Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sborck
Ska snart köpa mig en nyare bil. Har varit och test kört en v60 -13 d4 med 160 hk och blev riktigt sugen. Men efter mycket läsning osv om den nya d4 kanske det är mer värt att vänta tills den kommer ner lite i pris? Eller är den äldre 5 cylider motorn nog så driftsäker och bra? Faceliftet och nya instrumentpanelen är en stor fördel att vänta på antar jag?
Tänkte också kolla om det är någon som har koll på vart den äldre d4 är tillverkad någonstans? är det Skövde?
Användarvisningsbild
av Perra83
Inga fel alls på gamla D4:an. Ja hade en i två år och var nöjd. Förbrukningen är inget att klaga på. Lite klen kanske.
Nya VEA motorerna är ett riktigt lyft. Samma med faceliften. Jag hade letat efter en som ger det jag vill ha.
av andersuw
Bara du kan säga vad du sätter värde på. Men om jag var i dina kläder skulle jag definitivt vänta på en faceliftbil med nya drivlinan, nya heljusautomatiken, digitalt instrument och Sensus Connect. Även den däcktrycksövervakning som blev standard under MY 2015 kan ju vara en poäng.
av bjorn_and
andersuw skrev:Bara du kan säga vad du sätter värde på. Men om jag var i dina kläder skulle jag definitivt vänta på en faceliftbil med nya drivlinan, nya heljusautomatiken, digitalt instrument och Sensus Connect. Även den däcktrycksövervakning som blev standard under MY 2015 kan ju vara en poäng.
Lit OT, men nya helljusautomatiken? Har en xc70 -13 och tycker helljusautomatiken på den är helt kass. Den bländar för all del av, men kan ta alldeles för lång tid på sig att slå på igen så man ligger och kör i mörker ett bra tag om man inte slår på själv. Därför använder jag den inte alls. Vad har de förbättrat och är den i så fall mycket bättre?

Björn
av Droopy
Att leta bil för en helljusautomatik, njae...hur ofta kör du med helljus, inte specieelt ofta. Och Sensus connect är ju totalt oanvändbart för 99% iaf, fins inget av mervärde där ju, det är tur att det ingår i bilen och inget man betalar extra för. Och motorerna är väl fört och främst ljudet, VEA går tystare i övrigt ingen skillnad när du kör dom och de drar ganska exakt lika mycket bränsle ochså, jag har kört en vecka vardera med D4a gamla och VEA D4an i en V60 och det skillde 0,1dl i förbrukningen och det kan ju vara detsamma.
av III
Jag har kört en hel del både gamla femmorna och nya vea. Känns som två olika bilar. Många vägrar köpa Volvo skriver dom för nya motorn bara har fyra cyl. Men vilken skillnad, trots det känns de gamla femmorna hopplöst föråldrade. De nya varvar gladare, går tystare, ja helt enkelt betydligt modernare. Går att åka hyfsat snålt. En bekant med en fem cyl D5 tyckte hans bil kändes som en traktor i jämförelse med min d4 vea. Då är ändå D5 starkare. Det säger en del om utvecklingen. Och då är ändå d5:an inte dålig på något vis. Jag förstår inte dom som absolut inte vill ha fyrcylindrigt som fortsätter hävda att det måste vara fem eller fler cyl. Visserligen blir det en annan sång i flera cylindrar men det väger inte i närheten upp smidigheten i de nya motorerna.
av Droopy
VEAn har ju mer bensinkaraktär och som du säger tystare i övrigt kände inte jag någon större skillnad, men alla upplever vi saker och ting olika. Och oavsett vad jag kör så vänjer jag mig efter några dagar, di hittar man lixom bilens rytm el vad fasiken man nu ska säga, jag kan åka i gamla D4an likagärna, el en T4-5a, har alltid förordat manuell ochså och ville inte ha diesel heller, nu väntar jag på en XC diesel + auto, man vänjer sig, iaf jag.

Nästa gång blir det en laddhybrid, tror jag iaf, gillar kraften i elen, det är bara därför för i övrigt anser el överskattat.
av petegbg
Själv kör jag den gamla D4 och är mycket nöjd med den. Är allt annat en slö. Men allt beror ju på vad man jämför med, det är säkert så att jag skulle tycka den nya motorn är betydligt bättre vid en provkörning. Men nu hade jag tidigare en bil med bensinmotor som lät som en diesel så för mig känns det bara tryggt att ha en diesel som låter som en diesel. :lol:
av iRobert
Bytte från en S60 D4 MY13 (manuell) till en S60 D4 MY15 (aut.) Hoppet fr 163 till 181 hästar var märkbart tycker jag. Förbrukningen ligger stadigt någon dl högre nuförtiden, ibland uppemot två, men det tillskriver jag min ovana att inte sköta växlandet själv.. ;) Ändå ett byte jag skulle göra om alla dagar i veckan, speciellt nu med Polestaroptimeringen på plats. Faceliften är skitsnygg i mitt tycke och plötsligt har jag (bilen) börjat få beröm av mina Mercedes- och BMW-körande kollegor. Även prestandan imponerar på dem, igen speciellt efter Polestaroptimeringen. Digitalinstrumentet är lite plottrigt när man kommer från det gamla systemet, men nu har jag svårt att klara mig utan digital hastighetsangivelse, man vänjer sig mao fort. :) Hade aldrig några problem med gamla D4an under de två och ett halvt åren jag hade den (dock blev jag av med min R-designfront) men jag skulle förorda en nyare variant.
av Malmstroem
Naturligtvis har den nya varianten (VEA) en del fördelar.

Den kostar också mer.

Om du är ute efter automat hade jag valt VEA. Om den är för dyr så skulle jag väntat tills jag fick råd. Är du ute efter en manuell kan du i mitt tycke köpa en D4 femcylindrig på en gång. Visst är VEA bättre, men jag tycker inte att det är värt merpriset vid manuell låda.

Jag tycker inte att någon av drivlinorna i D4 är helt kass, så du blir nog rätt nöjd oavsett vad du tar. :wink:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]