Hastighet visas och automaten växlar och beter sig som den ska.

Tack på förhand! :)
Senast redigerad av 1 DaF1e, redigerad totalt 0 gånger.
Vanligt att abskransen spricker, men kan även vara något så enkelt som att centrumbulten har lossnat. Enkelt och gratis att kolla bara att ta bort navkapseln och känna på bulten med en hylsa (13 eller 14mm om jag inte missminner mig). Om bulten är lös rör sig hela navet något vid tex rondellkörning och abs-kransen kommer för långt ifrån givaren. Bulten skall bytas om den varit borttagen skall dras med moment samt vinkeldras.
Bytte hjullager idag och har väntat med ABS-strulet till detta då grejerna ändå plockas ned med hjullagerbytet. ABS-kransen var boven, den var sprucken. Med en ny är problemen med ABS och antispinn borta. :)

Felkoden om felaktig signal är alltså kransen? Såvida det finns en annan kod för felaktig givare?

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]