Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Jag har testat att sätta >Högerbladet på V sidan och det blir bättre
Tror det hänger ihop med bladets längd och vad det är tillverkat av Orginal bladet är styvare jämfört med Bosch bladet

Kan även säga att vid snö o is så fick jag göra rent bladet någon mer gång än tidigare år då Bosch bladet har mer Gummi flikar eller
hur man skall beskriva det så isen fastnade lite lättare men en bagatell med tanke på att det funkar bra mycket bättre övrig tid

//Gooose
av rid54
Det är väl en fjäder i "leden" intill torkararmens axel, som sköter trycket mot rutan. Kan den vara defekt, eller är det så att leden trögar? Att böja till armen är inte säkert att det leder till högre tryck mot rutan, om fjädern är dålig. Kanske är idé att köpa en helt ny arm? Fast kolla först om den verkar helt fräsch, förstås.
av Leafs
rid54 skrev:Det är väl en fjäder i "leden" intill torkararmens axel, som sköter trycket mot rutan. Kan den vara defekt, eller är det så att leden trögar? Att böja till armen är inte säkert att det leder till högre tryck mot rutan, om fjädern är dålig. Kanske är idé att köpa en helt ny arm? Fast kolla först om den verkar helt fräsch, förstås.
Väldigt bra poäng. Ska ta och kolla lite på denna fjäder vid tillfälle.
av Leafs
gooose skrev:Jag har testat att sätta >Högerbladet på V sidan och det blir bättre
Tror det hänger ihop med bladets längd och vad det är tillverkat av Orginal bladet är styvare jämfört med Bosch bladet

Kan även säga att vid snö o is så fick jag göra rent bladet någon mer gång än tidigare år då Bosch bladet har mer Gummi flikar eller
hur man skall beskriva det så isen fastnade lite lättare men en bagatell med tanke på att det funkar bra mycket bättre övrig tid

//Gooose
Intressant. Kanske är bladet helt enkelt för långt? Felkonstruktion/feltänk?
Man kanske ska prova med ett blad anpassat för en annan modell (V60 eller V40?) som kanske har kortare blad?
av Leafs
Har nu provat med Bosch Aero Twin på förarsidan. Billigt värre, endast 280 kr på OKQ8

Bättre än alla andra men fortfarande inte 100% perfekt. Skulle säga 90%. Får duga, orkar inte bråka med torkararm eller fjäder längre. I framtiden får det bli Bosch på förarsidan och Biltema (funkar ganska hyfsat) på passagerarsidan.
av andersuw
Om det nu har åtminstone delvis med trycket mot rutan att göra: Har du provat att helt enkelt smörja upp lite i torkararmsleden och sedan köra leden lite fram och tillbaka så att smörjmedlet tränger in ordentligt. Enligt min erfarenhet av torkararmar är det så gott som aldrig fel på fjädern. Däremot kan de behöva smörjas/ledas upp en aning då och då för att trycket mot glaset skall bli det rätta.
av Leafs
andersuw skrev:Om det nu har åtminstone delvis med trycket mot rutan att göra: Har du provat att helt enkelt smörja upp lite i torkararmsleden och sedan köra leden lite fram och tillbaka så att smörjmedlet tränger in ordentligt. Enligt min erfarenhet av torkararmar är det så gott som aldrig fel på fjädern. Däremot kan de behöva smörjas/ledas upp en aning då och då för att trycket mot glaset skall bli det rätta.
Jag provade det nu, och jo det blev lite bättre. Kanske blir det helt bra när smörjmedlet får gegga runt ett tag.
av andersuw
Leafs skrev:Jag provade det nu, och jo det blev lite bättre. Kanske blir det helt bra när smörjmedlet får gegga runt ett tag.
Glad att höra att det åtminstone hjälpte något. Brukar inte behöva så ofta på just vindrutetorkarna. Däremot behöver strålkastartorkarna på min V70 -02 den här behandlingen någon gång om året och också bakrutetorkaren då och då.
av bofa26
Har själv haft problemet och provat flera olika, bl a Biltemas "Bäst i test". I min test var dom klart sämst. Men efter många irriterande mil med billiga blad så kröp jag till korset och spenderade 640 :- på Volvo original. Fungerar klockrent. Helt klart värt priset då dom dessutom håller länge, originalbladen från att bilen var ny ( 2009 ) höll till våren 2015.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]